Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ligi: käibemaksu tuleb austada

    „Kuidas iganes me ei vaata, raha määrab majanduslikus heaolus palju ja kui me sellesse üleolevalt suhtume, viib see selleni, et meid siin Eestis enam ei ole ja tulemuseks on vaesuse ümberjagamine,“ ütles Jürgen Ligi.

    „Kuidas iganes me ei vaata, raha määrab majanduslikus heaolus palju ja kui me sellesse üleolevalt suhtume, viib see selleni, et meid siin Eestis enam ei ole ja tulemuseks on vaesuse ümberjagamine,“ ütles Jürgen Ligi.
    Rahandusminister Jürgen Ligi rääkis tänasel Soraineni ärihommikul, milline võiks olla Eesti jaoks kõige parem maksusüsteem. Ligi ütles, et pooldab Eestile maailmas tunnustatud maksuekspertide soovitusi ning et Eesti maksusüsteem ei pea olema midagi teistsugust kui maailma teistes riikides üldiselt.
    Majanduskasvu suhtes vaenulikumaks maksuks pidas Ligi tööjõu maksustamist. Ta rõhutas, et tootmistegurite maksustamine ahistab heaolu kasvu ning tekitab töökohtade kadu ning see on Eesti probleem. Tööjõumaksude osakaal on Eestis võrreldes teiste Euroopa riikidega keskmine või veidi üle selle.
    Kapitalimaks on Eestis ministri hinnangul väike ning peaks soosima investeeringuid, omama kasvupotentsiaali ja töökohtade loomist, kas seda on ära kasutatud. „Väga paljud investeeringud on läinud isiklikku tarbimisse, mis ei ole ettevõtluse eesmärk,“ nentis Ligi. Ostujõud näitavat, et tarbimismaks on Eestis pigem alla keskmine ning Ligi sõnul tasub tarbimismaks lihtsalt välja kannatada.
    Ligi pooldab maksuerandite vähendamist. Tema sõnul ei täida intresside mahaarvamine eesmärki ning on ebaefektiivne, tekitades justkui suurlaenajatele soodsama keskkonna. See toidab aga Ligi sõnul kinnisvarabuumi. „Ühiskond ei oleks aru saanud, miks võetakse ära neile kätte antud kopikas,“ märkis Ligi rõhutades, et suurlaenajatele on tekitanud piirav lagi, et kinnisvarabuumi tekkimist takistada.
    Maamaksuvabastusest rääkides nentis Ligi, et tuleb endale tuhka pähe raputada. Maamaks on Ligi sõnul eriti õige maks, kuna maa puhul on tegemist piiratud ressursiga, maamaks peaks tema hinnangul olema stiimul, kuna igal omavalitsusel läheb üksjagu raha otse või kaude kruntide hooldamiseks.
    Ligi oli nördinud, et taas toetab maamaksu kaotus pigem jõukaid inimesi. „Ma arvan, et see ei ole optimaalne,“ nentis ta.
    Käibemaksuerisused on ministri hinnangul ebaefektiivsed, andes osa soodustustest pigem ettevõtjale kui sihtgrupile. OECD soovitab tema sõnul loobuda kõigist käibemaksuerisustest. „Me oleme saanud mõnest lahti. Seal on väga suur raha kinni, mida saaks ära võtta, aga väikest huvigruppi see pahandab,“ nentis ta.
    Vaesemal ühiskonnal on ka siin tema sõnul suurem koorem kanda. „Riik on ühiste asjade koos tegemiseks ja nõrgemate aitamiseks, mitte tugevmate aitamiseks, tugevamad võidavad ühistööst,“ ütles Ligi. Käibemaksuerandite puhul on vaesemal ühiskonnagrupil tarbijana käibemaksuosakaal suurem, kordades rohkem võidavad erisustest jõukamad. "Vaestel läheb kopikas," nentis Ligi. Maksuerandeid on aga tema sõnul erakordselt raske tõrjuda.
    Erisoodustustest rääkides alustas sportlik minister remargiga, et on erakordne spordivihkaja. Erisoodustus on tema hinnangul tüüpiline näide sellest, kuidas olemuslik ühiskondlik asi taandataks maksusoodustusel individuaalseks ja vastupidi. Ta viitas, et terviserajale võib tulla ja käia igaüks, sõltumata tiitlitest ja sotsiaalsetest taotlustest, ent edevatele harrastustele müüakse pileteid.
    Optimaalse maksusüsteemi põhimõte on aga ministri sõnul see, et kõik palgaliigid peavad olema neutraalselt maksustatud, vastasel juhul liiguvad tarbimisartiklid maksuvabadeks. „Maksud tuleb kokku koguda, riik peab sekkuma sellistel kohtadel, kus võitjaid oleks palju,“ nentis ta. Ligi lisas, et erisoodustusest ei võida lapsed ja pensionärid, vaid ainult maksumaksjad.
    Ideaalne sport on Ligi hinnangul vabas õhus aeroobne tegevus. „See, kus raha küsitakse, on aroomiteraapia ja lihase pumpamine. Tööleping võib neid sisaldada, aga peab olema neutraalne,“ ütles Ligi.
    Minister rääkis, et Eestis on tuhandeid firmasid, kus ei ole käivet, kus on ainult auto. „Firma tinglikuks tüübiks võiks nimetada – minu auto,“ nentis Ligi. Eestis on tema hinnangul läinud asi hulluks, auto omamine ei tohi olla lõputult soodus ja teiste maksumaksjate arvelt, kellel autot käes ei ole. Ligi ettepanek on auto sisendkäibemaksust 50 protsenti maha arvestada.
    Ta märkis, et teab, et tegelikkuses on kiusatus soetada elektroonikat, mööblit, kardinaid, ent maksuhaldur ei haldaks seda ära. Hallata on tema sõnul võimalik autosid, mille osas on Euroopas väljakujunenud tava, mida rakendatakse.
    Kõige õigem maksusüsteem on ministri sõnul selline, mis püsib stabiilne, lihtsa ja läbipaistvana võimalikult väheste eranditega. Eesti maksusüsteemi võetakse tema sõnul tihti kui etaloni, ent tema seda etalonina võtta ei soovitaks.
  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennikutootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.