Invaliide kasutatakse autode maksupettustes

Ervin Soon 07. veebruar 2001, 00:00

Tolliamet on keskkriminaalpolitsei menetlusse üle andnud ühe üle aasta tagasi aset leidnud juhtumi, kui mittetulundusühingu kaudu toodi Eestisse 350 kallist autot ja müüdi need kui tagastamatu abina saadud autod ilma, et oleks riigile tasutud käibemaksu.

?Lisaks sellele, et autod ikkagi müüdi, selgus sageli kontrollimisel, et tagastamatu abi andja oli fiktiivne,? ütles tolliameti juurdlusosakonna juhataja Anneli Härms.

Härmsi sõnul on tolliamet aga asunud menetlema selle aasta esimest teistsuguse pettuseskeemi juhtumit. Selle skeemi järgi tuuakse auto Eestisse puudega inimese nimel, mispuhul jätab riik võtmata 12% käibemaksu (enne 2001. a kogu käibemaksu) ja kogu aktsiisimaksu. Eelmisel aastal menetles toll samasuguseid juhtumeid neli, kuid süüd ei õnnestunud tõestada.

Juurdluseks annab Härmsi sõnul alust asjaolu, et auto, mida väidetavalt hakkab kasutama puudega inimene, on liiga kallis. ?Näib kahtlane, kui 80?90aastane puudega inimene ostab endale näiteks pool miljonit krooni maksva Mercedese või Audi. On ilmne, et tegelikult on formaalsete ostjate taga teised inimesed. Üks niisugune nii-öelda autoomanik ütles ise, et talle lubati tehingu eest vastutasuks ratastool,? rääkis Härms.

Sotsiaalministeeriumi kureeritava ja autode vormistamist vahendava sihtasutuse Eesti Puuetega Inimeste Fond juhataja Genadi Vaher on samuti kuulnud sellistest pettusjuhtumitest, teiste hulgas mullusest juhtumist, kui puudega inimesele taheti tuua 1,5 miljonit krooni maksvat autot.

Auto tegelikku edaspidist kasutajat on raske kontrollida, sest üheks võimaluseks on anda auto kasutusse volituse alusel. Samuti saab liikumispuudega inimesele kohandatud autot vabalt kasutada ka puudeta inimene, sest üheks kohandamisvõtteks on vaid tavalise käigukasti asendamine automaatkäigukastiga. Kohandamisastme määrab liiklusmeditsiini komisjon, ümberseadistamise vaatab üle autoregistrikeskus.

Eelmisel aastal käis puuetega inimeste fondist läbi ligi 50 sõiduauto maksuvabastustaotlust ja tänavu on olnud taotlusi 10.

Kuni selle aasta alguseni kehtinud aktsiisimaksu seaduse kohaselt ei tehtud Vaheri sõnul pärast maksuvabastuse loa andmist ka järelkontrolli, millal vaegurile mõeldud auto omanikku vahetas.

Nüüdse seaduse kohaselt peab täiesti uus auto olema maksuvabastuse säilimiseks puudega inimese valduses vähemalt viis aastat, kolmeaastase või vanema auto võib aga makse tagantjärgi maksmata müüa juba kahe aasta pärast. Kaks kuni viis aastat on ka see aeg, kui vaegur võib järjekordse maksuvabastusega uue auto soetada. Käibemaksuseaduses aga tähtaegu kehtestatud ei ole, mis annab kallite autode kiire omanikuvahetuse puhul samuti märgatava kokkuhoiu.

Mercedes-Benzide importija ASi Silber Auto müügiosakonna juhataja Toomas Kreegi sõnul on Mercedes automark, mida eelistatakse 90% ulatuses osta automaatkäigukastiga. Kuigi Kreegi sõnul ei saa nende firma maine huvides maksupettustega riskida, on võimalik, et seda teevad mõned väiksemad Mercedese importijad.

Kreegi sõnul on ta kuulnud, et veel üks levinud skeem on autode turuhinnast oluliselt madalama hinna deklareerimine, sest konjunktuuriinstituudi antav keskmine hind on vähemalt Mercedeste puhul madalam.

Väikeveokeid ja kaubikuid Muuga sadama kaudu importiva ASi Autokaar juhataja Toomas Pilt ütles, et on kuulnud sellisest maksupettusest, mille puhul aasta välismaal elanud isikud saavad sõiduauto tuua Eestisse oma varana aktsiisivabalt ja sellised isikud on otsinud autoärimehed. Pilt lisas, et kuna veokite puhul aktsiisimaksu ei ole ja käibemaksu saab firma autosid edasi müües tagasi, siis ei ole neil mõtet pettustega tegeleda.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:07
Otsi:

Ava täpsem otsing