Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Spotify ebatavaline IPO

    Kahjumi paisumise hinnaga hoogsalt kasvav muusika voogedastusteenus Spotify tuleb homme ebatavalisel viisil börsile. Aktsia hind on aga suur küsimärk.

    Spotify tuleb New Yorgi börsile ebatavalisel viisil. Esiteks, kui tavaliselt tehakse IPO investeerimispanga abil, kes paneb paika ka aktsia esialgse hinna, siis Spotify puhul selgub hind alles turu avanedes nõudluse ja pakkumise abil. Teiseks, tavapäraselt jääb aktsiate müügist saadud tulu ettevõttele kas enda edasise tegevuse finantseerimiseks või näiteks laenude maksmiseks.
    Praegusel juhul tahab Spotify kaasata ligi 1 miljardi dollari jagu raha, kuid ebatavalisel moel ei jää see mitte firma enda kätte, vaid olemasolevad aktsionärid müüvad enda aktsiad maha. Kiiresti kasvaval ja ühtlasi raha kaotaval firmal oleks saadavast tulust kindlasti kasu. See viitab, justkui ei usuks praegused aktsionärid firma edasisse potentsiaali, kirjutab portaalis valuewalkpremium.com tunnustatud akadeemik ja autor Aswath Damodaran. „Kuna nemad pääsevad ligi rohkemale infole, tahaksin ma teada, mida nemad ettevõtte tulevikus näevad,“ kirjutas Damodaran.
    Eesti kliendi jaoks tavapärane
    Eesti suuremate pankade sõnul ei muuda otsenoteerimine kliendi jaoks suures osas midagi. 3. aprillil saab orderid börsile saata niipea kui aktsiad kauplemist alustavad. Siiski oodatakse tavapärasest suuremat volatiilsust.
    LHV vanemmaakleri Nelli Jansoni sõnul on ka mõned piirangud. "Nimelt on esimesel kauplemispäeval kauplemiseks saadaval 55,7 miljonit aktsiat, mis moodustab veidi vähem kui  kolmandiku kogupakist (178,1 miljonit aktsiat). Lisaks on ettevõtte tegevjuhil ja kaasasutajal Daniel Ekil lubatud müüa 15,8 miljonit aktsiat, mis moodustab tema kogu aktsiapakist samuti vähem kui kolmandiku," ütles Janson.
    SEB Kapitaliturgude maakler Kert Koppel leiab, et Eesti jaeinvestori jaoks on kõige olulisem seik, et Spotify noteeritakse USAs otse aktsiana, mitte hoiutõendi vormis. "Vastasel juhul jääks seoses MiFID II nõuetega antud aktsia üldsegi Eesti jaeinvestorile kättesaamatuks," tõdes ta.
    Hind pole teada
    Spotify on enda prospektis välja toonud hinnad, millega aktsiad on seni erakätes omanikke vahetanud. Lõppenud aasta neljandas kvartalis kõikus hind 81,50 ja 125 dollari vahel. Sel aastal on omanikke vahetanud aktsiate väärtus kõikunud 95 ja 127,5 dollari vahel. Viimane vahemik annaks ettevõtte turuväärtuseks 16,8 miljardit kuni 22,6 miljardit dollarit 178,1 miljonilise aktsiapaki puhul. Kuid ettevõte lisab, et hinnad eratehingutes ei pruugi kuidagi sarnaneda hindadele avalikul turul.
    Kõige tihemini kasutatakse Spotify hinnastamisel võrdluseks Pandorat ja Netflixi. Mõlemad pakuvad voogedastust ning mõlemad sõltuvad kuutasu maksvatest klientidest. Pandora tuli börsile kuus aastat tagasi ning on siiani kahjumis, 5,5 miljoni teenuse eest maksva kasutajaga on ettevõtte turuväärtuseks 1,3 miljardit dollarit. Netflixil on 118 miljoni maksva kasutajaga samuti kahjumis ning turuväärtuseks on 124 miljardit dollarit.
    Sarnaselt Netflixile teab Spotify klientide kuulamisharjumusi ning teeb selle põhjal kasutajatele esitusnimekirja, mis moodustab umbkaudu 30 protsenti kuulatavast muusikast. See annab firmale võimekuse inimeste kuulamist suunata. Erinevalt Netflixist ei tooda Spotify aga ise sisu.
    Marginaalide parandamiseks on Spotify juht käinud kolme suure muusikaettevõtte – Sony Music Entertainmenti, Universal Music Groupi ja Warner Music Groupi juures – saamaks soodsamaid tasumäärasid, kirjutab Bloomberg. Autoritasud on ettevõtte jaoks ülekaalukalt suurim kulu. Portaali hinnangul pole kasutajate hulk aga veel piisavalt suur, et muusikatööstusele tingimusi dikteerida.

