Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas nafta hinnatõusu pärast peaks muretsema?

    Nafta puurtorn.Foto: EPA

    Hinnatõus, mis saatis nafta hinna eelmisel nädalal kahe ja poole aasta kõrgeimale tasemele, võib globaalset majanduskasvu turgutada ja inflatsiooni kiirendada, kirjutab MarketWatch.

    Tõsi, kõrgemad hinnad annavad ka märku, et oleme pigem majandustsükli lõppu jõudmas. Samas ei kuuluta see ette märkimisväärset majanduse aeglustumist. Pakkumisšokk on aga tõenäolisem, ütles Oxford Economicsi makrouuringute juht Gabriel Sterne.
    Naftafutuuride hind lõpetas nädala tugevalt – reedel kallines Brenti toornafta 2,2 protsenti ja WTI lisas 2,7 protsenti. Kummagi barrel maksis vastavalt 62,72 ja 56,68 dollarit. Tänavu on WTI hind tõusnud 4 protsenti ja Brenti oma veidi üle 9 protsendi. Mõlemad jõudsid eelmisel nädalal kõrgeima tasemeni alates 2015. aasta juunist. Sellele aitas kaasa ootus, et OPEC pikendab naftatootmise kärbete kokkulepet, ning Lähis-Ida geopoliitilised pinged.
    Oxford Economics uuris, mis juhtuks, kui Brenti naftabarreli hind püsiks järgmised kaks aastat 65 dollari juures. See on ettevõtte alusprognoosist 10 dollarit kõrgem hinnatase. Mudel näitab, et kõigi teiste faktorite samaks jäämisel kasvaks maailmamajandus 2018. aastal 2,8 protsendi asemel 2,6 protsenti. Kõige suurem mõju avalduks 2019. aasta viimases kvartalis – siis väheneks majanduskasv 0,3 protsendi võrra. Lisaks sellele suurendaks see globaalset inflatsiooni 2018. aasta viimases kvartalis lausa 0,6 protsendi võrra (vt allpool olevat graafikut).
    Nafta hinnatõusu mõju globaalsele inflatsioonile (sinisega) ja SKP-le (punasega)Foto: Oxford Economics/MarketWatch
    Sterne aga hoiatas, et pigem on tegemist hullema stsenaariumiga. Ta tõi välja, et globaalne majanduskasv on nafta hinnalangusele vaatamata olnud ikkagi küllaltki kesine. Veel 2014. aasta keskpaigas maksis naftabarrel üle 100 dollari. 2016. aasta alguseks oli barreli hind kukkunud alla 30 dollari. Nafta hind on madalamal, aga Rahvusvaheline Valuutafond ülehindas nafta hinna languse positiivset mõju maailmamajandusele. 2015-2016 aastatel pandi prognoosiga 0,6 protsendiga mööda (vt. allpool olevat graafikut).
     
    IMFi prognooside ja tegeliku majanduskasvu erinevus.Foto: Oxford Economics/MarketWatch
    Sterne kritiseeris ka enda ettevõtte prognoose. Oxford Economics prognoosis 2014. aastal, et nafta hinnalangus peaks suurendama globaalset tarbimist 3,1 protsendi võrra. Prognoos oli reaalsusest 0,7 protsenti kõrgemal. Eksperdi sõnul on mitu põhjust, miks nafta hinnalangus maailmamajandust kiiremini kasvama ei pannud.
    Nõudluse šokk: odavama nafta positiivset mõju piiras asjaolu, et hinnalangust seostati Hiina majanduse oodatust kiirema aeglustumisega.Jaotusega seotud efektid ei olnud nii suured, nagu oodati. Toorainetootjad vähendasid järsult oma kulusid ning USA energiasektor sai suure löögi.Globaalse deflatsiooniga seotud hirmud õõnestasid arenenud majanduste kindlustunnet ja mitut riiki tabaski deflatsioon ja lühiajaliste intressimäärade kasv.sidViivitusega reaktsioon: osa madala naftahinnaga seotud positiivseid mõjud saabuski, aga aeglasemalt.
    „Üleüldiselt tuletab see kogemus meile meelde, et mudelite ja simulatsioonidega seotud tulemustesse tuleb suhtuda ettevaatlikkusega,“ ütles Sterne. „See tähendab, et nafta hinnatõusu tekitatud globaalse majanduse aeglustumine võib samuti olla väiksem, kui me ootame.“
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
SASi aktsionäride koosolekust sai täielik kaos
Kui enne eilset lennufirma SAS aktsionäride üldkoosolekut Rootsis oli küsimus, kui vihased on ettevõtte aktsionärid, kelle vara hävitatakse täielikult, kui ettevõtte ümberkorraldamine läheb edukalt, siis see mure kadus peagi.
Kui enne eilset lennufirma SAS aktsionäride üldkoosolekut Rootsis oli küsimus, kui vihased on ettevõtte aktsionärid, kelle vara hävitatakse täielikult, kui ettevõtte ümberkorraldamine läheb edukalt, siis see mure kadus peagi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Sõudmise kaheksapaat kui meeskonnatöö musternäide
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Raadiohommikus: nädala ettevaade, Eesti juhtide head ja vead ning kutsehaiguste uus hoog
Äripäeva esmaspäevane raadiohommik võtab lähema vaatluse alla Eesti juhid, uurib, miks kutsehaiguste teema uut hoogu on saamas, näitab börsinädala olulisemaid verstaposte ning markeerib ka kohaliku kapitali Lätti liikumise.
Äripäeva esmaspäevane raadiohommik võtab lähema vaatluse alla Eesti juhid, uurib, miks kutsehaiguste teema uut hoogu on saamas, näitab börsinädala olulisemaid verstaposte ning markeerib ka kohaliku kapitali Lätti liikumise.