Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Leedu autovaraste ohvrile jäi kuuliaukudega BMW ja kahjum

16. märts 2016, 06:45
Ettevõtja Aigar Palmi BMW X5 polnud veel aastatki vana, kui Leedu autovargad selle pihta panid ja katki sõitsid.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160316/NEWS/160319829/AR/0/AR-160319829.jpg

Selleks hetkeks, kui politseiuurija Aigar Palmile varahommikul helistas, oli politsei Palmi luksusliku BMW juba sõelapõhjaks tulistanud ja jooksu pannud Leedu autovargad lumistel põldudel peatanud.

Kell 12.09: Ergo kindlustus soovis täpsustada oma arvutuskäiku BMW hüvitamisel, vaata loo lõpust. 

12. veebruar, reede, hommikul kell 6.30 Tartu lähistel uuselamurajoonis. Väikeettevõtja Aigar Palm ärkab üles, tõmbab kardinad eest, vaatab teise korruse aknast välja. Eelmisel õhtul kella üheksa paiku parkis ta maja ette oma vähem kui aasta vana auto, musta BMW X5, millega sõidab iga päev Tartu ning Võru ja Luhamaa piiripunkti vahet, sest tema Lõuna-Eestis erinevaid mulla-, kaeve- ning teetöid pakkuva ettevõtte Palmeks tööpõld on lai. Nüüd aga on hädavajalik tööauto kadunud.

Lumel on vaid majast eemalduvad autorataste jäljed. Autovõtmed on kodus. Samasse kõrvale pargitud naise punane, õige pisut vanem BMW X6 on alles. Kiire hommikune mõttekäik – sõbra juures saunas eile ei käinud, autot sinna maha ei jätnud. Naine magab, laps magab, keegi tema autot laenanud ei ole – tuleb helistada politseisse.

Luksusromuga Kolgata teel

Tol saatuslikul reede hommikul ei osanud Palm veel aimatagi, milline kindlustussaaga teda ees ootab. Politsei läbi tulistatud ja varaste lömmi rammitud musta BMW X5 eest pakub Ergo kindlustus talle hüvitiseks kõige kesisema stsenaariumi korral poole vähem, kui Palm selle eest ise vaid kümne kuu eest uuest peast maksis. Auto hind oli 72 000 eurot, lisaks tasus Palm ka 20% käibemaksu, millest poole ta samuti tagasi saama peaks. Kokku kulutas ta mullu BMW peale seega üle 86 000 euro. Nüüd pakub kindlustus talle koos tema enda tasutud käibemaksust poolega hüvitiseks 43 000 eurot ning lisaks ka romuks muutunud autot. Kindlustuse kahjukäsitleja Jaanus Tents tunnistas talle ise ka, et see on nadi pakkumine, aga kindlustus on nii otsustanud ja midagi pole teha.

Palmi auto seisab BMW esinduse õuel püsti tänu plastiktugedele, kohe pärast õnnetust nägi see välja veel halvem.

Sellegi hüvitisepakkumise sai ta nii, et pidi kindlustusele ise meelde tuletama, et ostis auto mullu kevadel oma ettevõttele Palmeks uue käibemaksuseaduse ajal. Muidu oleks jäänud praegu pakutud 43 000eurone hüvitis veel poole käibemaksusumma võrra väiksemaks.

Palm leiab, et tema lepingu järgi peab Ergo hüvitama talle auto turuväärtuse.

Ergo transpordikahjude grupi juht Rain Tomingas selgitas, et Palmi BMW-l oli uusväärtuskindlustus, mille kehtivuse tingimuseks on auto vanus kuni üks aasta ja läbisõit kuni 30 000 kilomeetrit. Sellel BMW-l on läbisõit aga rohkem kui kaks korda suurem, nii et seetõttu uusväärtus enam ei kehti. Kindlustus määras hinna, mis kehtis nende hinnangul vahetult enne kindlustusjuhtumit, mitte ei arvestanud auto ostuhinda.

Auto seisab, arve tiksub

Olgu etteruttavalt öeldud, et politseinikele pole Palmil ühtegi etteheidet – muljetavaldav, et leedukatest pätid olid politsei kirbul juba siis, kui ta varahommikul vargusest teatas. See, et auto kere terve täringu kuule kinni püüdis, on sellise märulifilmile omase tagaajamise juures paratamatu. See, et kindlustus on valmis vaid poole tema vähem kui aasta vanast autost hüvitama, on tema sõnul aga jabur.

„Nende arvutuse järgi on minu omavastutus 40% auto hinnast, mitte 15%, nagu peaks lepingu järgi olema. Algul lubati käsitleda juhtumit liiklusõnnetusena, kuid hiljem mõtlesid nad ümber ja käsitlevad seda siiski vargusena. Seda, et auto on ostetud uue käibemaksuseadusega ja et romuks muutunud auto kaskomakse tiksus edasi, pidin neile ise meelde tuletama,“ pahandas Palm.

Tomingasel on kõikidele Palmi etteheidetele vastuväited varrukast võtta. Ta möönab vaid seda, et kindlustus oleks pidanud kliendile tekkinud olukorda paremini selgitama ja oma otsuseid põhjendama. Siin on, millest õppida.

Tomingas ütles, et varastatud ja avarii läbi teinud auto käsitlemine õnnetusjuhtumina võis olla arutelu kahjukäsitleja ja kliendi vahel, kindlasti ei ole kordagi otsustatud, et seda hüvitatakse kui liiklusõnnetust, sest tegemist on vargusega. „Sõiduk varastati ja igal juhul hüvitatakse seda, rakendades varguse omavastutust.“

Palmi auto muutus kasutuskõlbmatuks romuks juba 12. veebruari öösel, Ergo lõpetas tema kaskolepingu alles 2. märtsil. Palmil oli aga makstud kasko eest märtsi lõpuni. Kui läheb juba tähenärimiseks, tahab Palm saada tagasi ka oma 108 eurot kindlustusraha, mis nüüd ju kasutamata jääb, sest enam pole ju midagi kindlustada.

„Vastavalt Ergo tingimustele on kindlustusseltsil õigus saada preemiat kogu kindlustatud perioodi eest, kui on tegemist kas sõiduki vargusega või turuväärtuse hüvitamisega,“ ütleb Tomingas.

Ostab ise uue

Kui Palm oli väljendanud Ergole korduvalt oma rahulolematust nende hüvitisepakkumisega, hakkas Ergo jagama Palmile nippe, kuidas võiks saada oma auto eest ikkagi rohkem raha, kuigi nemad ise ei ole nõus seda maksma.

Leedu autovaraste juhitud Palmi BMW-d tulistas ja rammis politsei, lisaks tegid ka leedukad ise sellega avarii.

Näiteks soovitas kindlustus Palmil teha kahjuavalduse BTA kindlustuse vastu, sest leedukate juhitud Palmi BMWga kokku põrganud politsei Škoda oli seal kindlustatud. Samuti soovitas kahjukäsitleja Tents küsida kohtueksperdi arvamust, mille alusel kindlustus peab kahju hüvitama. Kui ekspert leiab, et kahju on kindlustuse seni pakutust suurem, peab kindlustus selle ka tasuma.

Seda Palm aga teha ei taha, sest aja ja raha kulu eksperdi palkamiseks ning kindlustuse eksperdiga vaidlemiseks oleks tema hinnangul suurem, kui asi väärt. Ammugi ei viitsi ta kindlustuse vastu kohtusse minna, sest aeg on tema kui väikeettevõtja jaoks kallis. Liiatigi on ta kindel, et advokaaditasud läheksid lõpuks sama kalliks, kui on summa, mille üle ta kindlustusega vaidleb.

Palmi soov on olnud kogu aeg, et kindlustus ostaks talle uue samasuguse auto. Ta hindab kõrgelt auto lisavarustust, näiteks termokaamerat, mis tajub teel ees olla võivaid metsloomi. Kui ta võtab vastu kindlustuse pakkumise – 43 000 eurot (s.h pool tema enda tasutud käibemaksust) ja auto jääb talle endale, lootuses, et suudab selle maha müüa kallimalt kui kindlustuse pakutud 20 000 eurot – ja ostab Saksamaalt täpselt samasuguse auto, mis on praegu 1800 eurot kallim kui eelmine eksemplar – on Palmi kahju kogu juhtumist ligi 17 000 eurot ja seda ei hüvita talle keegi.

