Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarbijakaitseamet kasutas oma võimalusi
Vastuseks teede- ja sideministeeriumi pressiesindajale Aap Tänavale (vt ?Eesti Telefoni uute tariifide saatus saab selgeks homme? ÄP 28.03.2001). teatame, et tarbijakaitseamet kui riigiasutus pöördus majandusministri ning teede- ja sideministri kui valitsusasutuste juhtide poole põhjusel, et ministrid osalevad valitsuse liikmetena otsuste langetamisel valitsuse tasandil. Samas vastutavad ministrid oma haldusala tegevuse eest. Majandusministri haldusalas on tarbijakaitse ning teede- ja sideministri haldusalas telekommunikatsioon. Tänav väitis ajakirjanikule, et tarbijakaitseamet peab vastavalt tarbijakaitseseadusele mingeid samme astuma ja sidemonopoli korrale kutsuma.
Tarbijakaitseameti ülesandeks on tarbijate huvide kaitsmine ja vahendid selle eesmärgi saavutamiseks on sätestatud tarbijakaitseseadusega. Tarbijakaitseseadus ei näe ette võimalust Eesti Telefoni kavatsetava hinnatõusu suhtes otseste mõjutusvahendite rakendamiseks. Küll aga näeb tarbijakaitseseadus (§ 12 p 8) ette tarbijakaitseameti õiguse teavitada üldsust müüjate, antud juhul Eesti Telefoni, tarbijaid kahjustavast tegevusest.
Sekkudes telefoniteenuste hinnatõusu küsimusse kasutas tarbijakaitse amet ainsat temale seadusega antud õigust tarbijat kaitsta. Oleme veendunud, et Eesti Telefoni poolt kavandatav ligilähedaselt 25%-line hinnatõus kahjustab valdava enamuse tarbijate huve.
Enne oma andmete avalikustamist pöördus tarbijakaitseamet konkurentsiameti ja sideameti poole, kellel on seadusest tulenevad konkreetsete meetmete rakendamise võimalused ja palus hinnangut võimaliku hinnatõusu osas. Viidatud ametkonnad nõustusid meie poolt antud hinnanguga.
Oleme seisukohal, et otsuse põhjendamatu hinnatõusu peatamise või mittesekkumise kohta tarbija huvide aspektist lähtudes, saab langetada vaid valitsus kui üks Eesti Telefoni suuromaniku esindaja. Leiame, et õiglase otsuse langetamiseks on valitsusel vajalik peale konkurentsiameti ja sideameti seisukohtade teada ka tarbijapoolset seisukohta. Tarbijakaitseameti poole on pöördunud hulgaliselt tarbijaid, kes leiavad, et telefoniteenuste hinnatõus riivab otseselt nende majanduslikke huve. On selge, et tarbijakaitseameti kui riigiameti kohustuseks on sellistele õigustatud pöördumistele reageerida.
Üldsuse teavitamine tõmbab laiemat tähelepanu probleemile ja suunab pädevad isikud küsimusele õiglase lahendi otsimisele. Eeltoodust lähtudes leiame, et meie tegevuse nimetamine ?populistlikuks tühikargamiseks? valitsusasutuse ametniku poolt ei ole millegagi põhjendatud. Selliste väljendite kasutamine on ebaeetiline ja meie arvates vastuolus heade kommetega.