Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lennundus pärast 11. septembrit 2001

    Rahvusvaheline tsiviillennunduse organisatsioon (ICAO), Euroopa tsiviillennunduse konverents (ECAC), Euroopa Liit, USA lennuamet (FAA) ja alles loodud USA transpordi julgestuse amet (TSA) on peamised organisatsioonid, kes on pärast 11. septembrit 2001 võtnud vastu rida otsuseid maailma lennundusjulgestuse tugevdamiseks.
    Peamised meetmed on meeskonnaruumi ukse sulgemine (jõustub USAs aprillis 2003 ja maailmas novembris 2003), ülemaailmne lennujaamade julgestusalase auditi käivitamine (Euroopas alustasime juba eelmisel aastal), kogu pagasi nii rahvusvahelistel kui kodumaistel lendudel 100 läbivalgustamine, mis Euroopas jõustub 01.01.2003, lennunduses tegutsevate (lendurite, mehhaanikute ja stjuuardesside) töötajate kontrolli tugevdamine. Lisaks otsused, mis on detailsed ja tehnilised.
    Otsuste vastuvõtmist raskendavad mitmed asjaolud, nt lennukite ja nende osade tootjate, ametiühingute, erialaliitude ja riiklike regulaatorite erinevad huvid, FAA ja TSA (kes on tugeva avaliku arvamuse surve all) otsuste koordineerimatus Euroopa omadega (nt nõutakse USAsse lendavate reisijate ja meeskonnaliikmete nimekirjade eelnevat edastamist USA mitmetele ametkondadele).
    Lahendamata probleem on uute meetmete rahastamine, muu hulgas kas riigid peavad rahaliselt toetama lennuvälju ja lennufirmasid ning kindlustuslepinguid garanteerima või mitte. Juba praeguseks on rikutud konkurentsi tasakaal Euroopa ja USA lennufirmade vahel, kuna USA on teinud suuri rahasüste oma lennufirmadesse.
    Peamine peaks olema lennundusametnike mõttemaailma muutus, sest 11. septembrile eelnenud julgestusalased otsused ei arvestanud asjaoluga, et lennukit ennast kui sellist võib kasutada pommina. 2001. a lõpetasid lennufirmad rahvusvahelistel liinidel 12 mld USA dollarise kahjumiga, kodumaistel liinidel kaotati 18 mld, töötajate arv vähenes 200 000 võrra. See oli suurim kahjum lennufirmadele läbi ajaloo. 11. september mõjutas Swissairi ja Sabena pankrotti ning viis mitmed suured USA vedajad pankrotieelsesse olukorda.
    Riiklike toetuste suurenemine, kütusehindade alanemine, kulude kokkuhoid ning reisijate meelsuse paranemine viivad lennunduse taas tõusuteele ning 2002. a prognoositakse reisijate arvu kasvuks 1. 2003. ja 2004. a. peaks kasv olema juba 5 aastas.
    Lennufirmade raske majanduslik olukord ning uute julgestusalaste meetmete rakendamine pigem tõstavad kui alandavad piletite hindu. Samas on need tendentsid regiooniti väga erinevad, kuna mitmed riigid subsideerivad lennundusfirmasid ning garanteerivad kindlustuslepinguid.
    Oluline on ka reisija jaoks tiheda liiklusega lennuväljade läbilaskevõime vähenemine, kuigi tulevikus püütakse vastukaaluks uute julgestusmeetmete evitamisele vähendada ajakadu muude protseduuride (piirivalve, toll, check-in) läbiviimisel.
    Eesti lennunduse omapära on turu tagamaa väiksus ja marginaalne läbivate (transfeer) reisijate arv, mistõttu 11. septembri mõju on vähemärgatav. Nt jõudis Estonian Air eelmisel aastal esmakordselt kasumisse ning reisijate arv Eesti lennuväljadel kasvas 2001. a võrreldes 2000. a 5. Tallinna lennuväljal alustati kogu pagasi läbivalgustamist juba enne 11. septembrit, samas uute meetmete rakendamine ilmselt suurendab lennuväljatasusid.
