Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teslal sees hullumeelne hoog

    Tesla juht Elon Musk.Foto: EPA

    Tesla tahab oma autotootmise mõne aastaga kümnekordistada, kuid aktsia hind on kerkinud nii ohtlikult kõrgele, et ühtki eksimust firma endale lubada ei saa.

    Teslakäive: 1,2 miljarditturuväärtus: 31,95 miljardit

    General Motorskäive: 38,2 miljarditturuväärtus: 50 miljardit

    BMWkäive: 23,9 miljarditturuväärtus: 53 miljardit

    Fordkäive: 35,1 miljarditturuväärtus: 57,3 miljardit

    Teise kvartali käive, turuväärtus 6. oktoobri seisuga

    Analüütikute sõnul on Tesla aktsia sedavõrd kõrgelt hinnatud, et ettevõte ei saa endale lubada ühtki libastumist. “Selles hinnas on eeldus, et ettevõttel läheb kõik veatult – see on aga väga ohtlik,” ütles Morningstari aktsiaanalüütik David Whiston.
    Tõsi, Teslal on konkurentide ees palju eeliseid. Nende autodel on paremad akud, uhkemad tehnilised näitajad ja oma laadimisjaamade võrgustik.
    Hind eeldab muretut tulevikku
    Tesla turuväärtus on praegu 32 miljardit dollarit. See on võrreldav mitme teise suure autotootjaga, näiteks General Motorsi või BMWga, mille turuväärtus on vastavalt 50 ja 53 miljardit dollarit. Tesla käive on mõlemast aga kümneid kordi väiksem. See tähendab, et investorid eeldavad ettevõttelt järgmistel aastatel väga kiiret kasvu. Ent mitme analüütiku hinnangul on Tesla aktsia liiga kallis.
    FactSeti küsitletud analüütikud prognoosivad, et Tesla käive ulatub 2019. aastaks 18 miljardi dollarini ja kasum 11,37 dollarini aktsia kohta. Praegu on ettevõte veel kahjumis ja teises kvartalis oli käive 1,2 miljardit dollarit.
    “Teslal on võimalus maailma muuta. Praegu aga arvame, et aktsia on ülehinnatud vaatamata sellele, et tõenäoliselt suudab ettevõte kõik toodetud autod maha müüa,” ütles aktsiaanalüütik David Whiston.
    Whistoni sõnul suudab Tesla uus Nevadasse ehitatav tehas toota 2020. aastaks vaid 500 000 autot. Kui Tesla müüks autosid ainult rikastele, võiks sellest isegi piisata, kuid ettevõte on selgelt väljendanud, et elektriautod tahetakse viia massidesse. Whistoni hinnangul on selleks vaja toota miljoneid autosid.
    Augustis teatas Tesla, et müüb sel aastal ilmselt 50 000–55 000 autot. Mais prognoositi, et ettevõte müüb kokku 55 000 Model S-i ja Model X-i. Samas hindab ettevõte, et järgmise aasta eesmärk toota 82 000–94 000 autot suudetakse täita.
    “Aktsia hinnas on eeldus, et ettevõttel läheb tulevikus kõik veatult – see on aga väga ohtlik,” ütles Whiston. Ta lisas, et USA, ­Euroopa ja Aasia majandusprobleemid muudavad eesmärkide täitmise keerulisemaks. Ettevõtte väiksemgi libastumine tähendab tõenäoliselt aktsia hinna langust.
    Konkurents kasvab
    Viimasel ajal sisenevad elektriautode turule aktiivsemalt ka teised autotootjad. Näiteks teatas Audi veidi üle kuu aja tagasi, et ehitab rohkem kui 500kilomeetrise sõiduulatusega sportlikku elektrilist linnamaasturit. Briti luksusautode tootja Aston Martin teatas, et toob varsti müüki 800hobujõulise luksusliku elektriauto. Sarnast plaani peab ka BMW.
    Elektriautode turule kavatseb siseneda ka Apple. Ettevõte pole seda avalikult tunnistanud, aga on palju märke, mis sellele viitavad. Näiteks on Apple palganud kümneid autotööstusega seotud inimesi.
    Vaatamata konkurentsi suurenemisele on Teslal teiste autotootjate ees palju eeliseid – kvaliteetsed liitium-ioonakud, arenenud tarkvara ja enda loodud unikaalne laadimisjaamade võrgustik. Vähem tähtis pole ka autode kõrge staatus ühiskonnas.
    Ettevõtte aktsial on tänavu hästi läinud. Aasta algusest on tõus olnud 11 protsenti. Samal ajal on S&P 500 indeks langenud 3 protsenti. Kõrge hind on aga teinud investori ettevaatlikumaks – 2014. aasta septembris saavutatud kõigi aegade tipust kaupleb Tesla siiski 14 protsenti madalamal.
    „Sattusime veidi hoogu“
    Eelmisel nädalal toimetas Tesla esimesed Model X autod investorite ja juhtkonnani. Augustis toimunud Tesla kvartalitulemuste tutvustamisel ütles Musk, et Model Xi istmed on kunstiteosed, skulptuurid, mida oli raskemgi välja töötada kui uuenduslikke üles avanevaid uksi, mis sportmaasturi juures kõige teravamalt silma hakkavad. Muski sõnul on uus mudel üks raskemini ehitatavaid autosid maailmas.
    Model X maksab 132 000 dollarit, millele lisandub tasu näiteks kohaletoimetamise eest. Võrreldes Model S-iga on Tesla uus mudel pea kaks korda kallim. Model X on tunduvalt kallim ka uuest Porsche Cayenne S E-Hybridist, mis maksab 77 200 dollarit.
    Kõrge hind võib isegi õigustatud olla. Põhjuse leiab jõudlusest. Näiteks Porsche E-Hybrid on Model X-ist tunduvalt aeglasem – see kiirendab 60 miilini tunnis 5,4 sekundiga ja tippkiirus ulatub 151 miilini tunnis. Model X kiirendab sama vahemaa 3,2 sekundiga ja tippkiirus ulatub 155 miilini tunnis. Autot on võimalik lülitada ka niinimetatud ludicrous speed režiimile, mis muudab selle tunduvalt kiiremaks – 3,8 sekundi asemel kiirendab auto siis 60 miilini tunnis 3,2 sekundiga.
    Musk tunnistas, et nad läksid uue autoga hoogu. „Kui me oleks teadnud, kui keeruline on ehitus ja kui palju see maksma läheb, oleksime teinud vähem,“ tunnistas ta ja lisas, et Tesla on autode ehitamisega alles alustanud ning tootmine on väga aeglane.
    Ettevõtte juhtkond teatas, et varsti tuleb turule ka Model X-i põhiversioon, mis maksab esitletud tunnusmudelist märgatavalt vähem, aga umbes 5000 dollarit rohkem kui 75 000 dollarit maksev Model S.
    Eesmärk jõuda massidesse
    Tesla tahab atraktiivse ja kiire sportmaasturiga jõuda lähemale oma eesmärgile – toota elektriautosid massidele. Kümnendi lõpuks tahab ettevõte valmistada aastas juba pool miljonit autot.
    Massturule mõeldud Model 3 peaks kättesaadav olema juba 2-3 aasta pärast. Septembris ütles Musk, et auto hinnaks saab 35 000 dollarit ja tellimusi saab esitada juba alates 2016. aasta märtsist.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.