Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Muudame eurose kütusehinna inimõiguseks

    Eesti elu laiapõhjalisemaks edendamiseks tuleb riigil sisse viia selliselt indekseeritud kütuseaktsiis, et kütus maksaks tanklates eestimaalaste jaoks igal ajahetkel täpselt 1 euro liitri eest, kirjutab aktsiooni „Langetame kütuseaktsiisi” eestvedaja Toomas Reisalu konkursile Edukas Eesti saadetud arvamusloos.

    Toomas Reisalu.Foto: SDE
    Iga riigi elu ja majandus sõltuvad energiast: selle kättesaadavusest ja odavusest. Mida paremini ja odavamalt terve ühiskond energia kätte saab, seda edukamalt ta teiste riikidega võrreldes elab.
    Arvestades asjaolu, et Eesti riik on tegelikkuses vahendusmajandus, siis on selge, et odavam ja kättesaadavam energia annab võimaluse lõpuks jõuda tootmispõhisele majandusmudelile. Viimase 20 aasta jooksul on riik kütuseaktsiisi tõstnud nii piiripealselt, et see on igas mõttes takistanud riigi majanduse arengut, sest kütusehinda on tõstetud taluvuspiirini, mis on söönud tavakodanike ja ettevõtete rahakotti.
    Kütuse hind takistab regionaalinvesteeringuid
    Tänu sellele kiratseb kogu Eesti elu arengu järele, eriti just see osa, mis jääb Tallinnast, Tartust ja Pärnust väljapoole. Inimesed kolivad massiliselt tõmbekeskustesse, sest maal pole töökohti. Kui linnas tööl käiakse, siis sööb kütus inimeste palgast liiga suure osa ja neil pole motivatsiooni töölkäimisele peale maksta.
    Iga ettevõtja soov on maale investeerida, sest seal on maa odavam, mis muudab ka esialgse investeeringu suuruse odavamaks. Kuna maal pole aga töökäsi, siis pole mõtet sinna investeerida.
    Kõige enam põhjendavad poliitikud seda, miks kütuseaktsiisi mitte langetada, sellega, et inimesi on vaja motiveerida roheenergiat kasutama (ehk siis elektriautosid jne). Tegelikkuses pole roheenergia kasutusele võtmiseks mitte midagi muud motiveerivat ette võetud.
    Päriselus kardavad poliitikud, et kui nad langetavad kütuseaktsiisi, siis kaotab riik oma eelarvest paarkümmend miljonit eurot ja neil pole mitte ühtegi head ideed selleks, kuidas sama summa eelarve jaoks tagasi teenida.
    Mina usun, et kui kütus maksaks tanklas 1 euro liitri eest, siis esiteks tekitaks see olukorra, kus ettevõtjad ja tavakodanikud lõpetaks oma masinate tankimise Lätis ja Venemaal. See omakorda suurendab aktsiisilaekumisi.
    Positiivne aspekt on siinjuures seegi, et inimesed ei kulutaks oma aega sellele, et spetsiaalselt Lätti või Venemaale odavama kütuse järele sõita – see aeg kuluks edaspidi töötamisele, mis toob maksutulu, või uute ja paremate ideede peale mõtlemisele, mis võib maksutulu lausa kordades suurendada. Inimese ja ettevõtja ajakulu on aspekt, millele tavaliselt ei mõelda, aga see on samuti majandusarengut arvestades suure tähtsusega.
    Käivitame positiivse ahelreaktsiooni
    Madalamad kütusehinnad panevad käima ahelreaktsiooni, mis mõjutab tervet majandust.
    Esiteks langevad kõigi kaupade ja teenuste hinnad. Tavainimesele jääb kätte rohkem raha, mis annab talle võimaluse seda kas investeerida või selliste teenuste ja kaupade peale kulutada, mis tõstaks tema elukvaliteeti märgatavalt. Kui tahame olla edukas ühiskond, siis peame lõpuks ometi arvestama hakkama ka inimeste õnnetundega, sest on selge, et õnnelik inimene on tervem. Tervem rahvas vähendab meditsiinikulusid, tõstab inimeste eluiga, mis omakorda pikendab täisväärtuslike tööaastate hulka inimese jaoks. Mida kauem inimene töötab, seda enam teenib ta riigile maksuraha ning seda säästlikumaks muutub viimased 7 aastat vähemalt pool miljardit eurot aastas miinust tootnud pensionisüsteemi.
    On arusaadav poliitikute suhtumine: tuua riigieelarvesse tulu just nüüd ja praegu, sest tulevik on alati tume ja tihti jääb risk, et plaanid ei täitu nii, nagu soovitakse. Reaalajas kogutav maksutulu on poliitikute jaoks nagu kindlustus. Tegelikkus on aga selline, et sellised lühiajalised kasumid takistavad arengut suuremaks eduks.