    Eesti lennunduse tulevikku mõjutab suuresti ECAA (European Common Aviation Agreement) lepingu allkirjastamine loodetavasti juba sellel aastal, mis avab järk-järgult Eesti lennundusturu ning võimaldab Eesti lennufirmadel vabamalt tegutseda Euroopa Liidu liikmesriikides.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ka metsatööstus ootab keskpankurite sõnumeid
Kui baasintressid langevad, on lootust, et puidusektoris terendavad jällegi suuremad mahud ja paremad käibed, kirjutab KPMG metsasektori vandeaudiitor Siim Külasepp Äripäeva Infopanga metsatööstuse kvartaliraportile antud kommentaaris.
Kui baasintressid langevad, on lootust, et puidusektoris terendavad jällegi suuremad mahud ja paremad käibed, kirjutab KPMG metsasektori vandeaudiitor Siim Külasepp Äripäeva Infopanga metsatööstuse kvartaliraportile antud kommentaaris.
Tehnoloogiaaktsiatel toss väljas. Uued sektorid buumivad Unusta tehnoaktsiad ja loe, kust tuleb kasv praegu
Investoril on võimalik oma investeerimisportfelli ülesehitamisel lähtuda erinevatest strateegiatest. Kui pole aega turul toimuvat jälgida, sobib hästi populaarne „osta ja unusta“-strateegia. Kes aga tunneb rohkem huvi turul toimuva vastu, saab turu muutustest kasu lõigata sektorite rotatsiooni jälgides.
Investoril on võimalik oma investeerimisportfelli ülesehitamisel lähtuda erinevatest strateegiatest. Kui pole aega turul toimuvat jälgida, sobib hästi populaarne „osta ja unusta“-strateegia. Kes aga tunneb rohkem huvi turul toimuva vastu, saab turu muutustest kasu lõigata sektorite rotatsiooni jälgides.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Raadiohitid: Roosaare koduturu aktsiatest ja lahkuv juht kinnisvarast
Nädala hittides domineeris investeerimine: investor Jaak Roosaare tegi tiiru ümber koduturu aktsiate, Marko Oolo analüüsis tehnoloogiaaktsiaid. Investor Toomas võttis kokku tulemuste hooaja ja Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt lükkas ümber Toomase kriitika.
Nädala hittides domineeris investeerimine: investor Jaak Roosaare tegi tiiru ümber koduturu aktsiate, Marko Oolo analüüsis tehnoloogiaaktsiaid. Investor Toomas võttis kokku tulemuste hooaja ja Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt lükkas ümber Toomase kriitika.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Ivo Suursoo: lahjade eesmärkide seadmine on ohtlik
Parima juhi konkursi finalist OIXIO Grupi juhatuse esimees Ivo Suuroo ütleb, et madalate eesmärkide seadmine on ohtlik, sest see laseb asjadel senisel viisil edasi kulgeda, kuigi jätkuvaks kasvamiseks peaks muutuma.
Parima juhi konkursi finalist OIXIO Grupi juhatuse esimees Ivo Suuroo ütleb, et madalate eesmärkide seadmine on ohtlik, sest see laseb asjadel senisel viisil edasi kulgeda, kuigi jätkuvaks kasvamiseks peaks muutuma.
Automaksu muudatus: esialgu tuleb vähem maksta
Mootorsõidukimaksu eelnõusse tuleb rahandusministri sõnul kaks põhimõttelist muudatust: registreerimistasu tuleb tasuda üks kord ka Eesti liiklusregistris juba olevate sõidukite müügil ning juriidiliste isikute sõiduautode ja kaubikute maks hakkab samuti sõiduki vanusega vähenema, teatas rahandusministeerium.
Mootorsõidukimaksu eelnõusse tuleb rahandusministri sõnul kaks põhimõttelist muudatust: registreerimistasu tuleb tasuda üks kord ka Eesti liiklusregistris juba olevate sõidukite müügil ning juriidiliste isikute sõiduautode ja kaubikute maks hakkab samuti sõiduki vanusega vähenema, teatas rahandusministeerium.