Artikkel
  • Kuula

    Artur Ulla: Eesti diagnoos on rauavaegusaneemia

    Pilt näitab, kui kaugele saab pooletunnise autosõiduga.Foto: Autori illustratsioon

    Riigisiseseid ühendusi tuleb vaadata kui vereringet: kui see korda teha, siis taastub jõud kogu riigis, kirjutab Artur Ulla arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.

    Eesti on aastakümneid nautinud digitaalset vabadust, mis on kahtlemata toonud kaasa märkimisväärseid hüvesid nii riigi majandusele kui ka igapäevaelule. Samal ajal on jäänud tähelepanuta raudbetoon, riigi füüsiline infrastruktuur. Kolmekümne aasta jooksul on meie füüsiline infrastruktuur jäänud hooletusse, mis on viinud selleni, mida võiksime kirjeldada kui aneemilist seisundit.
    Väljaspool Tallinna on keerukas ja tülikas
    Meie rauavaegusaneemia väljendub ennekõike kehvades ühendustes ja trassides ehk puudulikus raudbetoonis. Nii ehk naa vaevab väikest Eestit olukord, kus väljaspool Tallinna elada või tööd teha on keerukas ja tülikas. Liiga suur osa Eesti elust keskendub ja keerleb ümber Tallinna (või ümber paari üksiku suurema linna), kuna mujal lihtsalt pole sobivat infrastruktuuri ega võimalusi, transport kaugemale, teistesse asulatesse sööks ära liiga suure osa tööpäevast.
    Seisak on kahtlemata põhjustanud ka muid, kaugemale ulatuvamaid probleeme. Aneemia ei väljendu üksnes füüsilises infrastruktuuris, vaid ka laiemas ühiskondlikus kontekstis. Nõrkus, väsimus ja tühjus kajastuvad nii linnade kui ka külade elujõus. Oleme jõudnud punkti, kus suurte otsuste tegemine või suurte asjade ehitamine tundub järelejäänud kogukonnale liialt koormav.
    See, mis toimub Eestis, on tragöödia. Kui sõita külast külla ja linnast linna, vaatab vastu kurb vaatepilt. Linnad on tühjad ja elutud. Väikesed külapoed müüvad kohaliku tooraine asemel kaua säilivaid derivaate, sest ostujõud puudub. Jah, suvel käivad siseturistid jäätist ostmas, kuid muul ajal valitseb asulates tühjus.
    Terase ja betooni tähtsus
    Rahvusriigi kontseptsiooni on põhjalikult käsitletud politoloogias, sotsioloogias ja ajaloos, infrastruktuur on sambaks kõigis mõttekoolides:
    • Realistlikust vaatenurgast on füüsilise infrastruktuuri tähtsus ilmne strateegilise mobiilsuse, riikliku ühtsuse ja toimiva majanduskeskkonna tagamisel. Riigi füüsiline infrastruktuur on aluseks, millele toetub kogu riigi julgeolek ja stabiilsus.
    • Liberaalteooria rõhutab isiklikku vabadust, avalikke teenuseid ja võrdseid võimalusi, mida kõike toetab ja edendab tugev füüsiline infrastruktuur, võimaldades ligipääsu haridusele, tervishoiule ja transpordile.
    • Marksistlik ja keynesianlik perspektiiv näevad infrastruktuuri kui majandusarengu ja tööhõive võimaluste loomise alust. Eriti oluline on see vaatenurk riigis, kus majanduslikud otsused ja investeeringud võivad määrata kogu ühiskonna tuleviku suuna.
    30 minutiga on Soomes võimalik autoga sõita märksa kaugemale kui Eestis (vt juuresolevat pilti). Rääkimata trasside ohutusest, sh piirded, mitmerajalisus, teekatte olukord, nähtavus jms. Ühistranspordiga on olukord veel hullem. Kõigil võimalik interaktiivset kaarti vaadata lehel https://commutetimemap.com.
    Hinnates riikide konkurentsivõimelisust seab WEF (Maailma Majandusfoorum) infrastruktuuri tähtsuselt teisele kohale. Eesti saavutab 2019. aasta raporti kohaselt selles kategoorias 45. koha. Jõuda üldises edetabelis sellise näitajaga esimese viie sekka on utoopia. Teras ja betoon on praktiliselt hädavajalikud.
    Riigisisestes ühendustes peitub rahva vitaalsus
    30aastase iseseisvuse jooksul on aneemiline seisund aina süvenenud ning sellest väljumine peaks olema meie riigi number üks prioriteet (pärast kaitsevõime suurendamist). Peame ehitama oma riigi tulevikku, mõistes, et strateegiline mobiilsus, riiklik ühtsus ja majanduskeskkond toimimine nõuavad tugevat füüsilist infrastruktuuri.
    Heades riigisisestes ühendustes peitub rahva vitaalsus. Näiteks Tallinna–Rohuküla rongiliiklus oleks õige tegu, kuid küsimus on laiemas fookuses, mitte pelgalt kohustuses kulutada CO2 kvootidest tulnud raha ühe projekti kontekstis.
    Infrastruktuuri arendamine looks uusi tõmbekesi, mis meelitaks ligi julgeid inimesi. Inimesi, kellel on tahet ja ka vahendeid vastu võtta otsuseid, tuua investeeringuid, võtta ette, ehitada, kaevandada ja toota. Kuid ka hooldada ja vastutustundlikult majandada. Inimesi, kes hoiaks Eestit oma kätel.
    Teeme vereringe korda, siis taastub ka jõud.

    Edukas Eesti on Äripäeva, Helmese, Eesti Gaasi, If Kindlustuse, Ellex Raidla Advokaadibüroo, Swedbanki ja Verstoni konkurss, kuhu ootame Eesti eduloo uuendamise ja arengu kiirendamise ideid arvamusloo vormis.

    NB! Konkurss on lõppenud. Žürii, kuhu kuuluvad korraldavate ettevõtete omanikud ja juhid, koguneb aprillis. Auhinnad anname üle mai alguses. Jälgi konkurssi Äripäeva arvamusosas avatud erirubriigis ja Eduka Eesti Facebooki lehel.

  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Suurbritannia keskpank jättis intressimäärad muutmata
Keskpanga monetaarpoliitika komitee liikmetest hääletas seitse intressimäärade hoidmise poolt ning kaks nende langetamise poolt. Eelmisel koosolekul hääletas kärpe poolt vaid üks komitee liige.
Keskpanga monetaarpoliitika komitee liikmetest hääletas seitse intressimäärade hoidmise poolt ning kaks nende langetamise poolt. Eelmisel koosolekul hääletas kärpe poolt vaid üks komitee liige.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Õigel ajal loobumist takistab edasipürgimise kultuur
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eesti elanik pääses Iraani hõivatud laevalt
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Osta või hoida? Aasta investor teeb tiiru ümber tehnoloogiaaktsiate
Marko Oolo andis hommikuprogrammis kommentaare USA tehnoloogiasektori ettevõtete tulemuste ja ka Balti börside jätkuva passiivsuse kohta.
Marko Oolo andis hommikuprogrammis kommentaare USA tehnoloogiasektori ettevõtete tulemuste ja ka Balti börside jätkuva passiivsuse kohta.