    Globaalse haardega muusikateenus

    Kuigi Spotify polnud esimene, kes muusika voogedastust pakkuma hakkas, on firma erinevalt eelkäijatest Pandorast ja Soundcloudist suutnud äri edukalt skaleerida ja saavutanud globaalse haarde.Käesoleva aasta alguseks oli Spotifyl prospekti järgi 159 miljonit kasutajat 61 riigis. Neist 71 miljonit inimest maksid teenuse eest igakuist tasu ja said kasutada kõiki Spotify poolt pakutud funktsioone ilma reklaamideta. Tasuta versiooni kasutajad peavad kuulama lugude vahel reklaame ning nende kasutatavaid funktsioone on nuditud, näiteks ei saa teha playliste ja muud.

    Tasuta nuditud versioon on ka esimene samm, kuidas inimesi täisversiooni eest maksma saadakse. Prospekti järgi on 60 protsenti maksvatest kasutajatest alates 2014. aasta veebruarist tulnud tasuta versiooni pealt. Viimase kolme aasta jooksul on tasuta versioonis kuvatud reklaamidelt teenitud ligikaudu kümnendik kogukäibest. Prospekti järgi näeb ettevõte selles eraldiseisvat toodet pikaajalise kasvupotentsiaaliga.

    Spotify kuutasu on riigiti erinev. Eesti puhul on kuutasuks individuaalkonto puhul 6,99 eurot või perekonto puhul 10,99, kus ühe kuumaksu eest saavad teenust kasutada 6 pereliiget ja igaüks säilitab enda playlistid ja kohandused. Võrreldes hindu, on teenus kõige odavam Filipiinidel 2,9 dollariga. Kõige rohkem, 18,42 dollarit peavad välja käima aga taanlased.

