Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tormijooks Amazonile
Amazoni tegevjuht Jeff Bezos.Foto: epa
Maailma suurim e-kaubandusfirma Amazon.com näitas suhteliselt vastuolulisi numbreid läinud aasta viimases kvartalis, mis üllatuslikult käivitas tõelise tormijooksu firma aktsiatele. Pärast rasket aastat, miks hakkas Amazon järsku investoritele taas meeldima?
Amazoni aktsia rallis neljapäeval pärast tulemuste avalikustamist järelturul üle 12%, kuigi firma tulemused polnud midagi ülisäravat ning käesolevaks kvartaliks prognoositi oodatust väiksemat käivet.
Firma käive tõusis neljandas kvartalis aastases võrdluses 15%, 29,33 miljardi dollarini, mis jäi üle 300 miljoni dollari ootustele alla. Sellele lisaks kasv aeglustus, sest kolmandas kvartalis oli käibekasv 20%. Käesolevas kvartalis ootab Amazon käivet 20,9 ja 22,9 miljardi vahele, mis selgelt jääb alla analüütikute prognoositavale 23,05 miljardile dollarile.
Kuigi need numbrid olid nõrgad, siis puhaskasumit teeniti 45 senti aktsia kohta ehk 214 miljonit. Analüütikud ootasid kõigest 17 senti aktsia kohta. Ootuste löömisele vaatamata kukkus kasum aastaga 12%. Neid numbreid vaadates on ausalt öeldes raske aru saada, miks hakkasid investorid ühtäkki Amazoni aktsiaid krabama.
Teatavasti oli läinud aasta väga raske firma aktsiale, mis kaotas enda hinnast ligi neljandiku. Enne tulemuste avalikustamist oli Amazoni aktsia sel aastal vaid 0,4% plussis. Investoritele on pinnuks silmas olnud firma nadi kasum ja aeglustunud käibe kasv. Kui varem suutis Amazon näidata tugevaid kasvunumbreid käibereal ja põhjendas miinuseid kasumireal vajadusega investeerida kasvamiseks, siis see kasvulugu sai aasta tagasi investorite silmis läbi.
Ja tegelikult ei saa enam Amazoni kohta öelda e-kaubandusfirma, sest nad on laiendanud enda teenuste ja tootevalikut nii laiaks, et nad pakuvad juba omanimelisi majapidamistarbeid, rääkimata pilveteenustest ja meediast. Nii näiteks investeeris firma läinud aastal 1,3 miljardit dollarit enda video voogedastuse teenusesse, mis hetkel on Netflixi üks suurimaid konkurente.
See paneb mind aga muretsema. Kui nad toovad pidevalt välja uusi teenuseid ja tooteid, siis juhtkond peab päris palju pingutama, et mitte kaotada fookust oma põhiärilt, vaid otsida võimalusi, kuidas erinevad tooted ja teenused üksteist täiendaks. Üks mitte nii hea näide on firma loodud nutitelefon Amazon Fire Phone, mida põhimõtteliselt polegi ostetud ning teatud sooduskampaaniate raames võib telefoni osta alla dollari.
See on ilmekas näide, miks minu jaoks antud juhul ei tööta argument, et me investeerime firma kasvamisse. Investorina ma loobun praegu tulust investeeringute heaks, kuid need investeeringud võivad selle raha lihtsalt ära süüa ilma midagi vastu pakkumata. See just Amazoni telefoniga juhtuski. Seega kokkuvõttes juhtkond põletas lihtsalt aktsionäride raha. Pigem võiks keskenduda vähematele asjadele ja teha neid korralikumalt.
Veel üks probleem minu jaoks on firma üliõhukesed marginaalid. Kuigi nende brutomarginaal tõusis läinud kvartalis 29,5% peale, siis nende tegevuskasumi marginaal oli kõigest 2% ning puhaskasumi marginaal vaid 0,7%. Ja nii väike number oli kõigi jaoks positiivne üllatus!
Amazon peaks loobuma igasuguste totakate kõrvalprojektide tegemisest, mis söövad vaba rahavoogu ning sandistavad kasumirida, ja keskenduma rohkem kasumlikele harudele, milleks antud juhul on nende erinevad tarkvaralahendused ja veebiteenused.
Küll aga on Amazonil ka trumpe taskus, milleks on näiteks tasuta kullerteenus, mida nende Prime'i tellijad saavad. Tõsi, Prime'i kliendid peavad liikmelisuse eest maksma aastas 100 dollarit, kuid koduturul USAs on nad väga edukalt sellega kliente leidnud. Tänu nende meeletule taristule on Amazoni ühe paki saatmise kulu keskmiselt 2,40 dollarit, samas kui United Parcel Service'il on keskmine kulu paki kohta 8 dollarit. Kui Amazoni konkurendid tahavad pakke enda klientidele saata Amazoni hinnataseme juures, siis nad peavad selle kulu ise kinni maksma või küsima klientidelt rohkem raha.
Kasvu kiirendamiseks peab Amazon rohkem keskenduma välisriikide klientidele ning eelkõige üritama neid kliente panna ostma Prime teenust. Analüütikutele igatahes Amazon meeldib, sest firmat katvast 45 analüütikust vaid üks soovitab müüa ning 17 hoida aktsiat.
Amazon ei veena mind kasvuaktsiana ning tegu pole ka väärtusaktsiaga. Kuigi firmal on suurel hulgal eeliseid konkurentide ees, siis neil seisab ees ka ridamisi väljakutseid. See vaid suurendab tõenäosust, et kvartalitulemustega teeb firma aktsia läbi suuri kõikumisi, mida ma isiklikult ei eelista.
Pikas plaanis ehk vähemalt viie aasta peale võiksid investorid kaaluda Amazoni soetamist, sest neil on palju põhimõttelisi ja struktuurseid eeliseid konkurentide ees. Lühemaajaliselt on eBay ja Alibaba minu jaoks atraktiivsemad.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.