Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Struktuur ja informatsioon teabeorganisatsioonis

    Organisatsiooni struktuuri traditsiooniliseks kirjelduseks on organisatsiooni skeem, mis kastide ja noolte abil näitab ära alluvushierarhia.
    Viimaste aastakümnete areng on organisatsioonide tegevuskeskkonna üha dünaamilisemaks muutnud. Arendusprojektide kiirendatud elluviimiseks kasutatakse maatriksstruktuure, kus üks käsuliin lähtub projektijuhist, teine aga püsivast allüksusest, kuhu projekti täitjad kuuluvad.
    Rakendatakse ka toote-tiimi struktuure, kus tootearenduse mootoriks on funktsionaalseid talitusi ja põhitegevuse üksusi ühendavad püsivad meeskonnad.
    Mida rohkem sõltub organisatsiooni edukus oskusteabe rakendamisest ja tuumikkompetentsi edasiarendamisest, seda keerukamaks muutuvad ka inimestevahelised koostööseosed. Kõiki olulisi seoseid on järjest raskem traditsioonilise organisatsiooni skeemiga kirjeldada. Ülema ja alluva suhe muutub mitmetähenduslikuks. Ei saa enam lähtuda põhimõttest: ?Andis jumal ameti, annab ta ka mõistuse.? Ühes projektis alluvana osalenud töötajal tuleb teises projektis oma varasemat ülemust juhendada ja kontrollida, sest ta on selle projekti problemaatikas kolleegidest kompetentsem.
    Inglise juhtimisguru Charles Handy nägemuse järgi saab teabeorganisatsiooni tuumiku organisatsioonimudel olla rajatud kolme I põhimõttel: teave keskkonnast (intelligence), informatsioon ja ideed.
    Moodsate organisatsioonimudelite kirjeldamiseks ei piisa hierarhilisest skeemist ega ametijuhendist. Need traditsioonilised vahendid annavad küll vastuse stabiilse tööjaotuse olulistele küsimustele: kas A võib B-le anda korraldusi? Kus läheb piir B ja C ülesannete vahel? Kuid arenevas teabeorganisatsioonis on inimeste sisulised võimalused teiste tegevust efektiivselt suunata määratud teabega, mida nad valdavad, informatsiooniga, mida nad suudavad kolleegidelt saada ja kaastöötajatele edasi anda, ning ideedega, mida nad oskavad välja pakkuda.
    Turumajanduses edule pürgivas kliendikeskses teabeorganisatsioonis ei ole väljapääsuks klassikaline akadeemiline pädevusmudel, mis lähtub eeldusest, et professor on alati kompetentsem kui assistent, ükskõik kas jutt käib eriala arengusuundadest maailmas, klientide ootuste kaardistamisest või üksuse eelarve koostamisest. Paremat lahendust ei anna ka ülemuse-alluva rollide lihtne ümberpööramine: panna assistent administraatorina erialaeksperdi tööd suunama ja kontrollima.
    Teadmusjuhtimise visionäär Karl Sveiby on osutanud teabeorganisatsiooni juhi-administraatori jaoks tülikale asjaolule: eksperdid võtavad tõsiselt ja aktsepteerivad liidrina eeskätt inimesi, keda nad peavad endast veel suuremateks asjatundjaks. See ei ole muidugi ainult ülikooli, vaid ka reklaamiagentuuri, konsultatsioonifirma, IT-firma ning teistegi teabeorganisatsioonide probleem.
    Tasakaalustatud teabeorganisatsiooni mudeli kujundamiseks tuleb pädevusspektri osad eristada ja uuesti tervikuks siduda. Lisaks organisatsioonile olulisele erialasele oskusteabele (know-what) on äriedu saavutamiseks vaja kirjeldada klientide vajaduste tundmisest lähtuv oskusteave (know-why), koostööpartnerite sidusvõrgustiku tundmine (know-who) ja organisatsiooni põhiprotsesside häireteta korraldamiseks vajalik oskusteave (korralduslik know-how).
