Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jää ohustab Eesti majanduskasvu

    Jäästaap esitab täna õhtuks majandusminister Liina Tõnissonile erakorralise rahanõude, mille abil suudetakse ära hoida jaanuari lõpul ähvardav sadamate sulgemine mere jäätumise tõttu, ütles eile Veeteede ameti peadirektori asetäitja Arvo Veskimets.
    Eelarves määratud rahaga suudetakse sadamaid töös hoida veel paar nädalat. Sadamate sulgemine peataks suure osa ekspordist ja kogu transiidi, mis seab kahtluse alla tänavuse majanduskasvu.
    Valitsus võib lasta sadamad kinni külmuda, sest pole kindel, kas kulutada eelarveraha jäämurdmisele või pensionäridele ja lastele, selgitas Tõnisson laupäeval uudistesaates Aktuaalne Kaamera.
    "Kui Eesti suudaks Muuga sadama lahti hoida, suudaksime tagasihoidlike arvestustega vähemalt 5 protsenti kaubavoogusid juurde haarata, sest naaberriikide sadamad on kinni külmunud," ütles naftatransiidiettevõtte AS Pakterminal juhatuse esimees Raivo Vare. "Muuga sadam on Eesti majandusele prioriteetne, mida tuleks eelistada väikesadamatele."
    Transiidiärimehed lubasid jäämurdmist ise rahastada, kui riigil raha pole, kuid riik on endale võtnud kohustuse rahastada jäämurdmist.
    "Pärnu sadama sulgemine toob Eesti eksportijatele ja neid teenindavatele ettevõtetele kaasa sadade miljonite kroonide suuruse majandusliku katastroofi," ütles ASi Tootsi turvas asedirektor Ülo Kaldma. "Kui me paneme sadama sulgemisel oma turbafreesid seisma, kaotavad töö näiteks ka meid teenindavad autofirmad."
    Turba eksportimisel läbi Paldiski või Muuga sadama kallineb ühe tonni hind kuni 100 krooni võrra. "Kaup ei kannata sellist hinda välja, selgitas Kaldma.
    Tootsi turvas ekspordib Rootsi turvast, millega köetakse kolmandik Stokcholmi äärelinnadest.
    Sadamate sulgemine halvab ka puidu ja tsemendi ekspordi. "Praegu töötame jää tõttu ligi 5 korda aeglasemalt," ütles Kunda sadama kapten Aadu Nurmsalu. "Kui riik laseb väikesadamad sulgeda, siis peatub kogu Kunda tsemenditehase eksport."
    Kuigi Tõnissoni sõnul kuluks jäämurdmiseks täiendavalt 50 miljonit krooni, võib kogu praeguseks talveperioodiks erakorraliselt vaja minev summa ulatuda 120 - 170 miljoni kroonini.
    "Valitsus peab igal juhul leidma vahendeid jää murdmiseks, maksku see kasvõi 200 miljonit, sest mullused kaks lisaeelarvet näitasid, et riigil on piisavalt raha," ütles Riigikogu rahanduskomisjoni liige Kalle Jürgenson opositsioonilisest Isamaaliidust. "Praegu ohustab jää Eesti majanduskasvu, mis on piisav ettekääne raha võtmiseks stabiliseerimisfondist, kuhu on kogunenud juba mitu miljardit krooni."
    Riik kogus viimase kuue jäävaba aastaga laevaomanikelt igal aastal paarkümmend miljonit krooni nn jäämaksu, mis nüüd tuleb majanduse päästmiseks kasutusele võtta, lisas Jürgenson.
    Majandusministeerium nägi tänavuse riigieelarvega veeteede ametile ette jäämurdmistöödeks ligi 7 miljonit krooni ja määras veel 8 miljonit krooni reservfondi, ehkki merendusasjatundjad hoiatasid juba varakult erakordselt karmi talve eest.
    Eesti ainuke jäämurdja Tarmo, mis hoiab lahti põhjaranniku laevateid, vajab täiendavalt ligi 16 miljonit krooni kuus kütuse ostmiseks, rääkis Veskimets. Muuga sadamale lisaks Pärnu ja Kunda sadama lahti hoidmiseks tuleb rentida välismaalt kaks jäämurdjat. Soomlastele kuuluvale jäämurdjale Seuz, mis töötab praegu Põhjameres, on juba tehtud eelleping ning samuti oleks võimalik kümne päevaga tuua üks jäämurdja Kanadast.
    Pärnu sadamat teenindab soomlastele kuuluv jäämurdja Protector, mis on suurematele laevadele tee rajamiseks liiga väike.
    Seega kujuneb ühe kuu täiendavaks jäämurdmiskuluks 50-60 miljonit krooni. Jäämurdmistööd võivad kesta kuni aprillikuuni. Raskeimaks võib kujuneda märts, kui oodatakse jää kuhjumist läbimatuteks laamadeks ja Majandusministeerium ei välista siis paariks nädalaks sadamate sulgemist.
  • Hetkel kuum
Heleri Michalski: tulevik on ülitundlike inimeste päralt, enesekehtestamine tuleb kasuks juba nüüd
20–30% inimestest on ümberringi toimuva suhtes tavapärasest märksa tähelepanelikumad ja tundlikumad, mistõttu ohustavad neid töökeskkonnas ülesõitmine ja isegi kiusamine. Vajadus niisuguste inimeste järele aga üha kasvab, kirjutab tööelu kogemusnõustaja ja kommunikatsiooniekspert Heleri Michalski.
20–30% inimestest on ümberringi toimuva suhtes tavapärasest märksa tähelepanelikumad ja tundlikumad, mistõttu ohustavad neid töökeskkonnas ülesõitmine ja isegi kiusamine. Vajadus niisuguste inimeste järele aga üha kasvab, kirjutab tööelu kogemusnõustaja ja kommunikatsiooniekspert Heleri Michalski.
Investeerimiskonto laieneb krüptosse ja ühisrahastusse
Valitsus kiitis heaks seadusemuudatused, millega saab investeerimiskonto vahendeid paigutada pandikirjadesse, reguleeritud ühisrahastusse ja krüptovaradesse.
Valitsus kiitis heaks seadusemuudatused, millega saab investeerimiskonto vahendeid paigutada pandikirjadesse, reguleeritud ühisrahastusse ja krüptovaradesse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Tallink seab kasumlikkuse agressiivsest laienemisest olulisemaks
Tallink Grupi 35. aastapäevale pühendatud saate külaline on kontserni juhatuse esimees Paavo Nõgene, kellega räägime juhtimisest – kas regiooni suurima laevandusettevõtte juhtimine on erinev teatri juhtimisest?
Tallink Grupi 35. aastapäevale pühendatud saate külaline on kontserni juhatuse esimees Paavo Nõgene, kellega räägime juhtimisest – kas regiooni suurima laevandusettevõtte juhtimine on erinev teatri juhtimisest?
No ei ole nii kestlikult valus
Kestlikkuse aruandluse valu ettevõtetele, ammugi väikestele, ei ole nii suur, kui seda näidata üritatakse, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Kestlikkuse aruandluse valu ettevõtetele, ammugi väikestele, ei ole nii suur, kui seda näidata üritatakse, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Raadiohommikus: edukad investeeringud ja tume ravimiäri
Äripäeva raadio kolmapäevases hommikuprogrammis räägime nii eluasemeturust, logistika- ja transpordiärist, investeerimisest kui ka ravimiäri pahupoolest.
Äripäeva raadio kolmapäevases hommikuprogrammis räägime nii eluasemeturust, logistika- ja transpordiärist, investeerimisest kui ka ravimiäri pahupoolest.