    Ettevõtte väärtus
    Portaalis valuewalk.com hindas Aswath Damodaran Spotify väärtust. Selleks tegi ta mitu eeldust: esiteks, et ettevõtte käive kasvab edasi, kuid senisest aeglasemas tempos. Teiseks, et ettevõte suudaks kasumisse jõuda, on kulud kontrolli alla saadud. Enda mudelis võttis ta eelduseks, et autoritasude kulu osakaal käibest langeb 70 protsendini ning samuti langevad muud kulud.
    Veel mitmete tulevikku vaatavate ja, nagu Damodaran rõhutab, veaohtlike eelduste järgi hakkab Spotify tema mudelis aastal 2023. aastal kasumit teenima. Tema mudeli järgi saab ta aktsia väärtuseks 88,26 eurot. Hiljutisel rahakaasamisel riskiinvestoritelt hinnati aktsia väärtuseks 107,33 dollarit ning ettevõtte turuväärtuseks ligikaudu 16 miljardit või 20 miljardit dollarit.
    Damodaran tõdeb, et sel viisil tuleviku rahavoogusid ennustades leiab küll aktsia väärtuse, kuid eraldi protsessina näeb ta aktsia hinnastamist. Selle puhul tuleb vaadata, mis maksab turg hetkel sarnase iseloomuga ettevõtete eest.
    Hoogne kasv
    Ettevõtte kasv on olnud viimase kolme aasta jooksul tugev. Käive on kasvanud 2015. aasta 1,9 miljardi euro pealt eelmiseks aastaks üle 4 miljardi. Sama ajaga on kasutajate arv suurenenud 91 miljonilt pea 160 miljonini ning seejuures on kasvanud maksvate kasutajate osakaal 31 protsendi pealt 45 protsendini.
    Kogukäibes on langenud muusikatööstusele ja artistidele iga mängitud loo eest makstavate autoritasude osakaal. Kui 2015. aastal moodustasid muusikatööstusele makstud tasud 88 protsenti käibest, siis möödunud aastal oli osakaal langenud 79 protsendini.
    Muud kulud on aga tõusuteel. Turundus-, haldus- ning arenduskulud kokku moodustasid lõppenud aastal pea kolmandiku kogukäibest, võrreldes veerandiga 2015. aastal. Need kokku viivad Spotify kahjumisse. Lõppenud aastal oli miinus ligikaudu 1,2 miljardit eurot, mis moodustas 30 protsenti käibest, 2015. aastal oli kahjumi osakaal veel 12 protsenti.
    Kogukäibest ligi 90 protsenti on viimasel kolmel aastal saadud maksvate kasutajate kuutasudest, ülejäänud kümme protsenti tasuta versiooni reklaamidest. Samas on langenud iga maksva kasutaja poolt teenitud käive, 7,06 euro pealt 2015. aastal 5,32 euroni mullu. Prospektis toob ettevõte selle languse põhjuseks perekontode kasvanud populaarsuse.
    Spotify aktsiad tulevad müügile New Yorgi börsil sümboliga SPOT.
  • Hetkel kuum
Teadlane: kuidas päästa noored passiivsusest
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Eesti noorte poliitiline ja ühiskondlik aktiivsus ning panustamine kooli, kogukonna või ühiskonna tegemistesse jääb rahvusvaheliselt alla keskmise, kirjutab sotsioloog ja haridusteadlane Meril Ümarik.
Prognoosid viitavad tänavusele maailmakaubanduse olulisele kasvule
Maailmakaubandus peaks sel aastal oluliselt kasvama, kuna inflatsioon aeglustub ja USA tugev majandus kogub hoogu. Seda näitavad nii OECD, IMFi ja Maailmapanga prognoosid, kirjutab Financial Times.
Maailmakaubandus peaks sel aastal oluliselt kasvama, kuna inflatsioon aeglustub ja USA tugev majandus kogub hoogu. Seda näitavad nii OECD, IMFi ja Maailmapanga prognoosid, kirjutab Financial Times.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Mitmesaja ettevõtte mentor: proovige teinekord turge, mis pole Läti
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tehnopoli äriarendusjuht ja ingelinvestor Martin Goroško jagab kolme kasvunippi, kuidas ettevõtted võiksid uusi turge võtta ning kasvada.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Vilniuse Hero ärimaja katusele tulevad olümpia-väärilised jooksurajad
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Kontori valimise üks olulisemaid kriteeriumeid on hea asukoht linna keskuses. Nii arvavad ka 68% Realco UAB kinnisvaraarendajate poolt küsitletud äriinimestest. Kontoritöötajate heaolu seisukohalt on aga olulised mugav töökoht (70%), optimaalne sisekliima (64%) ja loomulik päevavalgus (55%). Just need ja teised esmaklassilise kontoripinna kriteeriumid on võetud aluseks ka Vilniuse CBD äripiirkonda (Vilnius Central Business District) rajatava Hero ärikeskuse disainimisel.
Raadiohommikus: börsitulemustest, kinnisvarast ja puidutööstusest
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.
Esmaspäevases Äripäeva raadio hommikuprogrammis saab kuulda värskeima börsifirma Infortari tulemustest, kuid teeme juttu ka Tele2 juhiga ning räägime olukorrast puidutööstuses ja kinnisvaraturul.