Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Prügi põletamine on liiga lihtne

    Erik KosenkraniusFoto: erakogu

    Raske on saavutada poole olmejäätmete jõudmine tagasi ringlusesse, kui prügi põletamine on nii odav ja lihtne kui seni, kirjutab Erik Kosenkranius Keskkonnaametist.

    Eesti ja Euroopa Liidu ühine eesmärk on võtta aga 2030. aastal uuesti ringlusse ligi 65% segaolmejäätmetest, millest saaks toota uusi tooteid. Selle tulemusena peaks paranema Euroopa materjalidega varustuskindlus, suurenema tööhõive, vähenema keskkonnakoormus ja kasvama majandus. Arvestades fakti, et praegu jõuab ringlusesse vaid kolmandik olmejäätmetest, on tegu kahtlemata väljakutsega. Eestis tekib igal aastal ca 300 000 tonni segaolmejäätmeid, millest suurem osa põletatakse, alla kümnendiku läheb prügilatesse ja sordituna eksporti.
    Kas prügi põletamine elektrijaamades on siis vale ja keskkonnaohtlik lahendus? Kindlasti mitte. Tänapäevased elektrijaamad jälgivad väga rangeid keskkonnanorme ja aitavad vähendada fossiilsete kütuste kasutamist. Prügist energia tootmine on kindlasti parem alternatiiv prügi ladestamisele prügilates, kuid põletamine võib muutuda mugavaks lahenduseks ka ringlussevõtuks sobilikest materjalidest vabanemiseks. Põletusse peaks jõudma vaid sellised jäätmed, mida pole võimalik ringlusse võtta. Pärast Iru elektrijaama käivitamist pole kahjuks olnud käitlejatel vajadust ega piisavat motivatsiooni põletamisele alternatiive otsida.
    Põletamine on üks lihtsamaid viise kogutud jäätmetest vabanemiseks. Tegemist on teenusega, mille eest tuleb maksta. Kui Iru elektrijaam küsib segaolmejäätmete põletamise eest Eesti ettevõtetelt 30-35 €/tonn, siis meie põhjanaabrite juures tuleb jäätmete põletamiseks andmisel maksta keskmiselt 125 €/tonn. Seega on mõistetav, miks Eesti on huvipakkuv ekspordikoht Soomele. Nii nagu näiteks Rootsi on Norrale.
    Segaolmejäätmete turul korraldavad omavalitsused jäätmevedude hankeid, mille võidavad kõige konkurentsivõimelisemat hinda pakkuvad jäätmevedajad. Nemad otsivad siis majanduslikult soodsaima koha, kus vabaneda kogutud jäätmetest või teenida neist välja sorditud materjalidest tulu. Turg on rahvusvaheline ja käibed suured.
    Konkurents aitab leida kõige efektiivsemad lahendused, hoida hinnad tarbijale võimalikud odavad ning sunnib pidevale parendamisele. Kui prügi piirangute, hinna või võimsuste tõttu enam ladestada ja põletada ei saa, oleks jäätmekäitlejad motiveeritumad keskenduma jäätmete liigiti kogumisele, otsima uusi võimalusi väärtuslikuma materjali sortimiseks ja toorainena müümiseks.
    Hangete kohta pooltõed
    Iru elektrijaama otsus hakata oma Eesti tarnijaid, kes kataks 75-80% nende toorainevajadusest, valima avalike hangete baasil on tekitanud ilmselt ajutise sõjaolukorra. Nagu teada, siis on sõjas kõige häälekam agressor. Avalikkust püütakse hoida inforuumis, kus räägitakse jäätmekäitluse hinnatõusust, Eesti jäätmete vääramatus jõudmises metsa ja prügilatesse. Loomulikult ei räägita sellest, et hinnatõus on osaliselt põhjustatud kogu süsteemi ebaefektiivsusest ja omamoodi ka vältimatu. Suhteliselt odav prügikäitluse hind pole meid motiveerinud jäätmeteket vähendama ega aktiivsemalt sortima. On igati loogiline, et meie peamine lahendus jäätmete käitlemisel ei saa tugineda ainult Irus põletamisele.
    Selleks peavad tekkima võimalused läbi kohalike omavalitsuste järjepideva tegevuse, kel on oluline roll kogumisvõrgustike arendamisel, sh biolagunevate jäätmete vastuvõtu- ja käitlemiskohtade rajamisel. Jäätmekäitlejad peavad koostöös omavalitsustega pöörama suuremat tähelepanu kogutavate segaolmejäätmete kvaliteedikontrollile ja sortimisele ning tagasilöökide vältimiseks tuleks kaaluda töötlemata jäätmete ladestamise keelamist ja ladestustasu suurendamist. Keskkonnaameti ülesandeks jääb endiselt jälgida ja vajadusel reageerida, et jäätmete import ei hakkaks kahjustama Eestis tekkinud segaolmejäätmete kasutamist jäätmehierarhia põhimõtete järgi.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Kolm tulusat aktsiat Nasdaqi sajast suurimast ettevõttest
The Motley Fooli analüütikud valisid Nasdaq-100 indeksi ettevõtete seast kolm, mille aktsiatesse tasuks mais investeerida.
The Motley Fooli analüütikud valisid Nasdaq-100 indeksi ettevõtete seast kolm, mille aktsiatesse tasuks mais investeerida.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Automaksu muudatus: esialgu tuleb vähem maksta
Mootorsõidukimaksu eelnõusse tuleb rahandusministri sõnul kaks põhimõttelist muudatust: registreerimistasu tuleb tasuda üks kord ka Eesti liiklusregistris juba olevate sõidukite müügil ning juriidiliste isikute sõiduautode ja kaubikute maks hakkab samuti sõiduki vanusega vähenema, teatas rahandusministeerium.
Mootorsõidukimaksu eelnõusse tuleb rahandusministri sõnul kaks põhimõttelist muudatust: registreerimistasu tuleb tasuda üks kord ka Eesti liiklusregistris juba olevate sõidukite müügil ning juriidiliste isikute sõiduautode ja kaubikute maks hakkab samuti sõiduki vanusega vähenema, teatas rahandusministeerium.
Käärijä ettevõte teenis kena kasumi
Kauppalehti vaatas sisse Soome eelmise aasta Eurovisiooni esineja Käärijä ettevõttesse ja leidis, et tema firma Paidatonriehuja Oy oli 250 000 euroga kasumis.
Kauppalehti vaatas sisse Soome eelmise aasta Eurovisiooni esineja Käärijä ettevõttesse ja leidis, et tema firma Paidatonriehuja Oy oli 250 000 euroga kasumis.