Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Majandus- ja teedeministri dilemmad

    Kahtlemata on igal praeguse Eesti postmodernistliku valitsuse liikmel oma suuremad või väiksemad sundvalikud. Tuleb siiski nentida, et sundvalikute määr on koalitsiooni osapooltel erinev. Valitsuses jätkavad reformierakondlased on kindlasti vähem seotud uute lubadustega, sest varem paika pandud tegevusjoonised annavad oluliselt suurema tegevusvabaduse.
    Keskerakonna ministrid on köidetud tunduvalt enama hulga lubaduste, lootuste ja alluvussõltuvustega. Tsentristide hulgas tõuseb sundvalikute mahult esile majandus- ning teede- ja sideminister. Liina Tõnisson on pandud vedama koormat, mille kaal käiks üle jõu paljudele poliitikutele.
    Kui kõlas kaksikliidu lubadus ühendada kaks majandustegevust enim reguleerivat ministeeriumi, oli selge, et see kujuneb kõvaks pähkliks. Kui lisada, et elektri hinna reguleerimine, st tõus, oli kohe-kohe otsustamisel, siis oli selge ettevõetud töö maht.
    Esimene sundvalik tööprioriteetide paikapanekul oli elektrihindade uute tariifide kehtestamine. Pärast paarikuist pingelist asja olemuse uurimist ja läbirääkimist jõuti ettearvatava tulemuseni. Kuigi minister püüdis teha ära riikliku regulaatori tööd, poliitiline surveavaldamine ei õnnestunud. Elektritariifid kehtestati pea samal tasemel, nagu eelnevalt välja arvestati. Elektrijaamade soojusplokkide renoveerimine käib ja töö eest maksmise aeg pole mägede taga.
    Loomulikult käib tariifimääramise tundliku tegevuse juurde umbmäärane retoorika. Kaksikliidu ja eriti Keskerakonna loodetud tariifide isemääramine polnud hoolimata poliitilisest survest loogikareeglite põhjal võimalik. Võib päris elavalt ette kujutada, mida koalitsiooninõukogu esimees sellisest asjade käigust arvas. Vähenenuks kokkulepitud tariifid oluliselt, saanuks sel ratsul edukalt kohalike valimisteni ratsutada.
    Teine puhtpopulistlik otsustus ? kahe ministeeriumi liitmine ? hakkab varem või hiljem tagasilööke andma. Kolmikliidu koalitsioonilepe nägi ette teede- ja sideministeeriumi ning majandusministeeriumi ühendamist nelja-aastase valitsusperioodi jooksul. Lubaduse täideviimine polnud paigast liikunud ja seetõttu oli kaksikliidul ülimalt oluline see ?tegematajätmine? eelnenule vastandumiseks kiirkorras läbi viia.
    Kuid alles probleemi sügavamal kaalumisel ilmnevad raskused. Ministeeriumide ühendamine ei saa toimuda ülepeakaela. Selle läbiviimiseks peab olema kompetentne meeskond. Mõlema kantsleri kaasamine on siiani selgelt formaalne. Komisjoni lülitatud Kostel Gerndorfi väited, et uus ministeerium nõuab lisaressursse, võtavad ühendamiselt ainsa põhjenduse ? ühendministeerium kulutaks ehk vähem. Lisandub oluline moment, mida kolm-neli aastat tagasi veel ei suudetud ette näha. Liitumisel Euroopa Liiduga peab sinna kuuluv või isegi sinna astuv riik harmoniseerima valitsusstruktuurid. Kui praegu ühendataks need ministeeriumid, hõlmaks meie ministri haldusala kas täis- või osamahus kolme vastava eurokomissari oma.
    Muidugi võime ise uskuda, et oleme nii targad ja töökad ning küll saame hakkama. Üks asi on usk, teine elu tõsiasjad. Ei saa jätta parafraseerimata meie idanaabrite ütlust ? Brüssel pisaraid ei usu.
    Tulevikus toimuv ei pruugi olla eriti meeldiv. Võime sattuda olukorda, kus ühendministeerium tuleb aasta-paari pärast uuesti lahti monteerida. Teatavasti on ka renoveerimistööd üsna kulukad.
    Kui uus ministeerium sünnib, läheb ministri aur suures osas selle protsessi ohjamiseks, muu tegevus jääb vaeslapse ossa. Loomulikult on Tõnissonil veel hulk sundvalikuid, mis puudutavad parteipoliitikat, aga neist mõni teine kord.
  • Hetkel kuum
Martin Rajasalu: kaasaja äri-Kolumbused mõtlevad tehisarust
Tehisintellekti rakendamine ettevõtluses pole mugav, odav ega valutu, aga vananenud tehnoloogiast kinni hoides ei pruugi äri homme enam olemas olla, kirjutab töötajakogemuse ja juhtimistarkvara idu Moticheck tegevjuht ja kaasasutaja Martin Rajasalu.
Tehisintellekti rakendamine ettevõtluses pole mugav, odav ega valutu, aga vananenud tehnoloogiast kinni hoides ei pruugi äri homme enam olemas olla, kirjutab töötajakogemuse ja juhtimistarkvara idu Moticheck tegevjuht ja kaasasutaja Martin Rajasalu.
Kui palju oled sina väärt? Eksperdid arvutasid välja piiri, kust algab rahaline turvatunne
Rahalise turvatunde tagab inimese positiivne netoväärtus – lühidalt, talle kuuluvad varad peavad ületama tema kohustuste hulga. Eksperdid nimetavad nii turvatunnet tagavat piiri, aga ka seletavad, kuidas sinnani jõuda.
Rahalise turvatunde tagab inimese positiivne netoväärtus – lühidalt, talle kuuluvad varad peavad ületama tema kohustuste hulga. Eksperdid nimetavad nii turvatunnet tagavat piiri, aga ka seletavad, kuidas sinnani jõuda.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Juht, kumba kardad, kas läbikukkumist või hoopis edu?
Hirm ebaõnnestumise ees on uuringute kohaselt ettevõtjate peamine hirm ja professionaalse arengu takistaja, ent samavõrra kardetakse – üllatus! – ka edu.
Hirm ebaõnnestumise ees on uuringute kohaselt ettevõtjate peamine hirm ja professionaalse arengu takistaja, ent samavõrra kardetakse – üllatus! – ka edu.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Tavid: USA valitsuse võlamull on just praegu meie silme ees lõhkemas
USA valitsus on praegusel kursil selgelt liikumas hävitava võlaspiraali poole, millel saavad olema finantssektorile, pensionifondidele, pankadele ja kogu maailma majandusele väga tõsised tagajärjed.
USA valitsus on praegusel kursil selgelt liikumas hävitava võlaspiraali poole, millel saavad olema finantssektorile, pensionifondidele, pankadele ja kogu maailma majandusele väga tõsised tagajärjed.
Bolt investeerib 100 miljonit Prantsusmaale
Tehnoloogiaettevõte Bolt teatas, et investeerib järgmise viie aasta jooksul 100 miljonit eurot Prantsusmaale.
Tehnoloogiaettevõte Bolt teatas, et investeerib järgmise viie aasta jooksul 100 miljonit eurot Prantsusmaale.