Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Talupojatarkus aitab ka mainekujunduses

    Mainekujunduse all räägitakse Eestis tihti läbisegi turundusest, meedia- ja avalikussuhetest, brändingust, etiketist ja veel millest iganes. Iga kingsepp püüab jääda oma liistule kindlaks ning konsultant õpetab kliendile ikka seda, mida ise oskab.
    Mis on aga siis need lihtsad tõed ja võtted, mille rakendamisel piisaks ka firmajuhtide endi tarkusest ning mis võiksid aidata kaasa ettevõtte tuntuse kasvule, maine paranemisele ning kokkuvõttes toodete-teenuste müügist saadava tulu maskimiseerimisele? Lühidalt järjekorras.
    Ilma selleta, et me suudaksime kaardistada kõik meie ettevõtte tegevust mõjutavad isikud ja huvigrupid (stakeholders), pole efektiivset kommunikatsioonitegevust ega suunatud mainekujundust. Kuid kaardistamisest ainuüksi ei piisa ? olemasolev ajaline ja rahaline ressurss tuleks kõrvutada prioriteetsemat ?sundkommunikatsiooni? vajavate huvigruppide nimekirjaga ning vastavalt võimalustele luua kindlale strateegiale allutatud taktika iga sihtgrupi mõjutamiseks. Ettevõtte mainekujundusest rääkides keskendutakse tavaliselt sellistele sihtgruppidele nagu meedia, valitsusasutused, pangad, suurkliendid, jne.
    Nagu iga muugi edukas ettevõtmine, algab ka efektiivne suhtekorraldus selgetest sihtrühmapõhistest eesmärkidest ning kindla töölõigu eest vastutaja määramisest.
    Kuna Eesti on väike ja raha napib, siis kõike põhjalikkuseni analüüsida pole mõtet: meie kõhutunne ütleb meile täpselt, mis mahus ja kellega üleüldse flirtida ning keda lendlehekestega pommitada. Edasine edu sõltub aga juba sihipärasusest ja serveerimisoskusest.
    Nii nagu iga inimese puhul saab rääkida tema üldistest isikuomadustest ning eristada seda konkreetsest käitumisest erinevates olukordades, nii saab ka iga organisatsiooni puhul rääkida tema korporatiivsest mainest ja eristada seda tema konkreetsetest toodetest-teenustest. Tõsi, pikaajalise sõbrasuhte taotlemisel ei piisa meile vaid naeratustest, lillede saamisest ja kojusaatmisest. Sõbralt ootame avatust, tuge, vastutustunnet, usaldusväärsust. Sedasama ootame ka ettevõttelt, kelle tootebrändidega tavalisest rohkem kokku puutume või kelle õuel elama juhtume.
    Nii tulekski igal ettevõttel kujundada oma selged korporatiivsed sõnumid, mis peaksid olema kooskõlas organisatsiooni uskumuste-veendumustega. Ideaalis võiksid korporatiivsed sõnumid olla ka selgelt äratuntavas seoses firma tootebrändide lubadustega.
    Korporatiivsed sõnumid on tavaliselt kirjutatud ettevõtete missiooni ning sisaldavad individuaalseid käsitlusi sellistel teemadel nagu: millest me hoolime, kuidas me töötame, mis meie tegevuse tulemusena muutub jne.
    Nende sõnumite olemasolu korral tasuks neid riputada firma kodulehele, rõhutada meediale antavates intervjuudes ja kõnedes ning paha ei teeks nende sõnumite rakendamine vähemalt korra aastas mõne konkreetse tegevuse ette. Edukat kommunikatsiooni eristab üldjuhul edutust just sõnade ja tegude sümbioos või selle puudumine.
    Minu arvates parimaks, kuid tihti ka suuremat eelarvet nõudvaks kommunikatsioonivormiks, mis annab hea laengu nii korporatiivsele mainele kui ka tootekommunikatsioonile, on üritusturundus. Ei, mitte see tavaline õhtune vastuvõtt, degusteerimine vms, kus te nõrkemiseni käinud olete, vaid pigem selline, mis suudab teid positiivselt üllatada kõige ebaharilikumal moel ning ennetada seejuures teie ?oh seda ma juba tean? mugandumist selgete ja mahlaste, otseste ja kaudsete sõnumitega.