    Samuti on harjutud põhimõttega, et edu kasvatamiseks on vaja midagi väga keerulist ja uuenduslikku välja mõelda. Tegelikkus on näidanud seda, et areng ja edu tulevad tihtipeale väga lihtsate mudelite ja vanade lahenduste juurutamisega. Igas ajahetkes tanklas 1 eurot liiter maksev kütus olekski selline lihtne lahendus, mis tõukab ahelreaktsioonina arengusse kõik majanduse ja ühiskonna aspektid.
    Kui tahame arengut ja edu, siis peame jõudma lõpuks ometi arusaamisele, et sõidukite kütuse hind on üks väga oluline osa majanduskasvu mootorist – see on energia, mis panebki selle mootori tööle.
    Edukas Eesti on Advokaadibüroo Cobalt, Eesti Gaasi, Harju Elektri, Silberauto, Tallinna Kaubamaja ja Äripäeva arvamuskonkurss. Ootame konkursile Eesti eduloo uuendamise ja arengu kiirendamise ideid arvamusloo vormis.
  • Hetkel kuum
Raul Eamets: valitsus, äkki teeks midagi!
Oleme praeguses eelarvetasakaalu paanikas ära unustanud, et avaliku sektori arengu aluseks on maksud, mida kogutakse erasektorist. Teisisõnu: riik peaks igati soosima uute ettevõtete tulekut Eestisse, kirjutab Bigbanki peaökonomist Raul Eamets.
Oleme praeguses eelarvetasakaalu paanikas ära unustanud, et avaliku sektori arengu aluseks on maksud, mida kogutakse erasektorist. Teisisõnu: riik peaks igati soosima uute ettevõtete tulekut Eestisse, kirjutab Bigbanki peaökonomist Raul Eamets.
Tänu USA tarbijahindade taltumisele purustas S&P 500 rekordi
USA aktsiaindeksid tõusid kolmapäeval rekordiliselt kõrgele, kuna tarbijahindade tõus andis veidi järele, mis annab taas lootust, et Föderaalreserv võib intressimäärasid siiski sügisel langetada. S&P 500 purustas kõigi aegade rekordi sulgudes 5 308 punkti juures, millega tõusis täna +1,17%, Dow 30 kerkis +0,88% ning Nasdaq rallis +1,4%.
USA aktsiaindeksid tõusid kolmapäeval rekordiliselt kõrgele, kuna tarbijahindade tõus andis veidi järele, mis annab taas lootust, et Föderaalreserv võib intressimäärasid siiski sügisel langetada. S&P 500 purustas kõigi aegade rekordi sulgudes 5 308 punkti juures, millega tõusis täna +1,17%, Dow 30 kerkis +0,88% ning Nasdaq rallis +1,4%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Siit leiad kingisoovitusi peatsele koolilõpetajale!
Laps, sõber või sugulane on (üli)kooli lõpetamas ja kohe-kohe ellu astumas? Äripäeva kingikiirabi tuleb appi ja jagab soovitusi, mida kasulikku võiks lõpetajatele uue eluetapi veerel kinkida, et kingitu pakuks neile abi ja tuge ka pikas plaanis.
Laps, sõber või sugulane on (üli)kooli lõpetamas ja kohe-kohe ellu astumas? Äripäeva kingikiirabi tuleb appi ja jagab soovitusi, mida kasulikku võiks lõpetajatele uue eluetapi veerel kinkida, et kingitu pakuks neile abi ja tuge ka pikas plaanis.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Ehitustrust kasvatas võimsalt käivet ja kasumit
Kaido Somelari juhitav Ehitustrust kasvatas eelmisel aastal pea kolmandiku võrra käivet ja üle kolme korra kasumit.
Kaido Somelari juhitav Ehitustrust kasvatas eelmisel aastal pea kolmandiku võrra käivet ja üle kolme korra kasumit.
Toolide mäng Vene valitsuses: Šoigu vangerdamine oli alles algus Värske “Globaalne briifing“!
Vene kaitseministri lahkumise järel võib karta, et väljavahetamisele läheb ka Vene relvajõudude juhataja. Lisaks: kartke hiinlasi ja nende kingitusi, sõda Gaza vastu, intressilangetused, USA tollid ja Gruusia kevad.
Vene kaitseministri lahkumise järel võib karta, et väljavahetamisele läheb ka Vene relvajõudude juhataja. Lisaks: kartke hiinlasi ja nende kingitusi, sõda Gaza vastu, intressilangetused, USA tollid ja Gruusia kevad.