Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Firmaautode lühike lõpp

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Töö- ja ärikeskkond on muutunud nii palju, et vanade võtetega firmaautode probleemi ei ravi. Unustaks õige need firmaautod?

    Sellal kui töökeskkond muutub ja meie koos temaga, on firmaautodega seotud probleemid pikkade aastate jooksul samaks jäänud. Ka ei ole aastate vältel põhimõtteliselt muutunud lahendused, millega püütakse firmaautode kasutamist reguleerida ja maksustada. Värskeim näide on maksuameti “naabrivalve” üleskutse, mida nii sotsiaalmeedias kui ka meedias on üldiselt mõistetud kui pealekaebamise üleskutset, ja sellisena on see naeruväärseks kuulutatud.
    Äripäeva meelest ravitakse firmaautode haigust valest otsast. Käitumispsühholoogid teavad hästi, et viljakas võimalus muuta inimeste käitumist on teisendada keskkonda ehk tingimusi, milles inimesed tegutsevad – tihtipeale selgub, et inimesed näitavad oma helgemat poolt just siis, kui jätta neile jäikadesse raamidesse surumise asemel väärikas valikuvõimalus.
    Sellepärast soovitab toimetus kaaluda mõtet, et firmaauto kui selline on ehk üleüldse oma aja ära elanud mõiste ja nähtus. Piiri tõmbamine tööasjade ajamise ja eraelu vahele osutub keeruliseks ja tänamatuks tööks, mis paneb ebamugavasse olukorda igaühe, kes nähtusega seotud või püüab seda mõistuspäraste raamidega väljastpoolt piiritleda. 
    Tänavuse aasta alguses näitas IT-ettevõtja Andre Põlm Äripäevas ilmunud arvamusloos, kui keeruline on seda piiri tõmmata. Sellal kui ettevõtted korraldavad oma tööd järjest enam selles võtmes, et jätta igale töötajale rohkem oma aja organiseerimise vabadust, võib kahe kohtumise vahepeal spordisaalist läbi põikav ettevõtja osutuda kurjategijaks, kui ta teeb seda nn firmaautoga. Mäletatavasti püüdis maksuamet kaks aastat tagasi firmaautosid just spordiklubide parklatest ja häbimärgistas neid igati. Oli sellest kasu? Muidugi mitte. Maksuamet sai sellest ise ka aru ja tõmbas tagasi.
    Koomikast traagikani
    Firmaautode kasutamise reguleerimiseks välja pakutud lahendused on piirnenud teistegi küsitavate, koomiliste meetmetega – asjaosaliste endi jaoks olnuks nende rakendamine pigem küll traagiline. Käesolevast aastast pärineb mõte ettevõtluses kasutatavad autod märgistada teist värvi numbrimärkidega, jutuks on olnud ka kleepsud.
    Sõidupäevikud olid aga päriselt olemas ja tagantjärele ei arvesta keegi kokku, kui palju aega ja närve, st raha nende täitmise peale kulus. Kuna maksuhaldurile on sinna kirja pandud andmete õigsuse kontrollimine samuti ajamahukas ja tegelikult ka lihtsalt võimatu, kvalifitseeruvad sõidupäevikud klassikaliseks mõttetu meetme näiteks, mille kontrollimise peale kulub oluliselt rohkem ressursse, kui on saadav kasu.
    Aga mida siis teha, küsite. Firmaautod on olemas ja osa neid kasutavaid inimesi ajab nendega isiklikke asju, st kuritarvitab nende käsutusse antud töövahendit. Ettevõtted, mida luuakse firmaauto soetamise, mitte majandustegevuse eesmärgil pole ka päriselt kadunud. 
    Hea lahenduse eeldus on mõistmine, et mõistliku piiri tõmbamine era- ja töökasutuse vahele on võimatu – ja ka mõttetu. Töökeskkond ja tööharjumused on pöördumatult muutunud. Üks viidatud loos välja pakutud võimalus on näiteks firmaautode maksustamise sidumine ettevõtte käibega. Teine on ettevõtete maksustamisele mitte kuuluvate autode kvoot. Kolmanda, neljanda ja Xnda lahenduse võite saata aadressil [email protected] – Eduka Eesti konkurss käib ja võiduloo peaauhind on endiselt kümme tuhat eurot. 
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.