Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kooli pooleli jätnud mees ehitas üles miljonifirma

    Heisei Enterprises buss.Foto: Heisei Enterprises/Facebook

    Kimi Takura lõpetas 22aastasena kulleritöö ära, sest ta sattus kurnatuse tõttu kuuks ajaks haiglasse. Tal ei olnud tööd ning ta müüs oma kalliks saanud Jaguari auto maha, ostis kasutatud bussi, alustas ühemehe ettevõttega ja hakkas Jaapanis Taiwani turiste vedama, kirjutab Bloomberg.

    Ta töötas järgmise aasta jooksul peaaegu iga päev. Ta viis turiste Tokyost Osakasse ja Kyotosse ning tutvustas neile erinevaid vaatamisväärsusi. Ühel hetkel pakkus üks reisikorraldaja talle laenu kolme uue bussi ostmiseks. Takura äri lõi õitsema ning ta sai peagi aru, et busse on veel rohkem vaja.
    Jaapanis on mitmeid suuri ettevõtteid – näiteks Toyota Motor ja Sony –, aga ettevõtlusega tegelevaid inimesi on siiski võrdlemisi vähe. Takura valis riskantsema tee ning hakkas ettevõtjaks. Jaapanis on ainult üks neljandik väiksematest ettevõtetest tegutsenud vähem kui 10 aastat. Teistes arenenud riikides on selliseid ettevõtteid üle poole.
    „Mulle meeldib sõitmine,“ ütles Takura, kes on praegu Heisei Enterprise Inci tegevjuht. Ta kukkus keskkoolist välja, sest tema isa ettevõte läks pankrotti ning ta pidi oma auto ostmiseks raha teenima hakkama.
    Talle öeldi, et kui ta sõidab ringi, siis ta peaks vedama ka inimesi, kes on talle nõus selle eest maksma. „Minu arvates oli see väga hea idee,“ ütles Takura Bloombergile antud intervjuus. „Ma sain sõita ja samal ajal ka raha teenida.“
    Ettevõte, mille Takura asutas 1992. aastal, omab praegu 400 bussi, mis sõidutavad turiste erinevate vaatamisväärsuste juurde. Firma pakub ka ööpäevast bussiteenust ning veab lapsi koolidesse. Heiseis broneeritakse 60 protsenti sõitudest internetis, konkurentide juures teeb seda vaid 30 protsenti klientidest, ütles Takura. Ettevõte on juba 20 aastat järjest kasumis olnud ja seal töötab kokku 800 inimest.
    Enne pensioni börsile
    Takura ei ole aga rahul ning ta püüdleb kõrgemale. Ta plaanib oma ettevõtte järgmise aasta detsembris Tokyo börsile viia. Aktsiaemissiooni (IPO) suuruseks plaanib ta 10 miljardit jeeni (87 miljonit dollarit). 51aastane Takura tahab, et ettevõte jätkaks tegevust ka pärast tema pensionile jäämist.
    „Bussifirmad ei korralda tavaliselt IPOsid,“ ütles ta. „Aga meid nähakse kui IT-bussifirmat, sest me saame väga suure osa oma käibest interneti kaudu.“
    Üks põhjus, miks Jaapanis on vähem idufirmasid, peitub riskikapitali vähesuses. Alustavatesse ettevõtetesse investeeritakse Jaapanis palju vähem kui OECD riikides keskmiselt. USAst ja Kanadast jääb Jaapan maha pika puuga.
    Üks aasta pärast seda, mil Takura ettevõttega alustas, oli tal vaja rahastust, et ettevõtmist laiendada. Tal vedas – üks Taiwani reisiagentuuri omanik palus tal tuuride hulka suurendada, aga Takura ütles, et tal ei ole uute busside ostmiseks raha. Ta läks Taiwani agentuuri omanikuga rääkima ning tal paluti mõne päeva pärast tagasi tulla.
    Kotitäis raha
    „See mees pani lauale pruuni paberkoti, kus oli sees 20 miljonit jeeni. Ta ütles, et ’nüüd sa saad omale bussid osta’,“ seletas Takura. „Ma olin pahviks löödud.“
    Heisei edu tagas osaliselt see, et ettevõte keskendus turistidele, kellel oli vähem raha. Ettevõtte VIP Liner teenus pakkus Tokyo-Osaka ja Tokyo-Kyoto reise 3000 jeeni eest. See on neli korda odavam kui sama vahemaad kiire rongiga sõita.
    Takura ütles, et Jaapanis on siiski raske laieneda, sest ühiskonnas on mitmed probleemid. Uute juhtide palkamine on keeruline, sest rahvastik vaneneb ja väheneb. Jaapani bussijuhtide keskmine vanus on 48, aga kõigi tööstuste keskmine on 42, selgub Nihon Bus Associationi andmetest.
    Selleks, et mõju leevendada, tõstis Takura bussjuhtide palka kahe aasta jooksul 15protsendi võrra. „Inimesed ikka ei tule,“ nentis ta.
    Takura ütleb, et inimesed, kes tahavad ettevõtjaks hakata, peaksid järgima oma kirge. „Inimesed peaksid leidma midagi, mida neile meeldib teha,“ ütles ta. „Ma olen nüüd bussinohik. Nohikud teevad seda, mis neile meeldib. Siis ei tundu, et sa teed tööd.“
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.