    Oma ettevõtte tuntuse upitamisel ja maine parandamisel tuleks eeskätt silmas pidada kaht paralleelset tegevust ? lühiajalise müügitulemuse tõstmisele suunatud kommunikatsiooni ja pikaajalist maine ja tuntuse peale töötavat kommunikatsiooni.
    Samal ajal kui korporatiivne identiteet kujuneb väga pikaajaliselt, tavaliselt aastatega, saavad turundus, reklaam, avalikud suhted aidata kaasa firma toodangu müügile ka oluliselt lühemaajalisel skaalal. Pressiteated, reklaamikampaaniad, suurklientidele suunatud eripakkumised ja seaduseloojatega istutud lõunad on just sellise kommunikatsiooni abivahenditeks. Kuigi tootepõhise kommunikatsiooni peamiseks vahendiks on reklaam, võib seda meediasuhete osas kindlasti toetada tootetutvustustega vastavates rubriikides, olgu siis otsesel või kaudsel viisil.
    Nii kahju kui see ka pole, ei ole ma näinud palju lühiajalisele müügi kasvule orienteeritud tasuta suhtekorralduskampaaniaid, mis toimiksid lahus korraliku eelarvega reklaamikampaaniast. Oluline on iga sihtrühmaga töötamisel silmas pidada pidevalt kaht ajalist dimensiooni, mida saab lihtsustatult taandada kliendi pikaajalisele harimisele ja reklaamikampaaniale.
    Reklaami- ja müügimees on kui saagikoristajad, kes võtavad lõikuse, kuid vilja hulk ja kvaliteet sõltuvad paljuski külvaja ja kastja eelnevast tööst ? suhtekorraldus ehk avalikkussuhted, bränding jms on paraku eeskätt pikaajalise mainekujunduse tööriistad, mille vilju maitseme alles aastate pärast, kuid mis seisavad pidevalt ka meie igapäevase müügitöö foonil.
    Kuna me kõik viibime suure osa ajast avalike kommunikatsioonivahendite raadiuses, on meile omane arvata, et kõige tõsisem ja vajalikum kommunikatsioonivorm on meediasuhted. Meedias loodud maine saadab paljusid ettevõtteid ja -võtjaid ning meediasuhted on olnud ka peamiseks tuluallikaks suhtekorraldusfirmadele viimase 7 aasta jooksul.
    Kui soovite oma mainekujundust teha suures osas avaliku meedia toel, tasuks jälgida, et kulutatud energia õigesse kohta läheks. Juba ammu pole paljukiidetud pressiteated efektiivseks meediakommunikatsiooni vormiks, sest neid saadetakse Eestis hinnanguliselt iga päev välja keskmiselt sadakond. Loogika ütleb, et tähelepanu pälvivad vaid vähesed.
    Seevastu julgeks oma äriga edasipürgijale soovitada pigem vahetuid kohtumisi ajakirjanikuga, kes kirjutab-räägib selles kanalis, mida jälgivad ka teie sihtrühmad. Konkreetne, eristuv, tavapärasest ehk kummalisem sõnum, mida ilmestavad faktid ning statistika ja mida te suudate ajakirjanikule selgeks teha 5?10 minutiga, võivad osutuda teie eduka tasuta meediasuhtluse verstapostideks.
    Julgen ka soovitada, et meediasuhtluses tasuks senisest enam kasutada ära kollase ehk meelelahutuslikuma ajakirjanduse võlusid, sest sealt saadavale informatsioonile oleme meie ja kindlasti ka meie sihtgrupid avatud keskmisest rohkem. Nali on alati olnud parim sõnumitooja. Ja jällegi on meedia nõus teist rohkem rääkima, kui te midagi korraldate, mitte lihtsalt ei pajata.
    Bränd on see siduv tervik, mis koondab endasse kõik hea ja halva, mis teist, teie firmast ja teie teenusest räägitakse ja arvatakse. Tavaliselt koonduvad need suhtumised teie firma visuaalsesse sümboolikasse, toote- ja firmanimesse.
