Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vaba turg viis teehoolde hinnad alla

    Eesti Teede juht Andres Agukas arvab, et teehoolde turuhind on praegu mõistlikust 10% madalam.Foto: Andres Haabu

    Terav konkurents on surunud teehoolde hinnad väga madalale ning karmi talve korral võivad teenusepakkujad kanda tugevat kahjumit.

    "Tänased turuhinnad on mõistlikest ligikaudu 10% madalamad ning nii mitmedki riskid on ettevõtjatel jäetud arvesse võtmata," ütles riigile kuuluva ASi Eesti Teed juhatuse esimees Andres Agukas.
    Kõiki maakondi kokku võttes ulatub hinnalangus uutel hangetel 2011. aasta tasemega võrreldes 30 protsendini. Hinnad langevad ka seal, kus jätkab sama firma – näiteks hakkab Eesti Teed Võrumaa teid novembrist hooldama 28% varasemast odavamalt, TREV-2 teeb Põlvamaal alates oktoobrist teehoolet 32% varasemast väiksema summa eest.
    Agukase sõnul on praegused teehooldehinnad igal juhul mõistlikust madalamad. "Tõenäoliselt turg stabiliseerub järgmiste hangete perioodil 2020–2023 tänasest keskmiselt 10-15% kõrgemal tasemel," prognoosis Eesti Teede juht.
    Hinnalanguse taga tugev konkurents
    Nii maanteeameti kui hooldefirmade kinnitusel on hinnad alla viinud teravnenud konkurents. Kui varasematel perioodidel oli hangetel üks-kaks pakkujat, siis viimase kolme aasta hangetel oli neid 5–8, märkis TREV-2 teehooldetööde valdkonna juht Meelis Seppam.
    Teehoolde turuhind on tasapisi langenud juba selle kümnendi algusest, 2014. aastal odavnemine kiirenes. "Teehooldesse on hinnalangus tõenäoliselt nii aeglaselt jõudnud seetõttu, et kasutasime möödunud perioodidel väga pikki lepinguid – kuni 8 aastat," rääkis maanteeameti peadirektori asetäitja hoolde alal Tarmo Mõttus.
    Väga pikad lepingud olid norm enne 2012. aastat. Nüüd on riik taas suundunud lühemate, viieaastaste lepingute kursile. Eesti Teede juht tõi välja, et teehooldeturust saabki sisuliselt rääkida alles 2012. aasta teisest poolest.
    "Mis siis juhtus alates 2012 aasta hangetest – juba esimesel hankel Rapla piirkonnas kukkusid hooldehinnad ligikaudu 15 protsenti. 2015. aasta hangetel seitsmes piirkonnas olid hinnad juba 27 kuni 46 protsenti vanadest hooldehindadest madalamad, kusjuures AS Eesti Teed 2015. aastal veel vabaturu hangetel ei osalenud," rääkis Agukas.
    Maanteeameti peadirektori asetäitja rääkis, et viimase nelja aasta hangetel on turuosaliste hulk jäänud üldjoontes samaks. "Toimunud on tütarettevõtete ühinemised, mis näiliselt muudavad osalejate arvu vähemaks, kuid sellegipoolest alla viie pakkuja ei ole meil enam hangetel olnud. See on meie hinnangul hea tulemus," ütles Mõttus.
    Muret teevad karmid talved
    Uute teehooldelepingute kasumimarginaalid on õhukesed ning maanteeametiga sõlmitud lepingute järgi jäävad hooldefirmade kanda mitmed riskid, sealhulgas ilmastik. "Selle hinnataseme juures on kindlasti olemas risk, et ettevõtjad võivad sattuda raskustesse," ütles Mõttus.
    TREV-2 teehooldetööde valdkonna juht Meelis Seppam möönas, et raskete ilmastikutingimustega talvedel on selle aasta hangete maksumusega keeruline kasumlikult lepingut täita. "Selge see, et raskete talvede korral jäävad õhemate lepingutega teehooldega tegelevad ettevõtted tõenäoliselt sellel perioodil kahjumisse," ütles riigile kuuluva Eesti Teede juht Andres Agukas ja lisas, et nendel firmadel tuleb saamata jääv tulu kompenseerida ilmselt kas teistest tegevustest või leebemate talvete kokkuhoiust.
    Riskidele lisaks pole madalate hinnatasemete juures ruumi ka inimlikeks eksimusteks ning töö peab olema korraldatud väga heal tasemel. Seega on teehooldefirmadel vaja kvalifitseeritud ja kogemustega tööjõudu.
    "Maanteeamet on valmis ka halvimaks," ütles Mõttus ja tõi välja, et üks Eesti ettevõtja üritas siseneda Soome teehooldeturule, ent pärast mõnda aega tegutsemist katkestas lepingu ja jättis selle lõpuni täitmata. "Sellises olukorras peab teeomanik olema valmis kiireks teehoolde ümberkorralduseks," rääkis maanteeameti peadirektori asetäitja.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
USA aktsiaturgu suunasid esimese kvartali tulemused: Tesla tõusis, Meta langes
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.