Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Saksa konsultant vaidleb Eesti tootjatega

26. jaanuar 1998, 00:00

Saksamaal 19 aastat peenmehhaanikafirmat omanud ja juhtinud Reinhard Schnase asutas 1993. aastal Tallinnas konsultatsioonifirma ABF Marketing, et Saksa ettevõtete suurtellimusi Eesti tootjateni tuua ja selle pealt teenida. Eesti ettevõtjate ja sakslase vaheliste hõõrumiste peamine ajend ongi sakslase vahendustasu küsimus.

«Saksa suurel lennukontsernil Lufthansa on 12 000 konsultanti, Airbus Industrie'l isegi 18 000, aga Eestis pole kellelgi konsultanti vaja,» räägib Schnase pärast mitmeaastast kokkupuudet ettevõtjatega.

«Eestis ollakse rõõmsad, kui keegi loob firmale väliskontakti ja õnnestub mingit toodet eksportima hakata, aga ei mõelda, et ka nõustaja on teinud kulutusi,» ütleb ABF Marketingi tegevdirektor Andres Järvik.

«Me toome ettevõttele tellimuse, vajalikud joonised ja tehnoloogia, investeerime ise seadmetesse ja ikka kahtlustatakse meid milleski,» imestab Schnase.

«Meie koostöö lauahõbeda tootmise vallas kestis 1994. aastast kuni 1997. aasta alguseni ja poolte kokkuleppel lõpetasime koostöölepingu, sest jätkamisel polnud meie jaoks enam mingit mõtet,» ütleb OÜ Juveel peadirektor Mihhail Pukk.

«Tõin Juveeli maailmamainega ettevõtte Wilkins esindajad, Juveel sai Saksamaalt tellimusi ja pärast polnud mind enam vaja ning tehas lõpetas lepingu,» kommenteerib Schnase. Tema sõnul investeeris ABF Marketing koostööprojekti Juveeliga ligi pool miljonit krooni, mis on seni tagasi saamata.

Pukk aga nendib, et temal puuduvad andmed, et Schnase oleks Juveeli midagi investeerinud. «Küll aga oleme lepingute järgi talle teenuste eest maksnud,» kinnitab Pukk.

ABF Marketing tõi mööblidetailide valmistamise tellimuse ka ETK Mööblile, kuid koostööst ei tulnud midagi välja.

«Schnase pakkus võimalust meie mööbliga Saksa turule minna ja siin Saksamaalt saadud tellimuste ning jooniste kohaselt mõningaid mööblidetaile valmistada, aga meil tekkisid kiiresti lahkhelid ja suhe lõppes minu mäletamist mööda kohtuta,» meenutab tollane ASi ETK Mööbel juht Robert Närska.

Tallinna linnakohus otsustas 5. jaanuaril Ravori Investeeringute ASilt vahenduslepingute rikkumise eest välja mõista 242 000 krooni ABF Marketingi kasuks ja ligi 22 000 krooni kohtukuludeks. Tänaseks on Ravori Investeeringute AS selle kohtuotsuse edasi kaevanud. Leping puudutas Ravori Investeeringute omanduses oleva Volta tehase laos seisvate elektrimootorite müümist Saksamaale.

«Tõin Ravori Investeeringutele 5 miljoni Saksa marga suuruse lepingu ja selle eest oli ette nähtud vahendustasu, mis jäi lepingu ühepoolse katkestamise tõttu suures osas saamata,» ütleb Schnase. Lepingu kohaselt oli vahendustasuks kokku lepitud 5% Saksamaale müüdud elektrimootoritest ja muudest ABF Marketingi kaudu saadud tellimustest. Schnase enda sõnul kulutas ta nn Volta projekti ettevalmistamiseks ja käivitamiseks üle miljoni krooni.

«Meiegi kulutasime tootmise ettevalmistamiseks ligi miljon krooni ja saime lõppkokkuvõttes suure tellimuse asemel palju sekeldusi ja materiaalset kahju,» kõneleb Ravori Investeeringute nõukogu esimees Arvo Oorn. Tema sõnul lepingus kirjas olnud tehingut ei toimunud, mistõttu pole ka põhjust vahendustasu maksta.

Möödunud aastal Võrus ASis VGT alustatud katuse tõstemehhanismi hoobade tootmine suurkompaniile Daimler Benz on pisivea tõttu aukude puurimisel ajutiselt peatatud. Homme jõuavad Võrru kvaliteedispetsialistid Saksamaalt, kes kõrvaldavad detaili tootmises tekkinud pisipuudused ja kontrollivad üle rakised ning tööriistad.

«Mercedese tehas Bremenis ei saa sellepärast seisma jääda, et Võrus on tekkinud pisike seisak,» ütleb Võru firmalt 55 000 MB katuse tõstemehhanismi hoobadekomplekti tellinud Reinhard Schnase. Tellimuse vahendas Schnase firma ABF Marketing. Tema sõnul ei kavatseta siiski tekkinud erimeelsuste tõttu sel aastal MB detailide tootmist Võrust mujale üle viia.

«Loodetavasti VGT suudab oma tööd paremini korraldada ja peab ikka lepingus ning tellimuses fikseeritud kogustest kinni,» märgib Schnase.

«Ei saa öelda, et meie töös vigu poleks, aga need 55 000 komplekti oleme võimelised aasta jooksul valmis tegema küll,» lausub ASi VGT juhatuse esimees ja põhiomanik Einar Kuuse. Tema sõnul pole sõlmitud raamlepingust täpselt kinni pidanud ka ABF Marketing.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing