Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    EDC võtab pritsimise enda õlule

    Tänapäeva automootorite kõikvõimalike tähiste juures esineb veel üks iseäralik tähekombinatsioon, mille peale jääb tavainimene nõutuks ? EDC. On nende tähtede taga peidus bensiini- või diiselmootor või hoopis mõni iseäralik süsteem? Ehkki D viitaks justkui diiselmootorile, tähistab näiteks GDI hoopis bensiinimootorit. Lisaks veel HDI ja CDI (millest oli juttu 30. märtsi autotarvikute rubriigis), mis tähistavad mõlemad diiselmootorite ühisanumsissepritset.
    Olgu kuidas on, igatahes lühend EDC tähendab elektrooniliselt juhitavat diiseltoitesüsteemi, mis on kasutusel juba mõnda aega, kuid millest pole eriti palju räägitud. Sellise süsteemiga mootoriga autol pole isegi gaasipedaali hooba ? kogu süsteem toimib elektrooniliselt.
    Üha kallinev kütus ja ranged saastenormid on sundinud mootoriehitajaid välja nuputama uusi võimalusi, kuidas muuta diiselmootor veelgi ökonoomsemaks, vaiksemaks ja heitgaasid puhtamaks. Mehhaaniliselt sellist täpsust enam ei saavuta ja nõnda polegi jäänud üle muud kui usaldada kütuse hulga ja pritsehetke reguleerimine elektroonika hoolde.
    Põhimõtteliselt ei erine need mootorid kuigivõrd. Nii nagu ka mehaanilistes diiselmootori toitesüsteemides, imeb ka EDC mootori puhul kõrgsurvepump paagist kütuse, surub selle kõrge rõhu alla ja jaotab tööjärjekorras pihustitele. Rõhk torustikus suureneb, kuni ületab pihusti avanemisrõhu. Kuid seda kõike juhib juba elektroonika.
    Näiteks kandub rõhk kütusetorustikus edasi helikiirusel (vedelike puhul 1500 m/s), kuid et kütus täpselt õigeks ajaks silindrisse jõuaks, on vajalik ka sedavõrd suurt kiirust reguleerida. Selleks otstarbeks on paigaldatud mootori kolmanda silindri pihustile nõela liikumisandur. See annab signaali süsteemi juhtplokile, et teada pihustuse tegelikku algushetke. Seda kütuse torus liikumiseks kuluvat aega pumbast kuni pihustuse hetkeni nimetatakse pritseviiviseks. Sellele järgneb omakorda süüteviivis. See on aeg, mis kulub pihustuse algusest kuni kütuse isesüttimiseni. Ka seda aega peab elektroonika arvestama ja vastavalt hetkevajadusele mootori tööd reguleerima. Süüteviivise kestus sõltub silindris valitsevast temperatuurist ja kütuse kvaliteedist.
    Kuna näiteks süüteviivis ei sõltu mootori pöörlemissagedusest, tuleb suuremal pööretel süttimise õigeks ajastamiseks alustada pritsimist varem. Selleks on pumba alaosas paiknevale eelpritseregulaatorile lisatud elektromagnetklapp, mille tööd juhib vastav juhtplokk. Viimane jälgib ka mootori koormust, pöörlemissagedust, temperatuuri ja ennekõike pihustinõela liikumisandurit. Näiteks anduri signaali puudumisel muudab juhtplokk pritsehetke hilisemaks ja vähendab ka pritsehulka. Juhul kui puudub ka pöörlemissageduse signaal, jääb mootor lihtsalt seisma.
    Samuti on kütusepumba ülaosas asuv tsentrifugaalregulaator ühendatud EDC diislitel elektroonilise regulaatoriga, mis reguleerib pritsitava kütuse kogust. Autojuhi ?soovist? saab juhtplokk teada kütusepedaali asendiandurilt. Tegemist on nn elektroonilise kütusepedaaliga, millel puudub mehaaniline ühendus pumbaga. Lisaks on anduris veel tühikäigulüliti ja vedru, mille ülesanne on avaldada pedaalile vastujõudu, ehk teha pedaal juhile tuntavaks. Lisaks pihustinõela liikumisandurile, mootori pöörlemissagedusandurile ja kütusepedaali asendiandurile, mõõdab elektroonika ka mootorisse siseneva õhu hulka, mootori jahutusvedeliku, õhu ja kütuse temperatuuri, dosaatori asendit ning jälgib siduri- ja piduripedaali asendit. Nende andmete põhjal juhib juhtplokk peale kütusehulga ja pritsehetke veel ka turbokompressori tööd, heitgaaside tagastust, mootori seiskamisklappi ning armatuurlaua signaallampi.
    See kõik tagab mootorile sellise töötsüklil, mida mehhaanika iial saavutada ei suuda, kuid samas nõuab see ka elektroonikalt piisavat töökindlust. Sest kui kas või üks osa sellest süsteemist ?vahelt ära kukub?, võib mootor lihtsalt seisma jääda.
    Autor: Virgo Tiitsu
  • Hetkel kuum
5% Klubi, 99% tõenäosusega
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Martin Villig võitis Eduka Eesti konkursi oma ettepaneku sisu, mitte isiku tõttu. Tõsi, selle juures on üks konks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Riik loob 50 miljoni euroga kaitsetööstuse fondi
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.
Valitsus plaanib luua riikliku fondi, mis investeerib kaitsetööstusse raha otse ja erafondide kaudu. Praeguste ekspordigarantiide arvel suunatakse fondi 50 miljonit eurot.