IT strateegia on osa ettevõtte strateegiast

28. jaanuar 1998, 00:00

Enamik ettevõtete tipp- ja keskastmejuhte on ilmselt kokku puutunud probleemiga, et infotehnoloogia (IT) areng pärsib ettevõtte äritegevust ja arengut. Olukord on seda kriitilisem, mida rohkem ettevõtte majandustegevus sõltub infotehnoloogiast.

Kõige tüüpilisemad probleemide avaldumise vormid on:

  • uute toodete ja teenustega jõutakse turule konkurentidest hiljem;
  • konkurentide edestamise nimel on ettevõtted aeg-ajalt sunnitud turule tooma poolikuid või tehniliselt mittetöötavaid lahendusi. Selle tulemusena saavutatakse oodatud turuosa suurendamise või mõne muu positiivse efekti asemel hoopis vastupidine efekt;
  • madala automatiseerituse tõttu pole ettevõtte majandustegevus efektiivne.
  • Nii seisabki ettevõte fakti ees, et infotehnoloogia mitte ei toeta ettevõtte majandustegevust ega muuda seda efektiivsemaks, vaid dikteerib, millist äri ajada. Samal ajal on IT üks suuremaid kuluallikaid ning kasvavad IT-alased investeeringud ei taha ennast kuidagi ära tasuda.

    Taolistes ettevõtetes töötavatele IT spetsialistidele tundub sageli, et sellega, millega nad tegelevad täna, oleks olnud vaja tegeleda juba eile või üleeile ning kunagi ei tea, mida homne päev endaga kaasa toob. Kui küsida firma juhtkonnalt, millised on firma IT-alased prioriteedid, siis enamasti saab vastuseks, et prioriteediks on kõik, mis on tellitud, ning kõike on vaja kohe.

    Majandusteadusest on tuttav vastuolu piiramatute vajaduste ja piiratud võimaluste vahel. Kui firma on otsustanud tegeleda kõigega, mis hetkel paistab tulu toovat, saavutatakse üsna pea olukord, kus vähehaaval tegeletakse küll kõigega, tehakse suuri investeeringuid, aga kuna raha ja inimressursid on piiratud, siis ei jõuta millegagi tegeleda korralikult. Taolistel firmadel reeglina puuduvad juhtpositsioonil olevad tooted või teenused, mille järgi neid turul tuntakse. Kui ei suudeta enda jaoks paika panna prioriteete, hakkab firma turupositsioon varem või hiljem halvenema.

    IT strateegia koostamise eeldus on minimaalse äristrateegia olemasolu. Juhtkond peab teadma oma firma missiooni -- mis äri see on, mille nimel firma töötajad tööle tulevad ja tulevikus tööle tulema hakkavad. Lähtuvalt ettevõtte missioonist seatakse lähemad ja kaugemad eesmärgid, nende saavutamise teed ja ajakavad. Püstitatud eesmärgid peavad olema saavutatavad ja ajakavad reaalsed.

    Kui äristrateegia on olemas, siis tuleks IT strateegia väljatöötamiseks läbi käia järgmised etapid:

  • äristrateegias püstitatud eesmärkidest lähtuvalt defineerida lähemad ja kaugemad infotehnoloogiaalased eesmärgid;
  • leida ja hinnata alternatiivseid variante püstitatud eesmärkide saavutamiseks;
  • hinnata, millist mõju avaldab püstitatud eesmärkide realiseerimine organisatsiooni struktuurile ja äriprotsessidele;
  • töötada välja põhilised infosüsteemi osadele esitatavad nõudmised;
  • koostada infosüsteemi arhitektuur;
  • koostada ajakavad;
  • valida välja riistvaraplatvorm, operatsioonisüsteemid, andmebaaside platvorm jne;
  • hinnata eesmärkide saavutamiseks vajalikku tööjõu hulka ja koolitusvajadusi;
  • hinnata vajaminevate investeeringute suurust.
  • Väga oluline on, et IT strateegia valmiks ettevõtte IT spetsialistide ja ärispetsialistide tihedas koostöös. Vajadusel tuleks kaasata konsultante väljastpoolt.

    Nagu ettevõtte äristrateegia, on ka IT strateegia dokument, mida kogu aeg vajaduse järgi täiendatakse.

    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing