Unistus offshore-firmast tegi taskud tühjaks

29. veebruar 2016, 07:00
Viatax OÜ juht Jörgen Laumetsa sõnul on tema klient tüüpilisest äriolukorrast suure probleemi välja imenud.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160229/NEWS/160229815/AR/0/AR-160229815.jpg

Soov soetada Eesti idufirmalt Viatax lihtsasti offshore-ettevõte viis Meelis Luige ootamatute sekeldusteni. "Nüüd olen rahast ilma," ütles Luik.

Viataxi omaniku Jörgen Laumetsa sõnul aga pole tema Luike petnud ja klient pole endale teenust lihtsalt selgeks teinud.

Kaheksa aastat Rootsis elanud ja töötanud eestlane Meelis Luik otsustas aasta alguses asutada offshore-ettevõtte, millega pakkuda Rootsis ehitusteenust. Et kõik käiks võimalikult lihtsalt ja kiiresti, pöördus ta sooviga Eesti idufirma Viatax OÜ poole, kes eelmise aasta kevadel just sellise teenusega turule tuli.

Nüüd on aga Luik veendunud, et langes Viataxi teenust kasutades hoopiski kelmuse ohvriks.

"Olen tööline nagu kõik teised ja mõtlesin, et hakkan enda asja ajama. Kliendid on, tööd on – miks mitte? Aga näed, rahast, mis sai selleks kogutud, jäin ma ilma. Lihtsalt sellepärast, et uskusin kedagi," rääkis Luik.

Jaanuari alguses ostis ta Viataxilt ettevõtte, mis oli registreeritud Šotimaale. Ta maksis paketi eest 1450 eurot ja talle lubati kahe nädala jooksul kõik vajalikud dokumendid kätte toimetada. "Kui dokumendid käes, on kohe võimalik pangakonto avada," lubas Viatax kliendile e-kirjas.

Dokumendid jõudsid Luigeni lubatust mitu nädalat hiljem. Mitme arupärimise peale, kuhu dokumendid jäävad, vastati talle, et Viataxi Šotimaa partneril tekkisid regulatsioonide muutuste pärast viivitused. „Ja siis hakkas kõik mädaks minema,“ rääkis Luik.

Otsingud Riia tänavatel

Kui dokumendid käes, läks Luik Rootsis panka, et ettevõttele konto avada ja lõpuks tegutsemist alustada. "Pangas naerdi mind välja," ütles ta. Tema ostetud ettevõttele ei lastud kontot avada. Viatax suunas Luige oma Läti partneri Fiduxa Groupi poole, kes pidi kõik korda tegema.

Fiduxa Group kutsus Luige Lätti, et kõik vajalikud dokumendid korda ajada, kuid seegi kokkusaamine jäi ära. Ettevõtte kodulehel on kirjas, et firma asub Elizabete tänaval majas, kus varem asus Läti maksuameti peakontor. Tegelikult seal Fiduxa Groupi nimelist ettevõtet aga pole ning veelgi enam, ettevõtet pole Lätis ka kunagi registreeritud. Kodulehe järgi peaks neil olema kontor ka Tallinnas Narva maanteel, kuid ka siinsetes registrites pole neist ühtegi jälge. Äripäeva kirjadele ja kõnedele Fiduxa Group ei vastanud.

Luik on veendunud, et pole olemaski Fiduxa Groupi esindajat Max Rudermani, kellega ta suhtles, vaid tegu on Viatax OÜ juhi Jörgen Laumetsa endaga.

Lisaks soovitati tal ettevõtte pangakonto avada Läti pangas. "Kuid ka Läti pangad naersid mu välja," ütles Luik. Tema käest küsiti kõiksugu pabereid, mida Luigel polnud.

Kui Luigel ei õnnestunud Riias Laumetsa antud kontaktidega kohtuda, otsustas ta, et ei taha Viataxist enam midagi kuulda. "Nad müüsid mulle toote, mis on poolik ja ei tööta. Küsisin oma raha tagasi, kuid siis hakkas taas venitamine pihta," rääkis ta. "Inimesed on nii ahned – nii kui raha näevad, lähevad näost higiseks,“ lisas Luik.

Ta märkis, et kokku on talle kehvast tehingust kahju tekkinud umbes 2500 eurot. "Ega mul ei ole nii, et lähen õue ja nopin puu otsast 500euroseid," nentis ta.

"Ma ei saa üldse aru, milles probleem"

Viataxi omaniku Jörgen Laumetsa sõnul pole tema Luike petnud. Tema sõnul on tegu ebastabiilse kliendiga, kes pole tellitud toodet endale korralikult selgeks teinud.

"Mul pole midagi öelda väite kohta, et Max Rudermani pole olemas," sõnas ta. "Ma ei tea midagi, mis neil Riias juhtus. Ühtäkki tulid lihtsalt mingid nõudmised Luigelt," ütles Laumets.

Tema sõnul vastutab Viatax küll kliendi heaolu eest, kuid samas ei saa nemad vastutada selle eest, kui Viataxi alltöövõtjad teistes riikides vigu teevad või kui teistes riikides tekivad regulatsioonides muudatused, mis tekitavad töösse viivitusi. "Meie oleme vaid vahelüli, kes on nüüd kahe tule vahel," lisas ta.

Laumets ütles, et Luige dokumentidega tegeleb Fiduxa Group ja tema ei tea, mis dokumendid on puudu või miks ei saa Luik kontot avada. "Ma ei saa praegu üldse aru, milles probleem on – klient ütleb ühte asja, aga meie ei tea, kas ta on täitnud kõiki ettekirjutusi, mida meie alltöövõtja talle andnud on," ütles ta.

Kuigi Luik on korduvalt raha tagasi küsinud, pole see Laumetsa sõnul parim lahendus. Tema sõnul peaks olukord lahenema nii, et klient saaks endale toimiva toote ja alltöövõtja osutaks teenust, mida nemad temalt tellisid.

Pärast Äripäeva päringuid ütles Laumets siiski, et kui muud üle ei jää, siis eks peab Viatax tehingu kahju enda kanda võtma ja leidma lahenduse, kuidas Luik talle müüdud ettevõttest välja kirjutada.

Laumets lisas, et enamik muresid tehingutega tuleb ette sellepärast, et kliendid ei tee endale ostetava toote sisu piisavalt selgeks. Üle pooled kliendid pole huvitatud Viataxi pakutavast maksukonsultatsioonist.

Viperused kommunikatsioonis

Laumets lisas, et Viatax on alustav ettevõte, mis tegutseb veel beeta-versioonil ja püüab likivideerida praeguse tootepakkumise kitsaskohti. Ettevõtte tegevust püütakse võimalikult palju automatiseerida ja kulude kokkuhoiuks on ka töötajate arvu vähendatud. "Erinevate lahenduste katsetamise tõttu on meil olnud viperusi kommunikatsioonis ja oleme ka komistanud ebaprofessionaalsete teenusepakkujate otsa," nentis ta.

Laumets rajas Viataxi pärast seda, kui mullu kevadel lõi Eesti meedias laineid uudis, kuidas Läti pakub mikroettevõtetele Eestiga võrreldes oluliselt soodsamat maksukeskkonda.

Suvel teatas Laumets, et registreeris üksnes mais Lätti 38 ettevõtet. Praeguseks on ettevõte välisriikidesse registreerinud 253 firmat, klientide rahaline võit soodsamate maksukeskkondade tõttu aastas on 6,4 miljonit eurot, seisab ettevõtte kodulehel.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
29. February 2016, 06:46
Otsi:

Ava täpsem otsing