    Igas pädevusvaldkonnas võivad potentsiaalseteks liidriteks olla erinevad töötajad, kui neid innustada uut teavet hankima ja õppiva organisatsiooni põhimõtetele vastavalt teistega informatsiooni ja ideid jagama. Sel teel omandavad nad kompetentsuse ja moraalse õiguse, et oma pädevusvaldkonnas sisulise liidrina ka neid töötajaid suunata ja juhendada, kelle ?kasti? organisatsiooni skeemis nendega ükski alluvusseos ei ühenda.
    Ametijuhendeid võiks kompetentsust väärtustavas organisatsioonis täiendada, mõnel juhul isegi asendada nende pädevusvaldkondade lühikirjeldused, kus töötaja sihiks on enda oskusteavet nii täiendada, et ta kolleegile või kogu organisatsioonile olulise probleemi lahendamisel suudaks teistele juhendaja ja professionaalne abistaja olla.
    Soovitatav on koostada ka enda profiil informatsioonitarbijana: millist olulist informatsiooni ma kolleegidelt enda tööks ja kompetentsuse arendamiseks jätkuvalt ootan? Teabeorganisatsiooni töökorraldus peab aitama kõigil ametikohtadel vältida nii infouputust kui ka infopuudust.
  • Hetkel kuum
Martin Rajasalu: kaasaja äri-Kolumbused mõtlevad tehisarust
Tehisintellekti rakendamine ettevõtluses pole mugav, odav ega valutu, aga vananenud tehnoloogiast kinni hoides ei pruugi äri homme enam olemas olla, kirjutab töötajakogemuse ja juhtimistarkvara idu Moticheck tegevjuht ja kaasasutaja Martin Rajasalu.
Tehisintellekti rakendamine ettevõtluses pole mugav, odav ega valutu, aga vananenud tehnoloogiast kinni hoides ei pruugi äri homme enam olemas olla, kirjutab töötajakogemuse ja juhtimistarkvara idu Moticheck tegevjuht ja kaasasutaja Martin Rajasalu.
Kui palju oled sina väärt? Eksperdid arvutasid välja piiri, kust algab rahaline turvatunne
Rahalise turvatunde tagab inimese positiivne netoväärtus – lühidalt, talle kuuluvad varad peavad ületama tema kohustuste hulga. Eksperdid nimetavad nii turvatunnet tagavat piiri, aga ka seletavad, kuidas sinnani jõuda.
Rahalise turvatunde tagab inimese positiivne netoväärtus – lühidalt, talle kuuluvad varad peavad ületama tema kohustuste hulga. Eksperdid nimetavad nii turvatunnet tagavat piiri, aga ka seletavad, kuidas sinnani jõuda.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Siit leiad kingisoovitusi peatsele koolilõpetajale!
Laps, sõber või sugulane on (üli)kooli lõpetamas ja kohe-kohe ellu astumas? Äripäeva kingikiirabi tuleb appi ja jagab soovitusi, mida kasulikku võiks lõpetajatele uue eluetapi veerel kinkida, et kingitu pakuks neile abi ja tuge ka pikas plaanis.
Laps, sõber või sugulane on (üli)kooli lõpetamas ja kohe-kohe ellu astumas? Äripäeva kingikiirabi tuleb appi ja jagab soovitusi, mida kasulikku võiks lõpetajatele uue eluetapi veerel kinkida, et kingitu pakuks neile abi ja tuge ka pikas plaanis.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Ehitustrust kasvatas võimsalt käivet ja kasumit
Kaido Somelari juhitav Ehitustrust kasvatas eelmisel aastal pea kolmandiku võrra käivet ja üle kolme korra kasumit.
Kaido Somelari juhitav Ehitustrust kasvatas eelmisel aastal pea kolmandiku võrra käivet ja üle kolme korra kasumit.
Bolt investeerib 100 miljonit Prantsusmaale
Tehnoloogiaettevõte Bolt teatas, et investeerib järgmise viie aasta jooksul 100 miljonit eurot Prantsusmaale.
Tehnoloogiaettevõte Bolt teatas, et investeerib järgmise viie aasta jooksul 100 miljonit eurot Prantsusmaale.