Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Koostöö sõltub mõlemast poolest
Tellija ja sisekujundaja koostöö resultaat oleneb sisekujundajast ja tellijast. Tihtipeale tekivad konfliktid disaineri ning tellija vahel viimase ebareaalsetest ootustest.
Tellijaid võib nende nõudmiste järgi sisekujundajale mitmeti liigitada. On neid, tavaliselt rikkad, kes tellivad sisekujundajad ja annavad neile täielikult vabad käed. Niisuguseid on vähe ning neid peavad sisekujundajad endale tõeliseks õnnistuseks.
On selliseidki tellijaid, kes isegi täpselt ei tea, mida tahavad, ning lasevad sisekujundajal lõputult eskiise teha. Ja kui kujundus valmis on ning see kellegi halvakspanu osaliseks juhtub saama, on süüdi kehv sisekujundaja. Sisekujundaja pole ju ometi võlukepike, kes kõik firma probleemid nagu muuseas lahendab.
Järgmine tüüp tellib küll sisekujunduse, aga kui miski liiga palju maksab, asendab ta selle võimalikult odavaga, mõeldes lausele, kes maksab, see tellib ka muusika.
Tüüp, keda tõenäoliselt tellijatemaastikul kõige ratsionaalsemaks peetakse, kuulab sisekujundaja alati ära ja ühiselt leitakse kompromiss raha ja ilu vahel. Arvatavasti tuleb igal tellijal teha valik, mida ta sisekujundajalt ootab ja tahab, ning selle järgi disainer ka valida. Disainerite maitse tellijagi osas on erinev.
Autor: Tiina Salumäe