Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas analüütikute madalad prognoosid on sohimäng?

    Goldman Sachs on üks firmadest, mis üritab analüütikute prognoose suunata.Foto: EPA

    Kes vähegi aktsiaturge jälgib, kuuleb pidevalt, kuidas firma A või ettevõte B ületas analüütikute keskmist käibe- või kasumiprognoosi. Väga harva kuuleme, kuidas firma jäi ootustele alla. Miks on nii, et analüütikute prognoosid on pidevalt tegelikkusest väiksemad?

    “See on sohimäng,” ütles intervjuus Wall Street Journalile meediamogul ja reisifirma Expedia nõukogu esimees Barry Diller. Tema sõnul teevad analüütikud ning börsifirmade investorsuhete töötajad koostööd, et hoida prognoose madalal.
    Diller esindab sel teemal kahtlemata üht äärmust. Kui aga hakata vaatama andmeid, siis pole tema tugevad väljaütlemised kindlasti päris põhjendamatud, ning küünilisemad meist võivad temaga isegi nõustuda.
    Umbes 75% Standard & Poor’s 500 indeksisse kuuluvatest ettevõtetest täidavad või ületavad kvartalist kvartalisse analüütikute keskmisi kasumiprognoose. Seda nii majandustõusude kui languste ajal.
    USAs on ettevõtetel seadusega keelatud edastada valikuliselt mitteavalikku infot valitud osapooltele, kuid see ei keela eravestlusi, mille käigus võivad firmad analüütikutele anda n-ö abistava suuna.
    Ettevõtted saadavad neid “signaale” isegi siis, kui firma põhinäitajad pole muutunud. Tihti jagatakse signaale vaid piiratud analüütikuteringile, mis annab neile ja nende klientidele võimaliku ebaausa eelise.

    Tänapäeval tuttav majandustulemuste avalikustamine ning analüütikute kvartaalsed prognoosid said alguse 1970ndatel, kui USAs hakkas valitsus nõudma börsifirmadelt kvartaalseid finantsaruandeid. 

    1976. aastal alustas maaklerfirma Lynch, Jones & Ryan koguma analüütikute kasumiprognoose ning arvestama, millised firmad jäid ootustele alla või ületasid neid.

    Prognoose alandatakse enne tulemusi
    Miks ettevõtted seda üldse teevad? Aktsiaturud on olemuselt ettevaatavad ning analüütikute peamisi ülesandeid on pakkuda klientidele kasumi- ja käibeprognoose ning hinnasihte ja -soovitusi. Nende põhjal või neile toetudes langetavad investorid otsuseid, ja see kõik mõjutab aktsia hinda. Üsna tavaline on olukord, kus mainekas analüütik langetas või tõstis firma prognoosi ja soovitust, millele aktsia reageeris vastavalt languse või tõusuga.
    Seetõttu on ettevõttele väga oluline, et majandustulemusi avalikustades suudetaks analüütikute prognoose lüüa, sest suure tõenäosusega kaasneb sellega firma aktsia kallinemine. The Wall Street Journali uuringust selgus, et analüütikute kasumiprognoosid üldjuhul langevad pärast kvartali lõppu. See võib muuta ettevõtte jaoks üsnagi piinliku ja kahjuliku allajäämise võidukaks ja tulutoovaks prognoosi ületamiseks.
    Uuringust selgus ka, et alates 2013. aasta algusest kuni selle aasta teise kvartalini oleksid S&P 500 ettevõtted ligi 2000 korral jäänud kasumiprognoosile alla, kui analüütikud poleks viimase 40 päeva jooksul enne tulemuste avalikustamist oma prognoose alandanud.
    Veerandil juhtudest suutsid firmad tänu langetatud prognoosidele isegi ootusi lüüa. Ometi on vastupidine peaaegu täielikult välistatud. Vaid 1% juhtudest jäid ettevõtted kasumiprognoosile alla - ehk analüütikud korrigeerivad prognoose enamasti alla, et firmad suudaksid ootusi lüüa, ning peaaegu mitte kunagi üles.
    Deutsche Banki andmetest selgub, et aastatel 2011 kuni 2015 suutsid S&P 500 firmad lüüa aktsia kohta kasumiprognoosi keskmiselt 3,3%ga. See tulenes aga peaasjalikult faktist, et enne tulemusi alandasid analüütikud prognoose keskmiselt 4%.
    Ettevõtetel on erinevad moodused, kuidas analüütikuid mõjutada. Investorsuhete töötajad võrdlevad vahel mõne analüütiku prognoosi kellegi teise omaga. Teinekord rõhutavad näiteks tegevjuhid oma kõnes või intervjuus mõnda konkreetset lauset, mis peaks andma vihje, kummas suunas asjad liiguvad.
    Analüütikute olukord keeruline
    Analüütikutel on samuti keeruline, sest kui nad prognoose ei muuda ja seetõttu panevad pikalt mööda, võivad nad kaotada tõsiseltvõetavuse või kahjustada oma mainet. Ettevõtte juhtkonna suhtumine sellesse konkreetsesse analüütikusse võib samuti halveneda, mistõttu ta ei saa enam samal määral infot. Seetõttu võtavad paljud investorsuhetest tulnud kõne vastu.
    Samas on analüütikuid ja firmasid, kes meelega ei suhtle teise osapoolega pärast kvartali lõppu. Üks näide on Johnson & Johnson, kes ei vasta analüütikute kõnedele kvartali lõpu ja tulemuste avalikustamise vahelisel ajal, kuigi investorsuhete osakond võib vastata faktipõhistele küsimustele e-maili teel.
    Kahjuks on vastupidiseid näiteid rohkem. Sel kevadel üritasid analüütikud sotti saada, kuidas Goldman Sachs Group sai esimese kvartali keerulistes oludes hakkama. Märtsi keskpaigast aprilli keskpaigani alandas 16 analüütikut Goldmani kasumi prognoosi keskmiselt 41% ning kui firma tuli 19. aprillil tulemustega lagedale, õnnestus Goldmanil näidata prognoositust 10% suuremat kasumit. Aktsia tõusis seepeale 2,3%.
    Selline paaritumistants, mis on tuttav pigem mõnest National Geographicu loodusdokumentaalist, käib pärast iga kvartali lõppu ning selle lõppu pole niipea näha. Ettevõtted ei taha prognoosidele alla jääda ning analüütikud üritavad alati võimalikult täpseid numbreid prognoosida.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.