Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna ühistransport vajab konkurentsi

    Linnapea terase pilgu all on hetkel koostamisel Tallinna ühistranspordi arengukava aastateks 2012-2020. Selle A ja O on  tasuta ühistransport, kirjutab Tallinna linnavolikogu IRLi fraktsiooni esimees Toivo Jürgenson (teede- ja sideminister 1999-2002).

    Kõigest aasta tagasi oli avalikul väljapanekul sama arengukava, ent tollal ei näinud veel keegi ette Edgar Savisaare kummastavat ideed tasuta ühistranspordi tulekust juba kahe aasta pärast. Märtsis hääletaski linnarahvas mõjuva ülekaaluga „tasuta lõuna“ poolt ning Keskerakonna valimiskampaania tugisammas kohalikeks valimisteks Tallinnas sai püstitatud.
    Tallinlastelt linnakassasse saamata jääv piletitulu on hinnanguliselt 14,3 miljonit eurot. Ühe katteallikana nähakse linna omanduses olevate Tallinna Autobussikoondise ja Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondise ühinemist. Samas on aga Tallinna trammi- ja trollibussikoondisel vaja teha mitu hiigelinvesteeringut, sest järgmise kolme aasta jooksul tuleb maha kanda 102st trollibussist 52. On ülimalt ebatõenäoline, et linnaeelarves selleks raha jätkub. Ühe trollibussi hind on hinnanguliselt 400 000 kuni 500 000 eurot pluss käibemaks. Poole trollipargi väljavahetamise hinnaks võib seega kujuneda ligi 30 miljonit eurot. TAKi ja TTTK ühinemisega loodetakse säästa parimal juhul kuni 5 miljonit eurot, millega saaks kinni maksta üksnes kolmandiku tasuta ühistranspordist. Seega ratsionaalselt kalkuleerides tekib küsimus, mille või kelle arvelt kavatseb linnavalitsus leida raha tasuta ühistranspordi võimaldamiseks ning samal ajal kaasajastada sõidukipark.
    Kas linna prioriteediks peaks olema tasuta ühistransport või kvaliteetne ühistransport? On selge, et Tallinn ei suuda täna pakkuda mõlemat. Tasuta ühistransport tekitab linna 444 miljoni euro suurusesse eelarvesse 3,2-protsendilise augu, samal ajal kui linna panus ilma Ülemiste ristmiku ehituseta teedesse on näiteks 1,8 protsenti.
    Tallinna ühistranspordi struktuur on nõukogude aja igand ning vajab kaasajastamist. Praegune liinivõrk pärineb oma olemuselt 80ndatest ning on selge, et Tallinn on täna hoopis teistsuguste vajadustega linn kui tollal. Parandamaks ühistranspordi kvaliteeti, peaks linn korraldama avaliku hanke korras operaatori leidmise. Praegusel ajal on Tallinna bussiturust avalikule hankele avatud vaid 10% ja linnavalitsus on kinnitanud, et seda osa ei ole kavas laiendada. Sellisel pseudokonkurentsil mingit kasuefekti ei ole.
    Hanke tingimused on vaja hoolega läbi mõelda, kuna neist sõltub teenuse sisu. Selleks tuleb kõigepealt paika panna, millist ühistransporti me Tallinnas näha tahame. Läbimõeldult korraldatud hanke puhul suudab eraettevõte linnakodaniku poolt vaadates majandada  efektiivsemalt ja pakkuda kvaliteetset teenust. Kui ta seda ei tee, siis teab ta väga hästi, et järgnevad sanktsioonid ja ta vahetatakse konkurendi vastu välja. Samuti võib kaaluda ka süsteemi, kus vajaminev tehnika kuulub linnale ja see antakse vastavalt hanke tingimustele kasutamiseks operaatorile. Seda varianti võiks kasutada näiteks väga kallite trammide puhul – see suurendaks võimalike operaatorite ringi ja seega konkurentsi, kuna pakkuja ei pea omama ise veeremit, mille võiks hankida linn kasutades ka eurotoetusi.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Raul Eamets: valitsus, äkki teeks midagi!
Oleme praeguses eelarvetasakaalu paanikas ära unustanud, et avaliku sektori arengu aluseks on maksud, mida kogutakse erasektorist. Teisisõnu: riik peaks igati soosima uute ettevõtete tulekut Eestisse, kirjutab Bigbanki peaökonomist Raul Eamets.
Oleme praeguses eelarvetasakaalu paanikas ära unustanud, et avaliku sektori arengu aluseks on maksud, mida kogutakse erasektorist. Teisisõnu: riik peaks igati soosima uute ettevõtete tulekut Eestisse, kirjutab Bigbanki peaökonomist Raul Eamets.
Tänu USA tarbijahindade taltumisele purustas S&P 500 rekordi
USA aktsiaindeksid tõusid kolmapäeval rekordiliselt kõrgele, kuna tarbijahindade tõus andis veidi järele, mis annab taas lootust, et Föderaalreserv võib intressimäärasid siiski sügisel langetada. S&P 500 purustas kõigi aegade rekordi sulgudes 5 308 punkti juures, millega tõusis täna +1,17%, Dow 30 kerkis +0,88% ning Nasdaq rallis +1,4%.
USA aktsiaindeksid tõusid kolmapäeval rekordiliselt kõrgele, kuna tarbijahindade tõus andis veidi järele, mis annab taas lootust, et Föderaalreserv võib intressimäärasid siiski sügisel langetada. S&P 500 purustas kõigi aegade rekordi sulgudes 5 308 punkti juures, millega tõusis täna +1,17%, Dow 30 kerkis +0,88% ning Nasdaq rallis +1,4%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Siit leiad kingisoovitusi peatsele koolilõpetajale!
Laps, sõber või sugulane on (üli)kooli lõpetamas ja kohe-kohe ellu astumas? Äripäeva kingikiirabi tuleb appi ja jagab soovitusi, mida kasulikku võiks lõpetajatele uue eluetapi veerel kinkida, et kingitu pakuks neile abi ja tuge ka pikas plaanis.
Laps, sõber või sugulane on (üli)kooli lõpetamas ja kohe-kohe ellu astumas? Äripäeva kingikiirabi tuleb appi ja jagab soovitusi, mida kasulikku võiks lõpetajatele uue eluetapi veerel kinkida, et kingitu pakuks neile abi ja tuge ka pikas plaanis.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Ehitustrust kasvatas võimsalt käivet ja kasumit
Kaido Somelari juhitav Ehitustrust kasvatas eelmisel aastal pea kolmandiku võrra käivet ja üle kolme korra kasumit.
Kaido Somelari juhitav Ehitustrust kasvatas eelmisel aastal pea kolmandiku võrra käivet ja üle kolme korra kasumit.
Eesti seisab Airbnb ja Bolti teenusepakkujate lausmaksustamise vastu
Eesti seisab vastu Euroopa plaanile kehtestada käibemaksukohustus kõigile, kes pakuvad teenust digitaalsete majutus- ja taksoteenuste platvormide, näiteks Airbnb ja Bolti kaudu.
Eesti seisab vastu Euroopa plaanile kehtestada käibemaksukohustus kõigile, kes pakuvad teenust digitaalsete majutus- ja taksoteenuste platvormide, näiteks Airbnb ja Bolti kaudu.