Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kaks kuuma metalli, millest investorid ei tea

    BHP Billitoni koobalti ja nikli kaevandus.Foto: EPA

    Kaks metalli, millest investeerimismaailmas harva räägitakse, on muutunud ühtäkki populaarseks, kirjutab CNN Money.

    Nendeks on koobalt ja volfram – mõlema metalli hinnad on viimastel kuudel järsult tõusnud, sest kardetakse, et nende pakkumine ei suuda kasvava nõudlusega sammu pidada.
    Mõlemad on modernse tehnoloogiamaailma toimimiseks võtmetähtsusega – koobaltit kasutatakse elektriautode, sülearvutite ja telefonide akudes, volfram läheb aga puuridesse (kaevanduses), mürskudesse, golfikeppidesse ja autodesse.
    Allpool on välja toodud konkreetsemalt, miks just need metallid on kiiresti kallinema hakanud.
    Koobalt
    Koobalti hinnad on aasta algusest alates peaaegu kahekordistunud, nüüdseks küündib naela (0,45 kg) hind 29 dollarini, selgub Metal Bulletini andmetest. UBS teatas, et koobalt on tänavu enim kallinenud baasmetall.
    Põhjus ei tule paljude jaoks aga üllatusena: selleks on elektriautod. Prognoositakse, et elektriautode müük kasvab järgmiste kümnendite jooksul eksponentsiaalselt. Naftakartell OPEC prognoosib, et 2040. aastaks on tänavatel juba 140 miljonit täielikult elektril töötavat autot. See hinnang võib olla isegi konservatiivne.
    Hiina, mis on ühtlasi ka maailma suurim autoturg, töötab plaani kallal, mille kohaselt tahetakse keelata fossiilsetel kütustel töötavate autode tootmine. India, Prantsusmaa, Suurbritannia ja Norra tahavad samuti bensiini- ja diiselautodest vabaneda.
    Praegu läheb umbes 10 protsenti ülemaailmselt toodetud koobaltist elektriautode patareide tootmiseks, selgub investeerimisfirma Darton Commoditiesi koobaltispetsialisti Andries Gerbensi andmetest. Arvatakse, et nõudlus hakkab kiiresti tõusma, sest autotootjad otsustavad aina enam elektriautodele pühenduda.
    Näiteks Volkswagen teatas selle nädala esmaspäeval, et kulutab akude väljatöötamiseks ja tootmiseks hinnanguliselt 50 miljardit eurot. Sellega loodetakse kõik 300 automudelit muuta elektriliseks.
    „Küsimus on selles, kas kriitilisi tooraineid on piisavalt, et autoturu kasvava nõudlusega sammu pidada,“ ütles Gerbens.
    Samuti kardetakse ka pakkumise pärast. Lausa 60 protsenti maailma koobaltitoodangust tuleb Kongost, aga riik on väga ebastabiilne.
    Koobalt on vase- ja niklitootmise kõrvalprodukt ning eraldi seda ei kaevandata. Praegu maailmal uusi vase- ja niklikaevandusi vaja aga ei ole, ütles Gerbens.
    Volfram
    Volfram on äärmiselt tihe materjal, mis muudab terase tugevamaks ja vastupidavamaks. Selle hind on jaanuarist alates tõusnud 27 protsenti, sest pakkumine on piiratud, selgub Metal Bulletini ja uuringufirma Roskilli andmetest.
    Sarnaselt koobaltile on see toodetud peamiselt ühes riigis – seda puhku Hiinas. Peking on viimasel ajal olnud kaevandajatel turjal, sest keskkonnanõudeid on karmistatud. See on volframi tootmist vähendanud.
    Roskilli vanemanalüütik David Merriman ütles, et ametivõimudel võib olla veel üks motiiv. Tootmise vähenemine annab hindadele hoo sisse ja see aitab riigi suuremaid tootjaid.
    Hiinad on varem süüdistatud volgrami ja teiste mineraalide ekspordi piiramises. Neid on vaja just kõrgtehnoloogiliste seadmete tootmiseks.
    Hiina on maailma suurim haruldaste muldmetallide tootja. Neid metalle kasutatakse lameerkaan telerites, nutitelefonides, autode akudes ning tuuleturbiinides.
    Investeerimine pole lihtne
    Tõsi, paljude investorite jaoks on koobalti ja volframiga kauplemine küllaltki keeruline. Esiteks on see oma olemuselt raske ning teiseks on keeruline leida viise, kuidas seda üldse teha.
    Samas on võimalik otsida kaevandussektorist vastavaid aktsiaid. Näiteks Kanada firma nimega Cobalt 27 Capital on teatanud, et nende firmasse investeerides investeerid sa 100protsendiliselt koobaltisse. Sellel aastal on firma aktsia kallinenud seitse korda, aga aktsia on olnud äärmiselt volatiilne.
    Samal ajal on Hiina firma Zhejian Huayong Cobalti aktsiahind tõusnud 2017. aastal seitse korda.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
USA aktsiaturul näitavad ralli märke uued sektorid
Neljapäeval USA aktsiad tõusid, kuna prognoositust suurem arv töötu abirahade taotlusi näitas, et tööjõuturg jätkab jahtumist, vahendas Yahoo Finance.
Neljapäeval USA aktsiad tõusid, kuna prognoositust suurem arv töötu abirahade taotlusi näitas, et tööjõuturg jätkab jahtumist, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohommikus: juhtimisest, kinnisvarast ja kliimaseadusest tööstusele
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Vene gaasitootjad saavad Euroopalt uue löögi
Euroopa Komisjon arutab kolmapäeval uusi sanktsioone, mis peaksid kärpima Venemaa gaasitulu. Samas ei pane need Euroopa riikidele keeldu Vene gaasi enda tarbeks sisse osta.
Euroopa Komisjon arutab kolmapäeval uusi sanktsioone, mis peaksid kärpima Venemaa gaasitulu. Samas ei pane need Euroopa riikidele keeldu Vene gaasi enda tarbeks sisse osta.