    Brändi identiteedi ehk selle, mida tahate, et teist teatakse, ning brändi imago ehk selle, mida teist tegelikult arvatakse, vahel on sageli priske erinevus. Maineloomine kõige käepärasemate vahenditega algabki tavaliselt selle erinevuse lahtimõtestamisest. Kommunikatsioonistrateegia ja -taktikad aitavad juba konkreetsete meetmetega kaht pilti teineteisele lähendada.
    Äri tehes ei tohiks unustada, et tõsiseltvõetavad brändid sünnivad aastakümnetega või ülisuurte rahaliste kulutustega laus-ajupesu toel. Seega, kui teie valdkonnas pole sellise kategooria alla mahtuvaid konkurente, siis võite rahuliku südamega suhtekorraldus- ja mainetegevuse toetada tavalisele talupojaloogikale ning loodetavasti saavutate ka edu. Kuid ilma sihipärase ja lahtimõtestatud sihtgrupipõhise kommunikatsioonitegevuseta pole loota edu ka mainekujunduse vallas. Talupojatarkusestki on kasu vaid põllul.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ka metsatööstus ootab keskpankurite sõnumeid
Kui baasintressid langevad, on lootust, et puidusektoris terendavad jällegi suuremad mahud ja paremad käibed, kirjutab KPMG metsasektori vandeaudiitor Siim Külasepp Äripäeva Infopanga metsatööstuse kvartaliraportile antud kommentaaris.
Kui baasintressid langevad, on lootust, et puidusektoris terendavad jällegi suuremad mahud ja paremad käibed, kirjutab KPMG metsasektori vandeaudiitor Siim Külasepp Äripäeva Infopanga metsatööstuse kvartaliraportile antud kommentaaris.
Tehnoloogiaaktsiatel toss väljas. Uued sektorid buumivad Unusta tehnoaktsiad ja loe, kust tuleb kasv praegu
Investoril on võimalik oma investeerimisportfelli ülesehitamisel lähtuda erinevatest strateegiatest. Kui pole aega turul toimuvat jälgida, sobib hästi populaarne „osta ja unusta“-strateegia. Kes aga tunneb rohkem huvi turul toimuva vastu, saab turu muutustest kasu lõigata sektorite rotatsiooni jälgides.
Investoril on võimalik oma investeerimisportfelli ülesehitamisel lähtuda erinevatest strateegiatest. Kui pole aega turul toimuvat jälgida, sobib hästi populaarne „osta ja unusta“-strateegia. Kes aga tunneb rohkem huvi turul toimuva vastu, saab turu muutustest kasu lõigata sektorite rotatsiooni jälgides.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Raadiohitid: Roosaare koduturu aktsiatest ja lahkuv juht kinnisvarast
Nädala hittides domineeris investeerimine: investor Jaak Roosaare tegi tiiru ümber koduturu aktsiate, Marko Oolo analüüsis tehnoloogiaaktsiaid. Investor Toomas võttis kokku tulemuste hooaja ja Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt lükkas ümber Toomase kriitika.
Nädala hittides domineeris investeerimine: investor Jaak Roosaare tegi tiiru ümber koduturu aktsiate, Marko Oolo analüüsis tehnoloogiaaktsiaid. Investor Toomas võttis kokku tulemuste hooaja ja Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt lükkas ümber Toomase kriitika.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohommikus kaassaatejuht Annika Arras: peaministri büroo juht, äri ääremaal ja Eesti roll Euroopas
Esmaspäevase raadiohommiku külalissaatejuht on parima juhi konkursi finalist Annika Arras Miltton New Nordicust.
Esmaspäevase raadiohommiku külalissaatejuht on parima juhi konkursi finalist Annika Arras Miltton New Nordicust.
„Et ei peaks kuus kilomeetrit leiva järele sõitma.“ Perekond loob müüjateta kauplusketti
Kui väikeses külas müüjaga tavapoe pidamine ära ei tasu, tuleb otsida muid lahendusi – ja nii avas perekond Tirman juba teise poe, kus teenindus käib täisautomaatselt.
Kui väikeses külas müüjaga tavapoe pidamine ära ei tasu, tuleb otsida muid lahendusi – ja nii avas perekond Tirman juba teise poe, kus teenindus käib täisautomaatselt.