Endine suusaäss jäi lõpuks varguses süüdi

18. oktoober 2016, 16:45
Erkki Jallai (vasakul) mullu oktoobris Harju maakohtus, kus ta esialgu õigeks mõisteti, kuid õnn ei naeratanud talle kauaks.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20161018/NEWS/161019698/AR/0/Erkki-Jallai.jpg

Teisel ringil teises maakohtus mõisteti suure varguse ühe peaarhitektina süüdi endine suusataja Erkki Jallai, kes veel aasta tagasi Harju maakohtus pikantse tõsiasja tõttu sama kuriteo süüdistusega õigeks mõisteti.

2011. aastal suusad varna riputanud endine tippsportlane, 34aastane Erkki Jallai varastas juba kaks aastat hiljem Rootsist mootorrattaid ning üritas neid Eestisse toimetada. Tema kuriteokaaslased olid Võrus baaripeksmises süüdi mõistetud Tarren Vool, Jallai ammune tuttav motohuviline Pertti Käppa ja Mihkel Ago. Paraku lõppes varaste kodutee ligi 259 700 Rootsi krooni ehk 28 000 eurot väärt tsiklitega Kappelskäri sadamas, kus Rootsi politsei nad kinni pidas.

Jallai elukoha läbiotsimisel leiti muuseas kiri, mille adressaat oli „hr S“. Jallai ütles, et see on ilmselt sellepärast, et ta kunagi suusatamisega tegeles. Kirja saatis väidetavalt ähvardusena Pertti Käppa, kes nõudis enda aitamist rahaga.

Suusatajana jäi Erkki Jallai karjääri tipphetkeks 2004. aasta oktoobris Düsseldorfis peetud vabatehnikasprindi MK-etapi 5. koht.

Kohus luges Käppa kirjast välja hoopis hoiatuse, et Jallai kõnesid kuulatakse pealt, kuid nõustus, et seda võib tõlgendada ka Käppa pahameelena, et ta viibib vangistuses ja vabaduses olev Jallai pole teda aidanud. Kuid peale selle viitab kirjas toodu kohtu hinnangul ka Jallai ja Käppa varasemale ühisele koostegutsemisele, mille tõttu viibib Käppa vangistuses, kuid Jallail on õnnestunud menetlusest kõrvale jääda.

Harju maakohus otsustas mullu 5. novembril mõista Erkki Jallai 2013. aasta tsiklivargustes õigeks, leides, et tegu on toime pandud Rootsis ning kohtule ei ole esitatud teavet, et tegu oleks Rootsis kriminaalkorras karistatav.

Tallinnas õige mees, Võrus süüdi

Prokurör vaidlustas selle otsuse ning Tallinna ringkonnakohus otsustas mullu 22. detsembri määrusega tühistada Harju maakohtu otsuse täies ulatuses. Ringkonnakohus tühistas otsuse menetlusnormide rikkumise tõttu, leides, et asja arutas vale kohtukoosseis: seda oleks pidanud tegema Jallai elukohast lähtudes hoopis Tartu maakohtu Võru kohtumaja. Ringkonnakohus saatis kohtuasja maakohtusse uuele ringile.

Läks mööda vähem kui pool aastat ning juba tänavu 14. märtsil otsustas Tartu maakohus, et Jallai on siiski süüdi mis süüdi. Süüdistuse kohaselt pani ta kuriteo toime Rootsi Kuningriigis. Tartu maakohus leidis, et Erkki Jallalile etteheidetav tegu on karistatav ka Rootsis, kuigi kahe riigi kriminaalkoodeksis kirjeldatud süütegude sõnastused pole sõna-sõnalt kattuvad, on need sisuliselt siiski samad.

Jallai karistuseks määrati 848eurone trahv. Tema kanda jäid ka menetluskulud 1171,32 eurot. Tema süü on kohtu hinnangul keskmine, seda suurendavad kallihinnalise vara omandamine ja grupis tegutsemine. Varem on ta kriminaalkorras karistamata, kuid tema registris on väärteod liiklusest.

Tsikliralli lõppes Kappelskäri sadamas

Süüdistuse järgi omandasid 2013. aasta novembris Pertti Käppa, Erkki Jallai ja Tarren Vool Rootsis mootorrattad Honda CBR600FA, Honda NC700X ja Honda CB1000R, mis olid varastatud 23. novembril Stockholmi kesklinnast ca 30 kilomeetri kauguselt Upplands Väsbyst ettevõttest Breddens Motor City AB, kui sinna murti sisse.

Seejärel andsid Eesti viibivad Käppa ja Jallai vastavalt kokkuleppele Rootsis oleva Vooluga viimasele telefoni teel juhiseid mootorrataste toimetamiseks Käppa ja Jallai juurde Harjumaale. Tandem korraldas Eestist Voolu kohtumise Stockholmis Enskede linnaosas Mihkel Agoga, kes pidi varastatud tsiklid veokiga Eestisse toimetama.

Vool ja Ago laadisid tsiklid 25. novembril veokile ja alustasid teekonda Eesti poole, kuid Kapellskäri sadamas pidas Rootsi kriminaalpolitsei nad kuriteos kahtlustatavatena kinni ning võttis varastatud mootorrattad ära. Kokku varastati Breddens Motor Cityst neli mootorratast, millest üks leiti kuriteopaiga lähistelt ja teised kolm saadigi kätte Voolult ja Agolt Kapellskäri sadamas.

