Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Briti hiilguse kuhtuv sära

    Need kaks meest kohtusid 1904. a 23. detsembril ja lõid käed kokku lepinguks, mille järgi C. S. Rolls & Co pidi hakkama müüma Royce Limitedi toodetud autosid. Henry Royce oli leidlik elektrik, kes oli ise ehitanud auto. Ta oli täiuse taotleja ja tema moto kõlas: võta parim saadaolev ja tee see veelgi paremaks. Charles S. Rolls oli ettevõtja, kes importis Prantsuse autosid Panhard, kuid peale selle ka autovõidusõitja ja lennuhuviline. Koostöö vilju jõudis ta vähe nautida, sest hukkus lennuõnnetusel 1910.
    Esimene legendaarne Rolls-Royce'i mudel Silver Ghost valmis 1906. a ja kandis märki «maailma parim». Selle mootorimürin oli nagu vaikse õmblusmasina surin. Autol oli kuus silindrit ja seitsmeliitrine silindrimaht ning 48 hobujõudu. See püstitas uue sõidukestusrekordi -- 23,2 miili ilma peatuseta.
    Silver Ghost, mida toodeti 1925. aastani kokku 7879 tükki, pani aluse Rolls-Royce'i edule. Üks neist toimetati Vene tsaari perekonnale ja hiljem kasutas seda Lenin.
    Kuni aastani 1922 valmistas Rolls-Royce ainult Silver Ghosti, tootes ise ?assii ja mootori ning tellides kere teiselt tootjalt. 1922. aastal tutvustati uut mudelit New Phantom. Kuni tänase päevani on firma valmistanud 25 mudelit, neist viimast, Silver Seraphi esitleti tänavu. Selle hind on ligi 3,2 miljonit Eesti krooni.
    Tervikautosid hakkas Rolls-Royce tootma alles pärast Teist maailmasõda, kasutades selleks 1931. a ostetud Bentley tehast. Traditsiooniline kujuke auto ninas (The Spirit of Exstasy) valmis 1911. aastal. Selle valmistas skulptor Charles Robinson Sykes modell Eleanor Velasco Thorntoni järgi. Originaalkuju tellis oma Rolls-Royce'ile John Walter Edward-Scott-Montagu. Eleanor oli lord Montagu sekretär ja armuke, kuid seisuste vahe ei võimaldanud neil abielluda. Hiljem telliti skulptorilt analoogne skulptuur, mis paigutati igale Rolls-Royce'ile.
    Rolls-Royce'i firmamärgil on kaksik-R, mis esialgu olid punased, kuid pärast 1933. a muutusid need mustaks. Arvati, et värv läks mustaks sellepärast, et Henry Royce 1933. a suri. Tegelik põhjus oli aga selles, et paljudele ostjatele, nende seas Walesi prints, ei meeldinud punane värv.
    Üks Rolls-Royce'i müüte on ka see, et kui selle automargi omanikul peaks ükskõik kus maailma nurgas autoga probleeme tekkima, tarvitseb tal ainult helistada tehasesse, kust kohe saadetakse mehaanik teele.
    Tegelikult ei ole Rolls-Royce ammu enam puhtalt Briti auto. Kolmandiku sellest moodustavad imporditud osad, sealhulgas Saksamaalt pärit mootor ja USAst tarnitav käigukast. Aga ükskõik kes iganes peaks selle Briti firma üle võtma, ei tohi ta unustada lugu leedist, kes ostis Rolls-Royce'i ja küsis Henry Royce'i käest: «Mis juhtub siis, kui teie tehas valmistab kehva auto?» Mille peale söör Henry vastas: «Meie vabriku väravavaht ei laseks niisugust autot iialgi väravast välja.»
    Firma praegused probleemid on tingitud sellest, et tootmine on liiga väike ja ebaratsionaalne -- aastas toodetakse vaid 2000 autot. Tänavu 8. jaanuaril oli Rolls-Royce'i päästekomitee sunnitud firma müüki panema.
    Aprilli algul otsustas Vickers, kellele Rolls-Royce kuulub, vastu võtta Saksa autotootja BMW 340 miljoni naela suuruse pakkumise ja on alustanud selle üle läbirääkimisi.
    Samal ajal on teine Saksa autofirma Volkswagen lubanud BMW pakkumise üle trumbata, mis on Vickersi aktsionärid väga mõtlikuks teinud, sest algul lootis Vickers müügist saada 400--500 miljonit naela. Kuuldavasti kavatseb VW pakkuda 360-380 miljonit naela või isegi kuni 405 miljonit.
    Nagu BMWgi, lubab VW investeerida Rolls-Royce'i 23 miljardit Eesti krooni, et välja töötada kaks uut mudelit. Erinevalt BMW pakkumisest tahaks VW osta Vickersilt ka Cosworthi mootoritehast. VW ostmist komplitseerib see, et BMW tarnib Rolls-Royce'idele mootoreid ja on lubanud sellest loobuda, kui ostjaks saab VW.
    Väiksusele vaatamata on Rolls-Royce'i käes 8 protsenti luksusautode turust. BMW-le, kelle käive on 67 korda suurem, kuulub luksusautode turust ainult 2 protsenti. DI-KL-WB-ÄP
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.