Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinn hoiab ehituslube kinni

    Tallinnas on ehitusload kuudeks seisma jäänud. Toppamas projektid nudivad arendajate kasumeid ning on muutnud keeruliseks ka korteriostjate olukorra.

    2015. aasta teises pooles jõustunud uus ehitusseadus tõi Tallinna linnaplaneerimise ametile lisakoormuse, mistõttu viibivad ehitusload tunduvalt kauem kui seaduses lubatud 30 päeva. Selle tulemusena väljastati möödunud aastal ehitusturu üha suuremast elavnemisest hoolimata pea viiendiku võrra vähem ehituslubasid kui aasta varem. Olukord sundis kinnisvarafirmade liitu pöörduma linnapea kohusetäitja Taavi Aasa poole.
    „Mitme projekti puhul oleme loa menetluse käigus saanud linnaplaneerimise ametist kirju, mille sisu on selline, et pikendame menetluse aega, sest töökoormus on liiga suur,“ kirjeldas kinnisvaraarendaja Bonava juht Timo Riismaa probleemi, millega tuleb turuosalistel Tallinnas silmitsi seista.
    Veninud ootusaeg ja kinni pandud raha
    Riismaa sõnul tuleb ehituslubasid Tallinna linnaplaneerimise ametist oodata kolm kuni kuus kuud kauem kui varem. „Täna on alla 9 kuu alates taotluse sisseandmisest luba saada keeruline,“ ütles Riismaa.
    Tema sõnul võib see panna põntsu korterite ostmisele tänases turuolukorras, kus uusarendusi müüakse väga palju nii-öelda paberi pealt ehk enne ehitusloa saamist ja ehituse algust. „Kui siis luba takerdub, on oht, et inimesed, kes sellises algfaasis omale korteri ostavad või broneerivad, hiljem venimisest kuuldes lihtsalt loobuvad sellest. Ka meie oleme mõne sellise juhtumiga kokku puutunud,“ rääkis ta.
    Kinnisvaraarendaja Metro Capitali partner Sulo Nigul tõdes, et projektide venimise pärast ei ole nende projektid küll otseselt ohtu sattunud, kuid on olnud vähem kasumlikud. „Asjad venivad. Ilmselgelt. Tegemist on ikkagi suurte rahadega, ega ei ole vanaema käest päranduseks neid maatükke saadud,“ ütles ta ja lisas, et kulutatud on ka projekteerimisele.
    Kasumlikkuse vähenemise põhjuseks tõi Nigul selle, et raha on projektis oluliselt kauem kinni ja intressikulu tuleb suurem. „Tõsi on see, et mingil määral on seda kompenseerinud hindade tõus, aga see ei ole lõputu. Nagu me teame, võivad ka hinnad alla minna. Paraku mulle tundub, et asjade venimine linnaplaneerimise ametis on küll lõputu.“
    Kurja juur on uus ehitusseadus
    Tallinna linnaplaneerimise ameti juht Anu Hallik-Jürgenstein ütles, et ehituslubade väljastamise languse taga on 2015. aasta keskel kehtima hakanud uus ehitusseadustik.
    Hallik-Jürgensteini sõnul on uus seadus ühelt poolt olukorda kergendanud läbi selle, et enam ei ole vaja näiteks elektrikaablite ja gaasitorustike lahendustele ehituslube. Teisest küljest andis uus seadustik kohalikule omavalitsusele kohustusi juurde, mis suurendasid oluliselt ameti töömahtu.
    „Eelnevalt esitati meile ehitusloa dokumentatsioon koos vajalike kooskõlastuste ja arvamustega, mis tähendab, et osa tööd oli juba tehtud. Uue seaduse kohaselt on kooskõlastuste ja seisukohtade küsimine kohaliku omavalitsuse ülesanne,“ ütles ta ja lisas, et kogu lisanduv kirjavahetus suurendas nende töömahtu väga suurel määral. Ta ütles, et tänaseks on nad pannud siiski rohkem inimesi ehituslubasid menetlema.
    Tallinna linnaplaneerimise ameti juhataja Anu Hallik-Jürgensteini sõnul on uus seadus andnud neile suure töökoormuse.Foto: Andras Kralla
    Hallik-Jürgenstein lisas, et nüüd peavad nad koguma ehitusprojektile nii riigi, linna, tehnovõrguvaldajate kui ka kinnistu omanike ning naabrite seisukohad. Kui projektile on vaja näiteks 15 asutuse seisukohta ja 14 neist vaatab projekti läbi tähtajaks, kuid kas või üks teeb seda hiljem, jääb tema sõnul selle taha ootama kogu menetlus.
    Ta lisas, et märkimisväärne roll tekkinud olukorras on ka riiklikul ehitisregistril, mille arendus on pooleli. Kvaliteetse töövahendi saamiseni läheb tema sõnul veel tõenäoliselt palju aega.
    Toimib nagu looduslik valik
    Kinnisvaraanlüütiku Tõnu Toomparki sõnul on iroonilisel kombel selles olukorras ka midagi head. „Ma ei usu, et see jutt arendajatele meeldib, aga see hoiab Tallinna uute korterite pakkumist natuke kontrolli all, et meil ei teki ülepakkumist. Linnavalitsuse kiirus ei peaks ikkagi olema turu nõudluse ja pakkumise reguleerimise mehhanism normaaloludes,“ sõnas ta siiski.
    „Ja mingu siis paar arendajat pankrotti, kes kuskil on midagi üle võlli keeranud oma tegemistes. Eks looduses ka loomad elavad ja surevad ja kõik ei pea haigusele vastu. Ega selles midagi halba pole, aga ikkagi see on vale regulaator,“ rääkis Toompark. „Selgelt ikkagi üks lüli turu peal ei tööta muu kaadervärgiga samas rütmis, vaid töötab nii, nagu töötab,“ lisas ta.
    Vaja lisajõudu
    Toomparki hinnangul tuleks linnaplaneerimise ametile leida kuskilt lisaressursi, et ei tekiks selliseid pudelikaelu. „Mingi tropp on torus ees ja kui me selle toru korra puhtaks saame, peaks edasi ju korralikult minema. Ehk sinna ei pea ju jätkuvalt mingit suuremat ressurssi sisse panema,“ leidis ta. „Meil tuli uus planeerimisseadus, uus ehitusseadustik, et asi kiiremaks läheks. Läheb ju järjest hullemaks!“
    Toompark välistas võimaluse, et amet võiks uue seadustikuga aja jooksul kohaneda. „Kohaneb... Täna on sellest seaduse jõustumisest üle pooleteise aasta möödas. Me ei saa siin rääkida mingist kohanemisest. See ei kõla mitte kuidagi mõistlikuna.“
    Sulo Niguli arvates on seaduseandja eesmärgi valesti püstitanud. „Luba peaks tulema 30 päeva jooksul esitamisest. Tegelikkuses on olukord selline, et minu arust ei otsita seda, kuidas seadust täita ja kuidas saaks paremini, vaid leiutatakse igasugu põhjuseid, miks meie ei ole süüdi ja keegi teine on.“
    Nigul leidis, et lahendus võiks olla see, et linnaameteid ei tuleks täita mitte poliitiliselt, vaid konkursi korras. Nii võiks tema arvates palgata inimesi, kellel oleks soov ja motivatsioon midagi muuta.
    Ka Riismaa soovitus oli, et linnaaparaat peaks tõhusamalt värbamise ja inimeste leidmisega tegelema. „Muud lahendused on rohkem sellised asendustegevused. Tuleb ikkagi pärispõhjusele otsa vaadata, ja selleks on tõesti tööjõu nappus.“
    Läheb aina hullemaks
    Niguli sõnul näeb ta, et ehituslubade toppamine üha süveneb. „See toob palju peavalu, tohutut stressi, mõttetut intressikulu, tööjõukulu. Ühesõnaga pidulik paigalmarss.“ Ta lisas, et kui räägitakse tööjõupuudusest, siis miks mõeldakse välja lollusi. Bürokraatlike jamade asemel tuleks tema arvates tegelda mõistlike ja oluliste asjadega.
    Nigul ütles, et ehituslubade venimine võib takistada ka pangast laenu saamist, sest pangad vaatavad dokumentide olemasolu. Ta lisas, et nii väheneb koduostjate valikuvõimalus.
    Riismaa leidis, et ehituslubade toppamise probleem võib hakata kajastuma ka korterite hindades. „Kuna sisendkulud selle kapitalikulu kasvuga kasvavad, siis kindlasti võib see hakata ka müügihindu tõstma. Oma põhjus-tagajärg seos on seal kindlasti.“
    Riismaa lisas, et olukord võib hakata mõjutama lisaks arendajatele ka pea- ja alltöövõtjaid. „Mingid tööd, mis nende käest on tellitud ja kokku lepitud, tuleb ajalises mõttes edasi lükata, mis ilmselt paneb ka nende planeerimistegevuse raskesse seisu.“ Teine variant on tema sõnul see, et peatöövõtjad ja arendajad tõmbavad alltöövõtjate graafikud ebanormaalselt lühikeseks.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Sakslased ostsid Jüri Mõisa osaluse betoonifirmas
Saksa ehitusmaterjalide kontsern Schwenk ostis Jüri Mõisale kuulunud osaluse betoonitootjas Framm.
Saksa ehitusmaterjalide kontsern Schwenk ostis Jüri Mõisale kuulunud osaluse betoonitootjas Framm.