Pikk vaidlus, kuid kiire kinnikukkumine

12. veebruar, kell 7 hommikul Karksi-Nuia poe ees. Pool tundi pärast seda, kui Palm oli varguse avastanud, on esimene kurjategija juba kätte saadud. Samal ajal Karksist Läti piiri pool mahajäetud majast tabatakse teine ärandaja. Kell 10.30 Karksi-Nuiast loodes, paariteistkümne kilomeetri kaugusel Abja-Paluoja ja Penuja vahelisel maastikul tabatakse ka kolmas varas. Samal ajal on lõpetanud Palm juba Tartus politseiuurijale tunnistuste andmise.

Kaks 30aastast ja üks 28aastane leedulane istuvad koos veel viie kaasmaalasest autovargaga nüüd Eestis eeluurimisvanglas, kus neid on õigus kinni hoida kuni pool aastat. Sinna jõudis haiglast õige pea ka viimane, Karksi-Nuia all politseinikult kuuli reide saanud Palmi auto ärandaja.

 
Ergo selgitab oma arvutuskäiku 

(Lisatud kell 12.09)

Ergo kindlustus soovis täpsustada oma arvutuskäiku, mille alusel nad Palmi BMW eest hüvitist maksavad:

Sõiduki ostuhind oli 71 609 eurot (ilma käibemaksuta). Kuna klient sai tasutud käbemaksust tagasi ainult 50%, siis oli sõiduki väärtuseks uuena 78 769,90 eurot (summa sisaldab 50% käibemaksu). Sõiduk oli juhtumi hetkeks sõitnud üle 60 000 kilomeetri ja seoses sellega enam uusväärtuskindlustus ei rakendunud. Kahju hüvitamisel arvestasime kulumiga 10% (sellise läbisõiduga sõiduki kulumina võiks arvestada isegi rohkem, ligi 20%). Seega oli meie hinnangul sõiduki reaalseks juhtumieelseks väärtuseks 71 716,47 eurot (summa sisaldab 50% käibemaksust) ja juhtumijärgseks väärtuseks 20 000 eurot.

Omavastutus vargusjuhtumi korral oli antud sõiduki puhul vastavalt lepingule 15%. Omavastutuse arvestasime maha summast 51 716,47 eurot (juhtumieelne väärtus lahutada jääkväärtus). Omavastutuse summaks oli seega 7 757,47 eurot. Omavastutus on arvestatud tegelikust kahjust ehk sõiduki väärtuse vähenemisest, mitte sõiduki juhtumieelsest väärtusest. Kliendile kuulub hüvitamisele 43 959 eurot (juhtumieelse ja jääkväärtuse vahe summas 51 716,47 eurot lahutada lepingujärgne omavastutus 15% summas 7 757,47 eurot).

Lisaks kuulub kliendile hüvitamisele täiendavalt sõiduki jääkväärtus summas 20 000 eurot juhul, kui klient sõiduki ERGO-le üle annab. Sellekohane vastus kliendilt hetkel puudub. Kliendil on võimalik sõiduk endale jätta ja otsustada ise, mida ta sõidukiga teeb. Kas müüb edasi või otsustab endale jätta. Kui võtta aluseks uue auto hind ja võttes arvesse omavastutust, hüvitame 81% uue auto hinnast. Kliendi kanda jääb seega 19% uue auto hinnast, millest 9% on hinnalangus tänu suurele läbisõidule ning ca 10% omavastutusest uue auto hinna puhul, mitte 40%.    

Kliendil on alati võimalus tasuta pöörduda Eesti Kindlustusseltside Liidu juures asuvasse lepitusorgani poole, kus eksperdid annavad oma neutraalse hinnangu ja püüavad osapoolte vahel lahendusi leida.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. March 2016, 06:43
Otsi:

Ava täpsem otsing