Rootsis rootsi kardinate taha

Eesti maksuamet saatis Rootsi tolli mitu järelpärimist, millest selgus, et nii Vool kui ka Ago eitasid Rootsi uurijatele kuriteo toimepanemist. Nende sõnul olevat keegi tundmatu mees teinud neile ülesandeks tema jaoks mootorrattaid transportida.

Polnud selge, et Vool või Ago oleks mootorrattad varastanud. Seetõttu mõisteti nad Rootsis Norrtälje esimese astme üldkohtu otsusega süüdi ainult varastatud kauba vastuvõtmises ja varjamises, mille eest määrati neile karistuseks 10 kuud vangistust. Voolu karistati ka muude süütegude eest, sh raske varguse katses ja pisivargustes.

Rootsi kohtuotsuses on märgitud, et mõlemad eestlased osalesid mootorrataste transportimises teadmisega, et need olid nende omanikult kuritegelikul teel ära võetud, seega on tegemist raske kuriteoga.

Jallai: transportisin Rootsis antiikmööblit

Jallai kohtuistungil antud ütluste järgi ta kuriteo toimepanemise ajal Rootsis ei olnud. Küll aga käis ta Rootsis varem septembris ja oktoobris enda kinnitusel muis asjus – transportis sealt antiikmööblit. Samas tõendavad tema ütlused koos jälitustoimingu protokolliga Jallai ja Käppa seotust Rootsi asunud mootorrataste Eestisse toimetamisega. Oma seotust ei ole Jallai ka eitanud, kuid on põhjendanud seda sooviga abistada ammust tuttavat Käppat, kes rataste vargusest Jallaile midagi ei avaldanud.

Kohtuistungil antud ütluste kohaselt teadis Jallai Käppat juba noorena, Voolu tunneb ka, aga vähem. Ago ei tunne üldse. Ta märkis, et mootorratastega on Käppa kogu aeg tegelenud. Seekord palus ta tsiklite transportimisel Jallai abi, kuna viimane on Rootsis palju käinud ja tegelenud sealt enda asjade Eestisse transportimisega.

Seega aitas ta sõpra heast tahtest, otsides välja transpordifirma Peter Transport ja andes soovitusi vajalike autotreilerite kohta. Esimesed kõned ettevõttele tegi Jallai, misjärel suhtles Käppa ise edasi, rääkis Jallai kohtus.

Samuti aitas ta Käppat arve koostamisega, kuna Käppa olevat kogu aeg sõidus ega jõudnud seda ise teha. Arvel kajastas ta seda, mida Käppa talle mootorratastega seonduvalt edastas ja palus kajastada. Jallai koostas ka ühe lepingu, mille saatis Käppale meilile. Seltskonna omavahelistest sõnumitest ja kõnedest nähtub, et Käppa omakorda sai Jallaile edastatava info Voolult Rootsist.

Seda, et Vool oli mootorrataste toimetamisega seotud, sai Jallai enda kinnitusel teada hiljem. Rootsist Jallaile mootorrattaid toodama ei pidanud ning mingit kasu ta sellest ise saanud ei oleks. Mootorrattaid vastu võtma minna ta enda sõnul ei plaaninudki.

Jallai seltskonna varastatud mootorrataste hulgas oli ka see Honda CB1000R mudel.

Ring tõmbub koomale

Seda, et Jallai jagas Eestist tsiklite transpordiks juhtnööre, tõestab jälitusprotokoll. Vool saatis SMSiga Jallaile ka varastatud tsiklite raaminumbrid. Arvukates telefonikõnedes teeb Jallai ise ettepaneku sadamast saabuma pidanud tsiklitele poole Luige tee peale vastu minna.

Jallai teadlikkusele sellest, et Rootsis olevad mootorrattad ei ole saadud õiguspärasel viisil, viitab kohtu arvates ka Rootsi-Eesti tiimi vaheline suhtlus pärast 25. novembri õhtul Kapellskäri sadamas toimunut, kui varastatud mootorrattad veokist avastati.

Ühel hetkel hakkas kõik Jallaile siiski kahtlasena tunduma, rääkis ta kohtus. Ta sai Käppaga kokku. Viimane tunnistas, et kõik ei ole päris nii, nagu peab – ei ole pabereid ja võtmeid. See võis olla samal päeval, kui nad vahele jäid. Mingeid küsimusi mootorrataste täpsema päritolu kohta või pahameelt selle üle, et teda on kaasatud kahtlast päritolu mootorrataste Eestisse toimetamisse Jallai Käppale ei avaldanud. Ta tegi Käppale hoopis ettepaneku „hakata telefoninumbritega midagi ette võtma“.

Kohtu hinnangul olid varastatud mootorrattad Erkki Jallai, Pertti Käppa ja Tarren Voolu valduses ja nende võimu all. Kuigi Voolul oli Rootsis viibides varastatud mootorratastega vahetu kokkupuude, tegutses ta Eestist Jallailt Käppa kaudu saadud juhiste järgi. Kohus möönis, et puuduvad tõendid selle kohta, mis ajal täpselt ja kuidas varastatud mootorrattad trio valdusse said ja mida keegi selleks konkreetselt tegi. Siiski loeti tuvastatuks, et tegutseti ühiselt ja kooskõlastatult ja et igaühel oli süüteo toimepanemises oma roll.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
18. October 2016, 16:50
Otsi:

Ava täpsem otsing