Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kellele sisetehing kasulik on?

    Agu Remmelg Euroopa Innovatsiooniakadeemiast, kes oli eelmise aasta lõpuni Ragn-Sellsi ärijuht.Foto: Erakogu

    Üks prügifirma, üks hoiupank, üks kaupluste süsteem – kas sellise ajani tahame tagasi jõuda sisetehingute lubamisega, küsib varasem Ragn-Sellsi ärijuht Agu Remmelg (praegu Euroopa Innovatsiooniakadeemia).

    Meedia kirjutas sellest, kuidas üks riigikogu liige üritab riigihangete seaduse eelnõus läbi suruda sisetehingute lubamist jäätmekorralduses. Seda olukorras, kus erikomisjon uurib tema abikaasa seoseid prügiäriga, ja seda hoolimata sellest, et märtsis lükati sama ettepanek riigikogu majanduskomisjonis juba tagasi. Põhjenduseks oli tollal soov vältida niigi korruptsioonilõhnalise pealinna prügiäri hullemaks muutumist.
    Usun, et kui teha tänavaküsitlus ja pärida kodanikelt, mis on sisetehing, siis enamus ei suuda sellele terminile täpset sisu anda. Kui nüüd väga lihtsustatult selgitada, siis kehtiva riigihangete seaduse järgi võib avaliku sektori ettevõte osta enda tarbeks kaupa või teenust talle endale kuuluvalt ettevõttelt tema enda territooriumi piires. Ehk näiteks kui linnavalitsuse hooneid on vaja koristada ja linnale kuulub koristusfirma, siis võib see linnale koristusteenust osutada ning eraldi hanget pole vaja korraldada. See ongi sisetehing ja see ei ole väga müstiline.
    Müstiliseks läheb asi siis, kui riigiasutus või omavalitsus soovib osutada oma firmaga turul kodanikele teenust, kehtestades endale monopoli ja määratledes teenuse hinda oma parema äranägemise järgi. Seda olukorras, kus konkurents toimib ja teenusepakkumist on turul rohkem kui tarbijaid. Täpselt nii müstiline paistabki pealinna sisetehingu kehtestamise soov jäätmekorralduses.
    Miks ainult jäätmekorraldus?
    Selleks, et panna asjad konteksti, tuleb vaadata suuremat pilti. Peaaegu kõik kodanikud kasutavad omavalitsuse territooriumil näiteks pangateenuseid. Linnas on erinevat sorti pangaautomaate, pangakontoreid ja igal oma veebikeskkond. Kas oleks hoopis mõistlikum kehtestada sisetehingu korras kogu linnas linnale endale kuuluva panga ainuõigus pangateenuste osutamiseks? Raha saaks ühte tüüpi automaadist, teenustasud oleks ühtsed ja veebikanaleid ka ainult üks. Hinnad määrataks otsustuskorras. Lihtne ja selge, kas pole?
    Sama lihtsa ja arusaadava lahenduse saaks rakendada televisiooni edastamisel – pealinnas on ju olemas oma telekanal, mida kõik saavad vaadata. Ka esmatarbekaupade jaemüügi probleemid saaks lahenda üheselt – kellele on vaja neid erinevat värvi selvepoode ja marketeid – meil on LIPO! Üks pangateenus, üks televisioon ja üks munitsipaalpood. Kogu linnas, sama hinnaga ja kõigile.
    Konkurents majanduses on hädavajalik
    Inimene on loomult laisk ja omakasupüüdlik. Kui ei ole toimivat konkurentsi, siis pole ka seda ora, mis laiskust välja ajab ja liigset ahnust karistab. Täpselt nagu „vanal heal“ nõukogude ajal. Kui laiskus ja ahnus vohas, polnud toodete-teenuste pakkumist, innovatsiooni ega kvaliteeti.
    Mõned meist isegi mäletavad veel seda aega, kui meil oligi üks kohaliku omavalitsuse prügifirma, üks hoiupank, üks kaupluste süsteem – konkurentsi polnud, aga see-eest oli defitsiit. Ettevõtted olid kas riigi või omavalitsuse omad ja nende tagant varastamine oli auasi.
    Siit tekibki küsimus – milleks meile ikka need sisetehingud? Kas tahame vanu aegu tagasi? Kellele see sisetehing lõpuks kasulik oleks? Vot see viimane küsimus mind kui kõrvaltvaatajat vaevabki.
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.