Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kai ehitamine on pool võitu
Kui veel suhteliselt hilise ajani oldi sadamates üsna kindlal seisukohal, et sadam garanteerib kaubavood, siis tänaseks on suhtumine oluliselt muutunud. Üha enam kaupu müüakse juba enne tootmist. Transpordi usal-dusväärsus, järjepidevus ja õigeaegsus on seetõttu muutunud eriti oluliseks. Mida suurem on kauba väärtus, seda olulisem kriteerium transpordiviisi valikul on väike ajakulu ja osutatava teenuse kvaliteet. Madala väärtusega kaupade puhul määravad valikut enam transpordikulud.
Tallinna Sadama turundustegevuse põhirõhk on mitmeid aastaid olnud suunatud eelkõige neile kaubagruppidele, mille väärtus on kõrgem. Mitte ainult lootuses, et nende kaupade pealt rohkem tulu teenitakse ? konkureerime valdkondades, milles oleme naabritest paremad. Me müüme teenuse kvaliteeti ja usaldusväärsust.
Sadam ei kerki üleöö tühja koha peale. Aegade jooksul on selekteerunud sobilikumad sadamakohad. Punktid, kus tänaseni tegutsevat sadamat ei ole, võib ajaloolisele kogemusele tuginedes lahterdada sadamaäriks mittesobilikeks. Venemaa poleks ajalooliselt vaadanud Eestit aknana Euroopasse, kui tal oleks majanduslikult kasulikum olnud lähemale oma sadamaid ehitada. Keegi ei kulutaks transpordile rohkem, kui majanduslikult mõistlik on. Või kuidas?
Primorski sadama kaudu hakkab toimuma toornafta transport. Toornafta vood läbi Tallinna Sadama lähiaastail sellest tingitult kindlasti vähenevad. Aga põhiosa Tallinna Sadamat läbivast vedellasti mahust moodustavad siiski naftatooted. Need on toornaftast kvaliteeditundlikumad ehk nende toodete puhul on meie pakutav teenus vaieldamatult konkurentsivõimelisem.
Uute sadamate lisandudes mänguväljakule võib rebimine kindlasti tihedamaks minna, kuid kõrvuti sellega, mida me kardame, eksisteerib ka võimalus, et hea naaber saavutab soovitule risti vastupidise tulemuse ? tahtsime, kuidas paremini, aga välja kukkus, nagu alati... Ent ilma naljata ? kaubavoogude administratiivne juhtimine oma sadamatesse on täna Venemaa ametlik poliitika.
Kui turule tulevad uued pakkujad ? ei ole midagi hullu. Kui eesmärk omaette on administreerida ja ümber jaotada, siis selles me võistlema hakata ei saa ja ei taha. Küll aga võistleks Tallinna Sadam meelsasti kõigi soovijatega sadamateenuste osutamise kategoorias.
Kui eesmärk on kaubaomanike huvide parem teenindamine ja oluline on majanduslik tulem, siis on meil pikaajalisest kogemusest ja kiiremast reageerimisvõimest tingituna olulised eelised. Me oleme harjunud toimetama tingimustes, kus erinevate kaupade vood kuude lõikes on kõikuvad. Me saame hajutada riske ja taluda ebastabiilsust. Need ei ole raamatust õpitavad tarkused. Sadamate ehitamisest üksi on vähe ? neid on vaja ka juhtida ja majandada.
Sadama tegevus hõlmab endas lisaks traditsioonilisele kauba liigutamisele ka mitmesuguseid väärtust lisavaid tegevusi. Sadam kui toode (ehk see, mida klient mõistab sadama all) on erinevate elementide kogum: geograafiline asend, laevade sadamasse sisenemine ja sadamast väljumise lihtsus, ühendus sisemaaga, infrastruktuur ja seadmed kaupade töötlemiseks, kaide paigutus, osutatavate teenuste valik, kättesaadavus ja efektiivsus, sotsiaal-majanduslik stabiilsus, sadama infosüsteemid, sadama organisatsioon, transporti toetavad tegevused (lasti kindlustus, väliskaubanduse finantseerimine, tolliprotseduurid jne) ehk kai ehitamine on alles pool võitu.
Mina ei tea, kas järgmistel kuudel ootab meid langus või tõus, aga valmis peame olema mõlemaks.
Vaadates graafikut ja uskudes numbreid saame teha selliseid järeldusi:
kaubavoogusid 1997 ? 1999 võib iseloomustada kui stabiilselt kasvavaid;alates eelmise aasta augustist võib täheldada teatud närvilisuse teket ehk stabiilse kasvu periood tundub olevat läbi;selle aasta I kvartali tulemuste põhjal oleme siiski ?kolmekümne miljoni graafikus?.