Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Soomes oli vilgas autoostuaasta
Soome tolli teatel toodi 2003. aastal välismaalt ehk põhiliselt Saksamaalt Soome üle 33 000 sõiduauto, mis 2002. aastaga võrreldes on seitse korda rohkem. Tänu seadusemuudatusele oli kasutatud auto ostmine Saksamaalt muutnud ca 15% soodsamaks kui Soomes.
Soomes on Euroopa Liidu üks suuremaid automakse ja kuni 2002. aastani kehtisid Soomes turu kaitseks väga kõrged autode sissetoomise tollimaksud. Olukorda muutis Antti Siilini kohtuasi. Too mees oli ostnud Saksamaalt Mercedes-Benzi, mille eest tuli tal Soomes maksta ostusummast kaks ja pool korda suurem summa tolli- ja käibemaksuks. Ta andis asja Soome kohtusse ja too saatis selle edasi ELi kohtule. Euroopa kohus leidis, et talt oli võetud 60% üleliia maksu. Kohus otsustas ühtlasi, et autode tollimaks ei tohi olla kõrgem kui Soomes müüdava sama vana auto maks. Soome toll hakkas uut arvestust rakendama 2002. aasta septembris kohe pärast kohtuotsuse teatavakstegemist.
Uus automaksuseadus võeti parlamendis vastu 2003. aasta veebruaris ja hakkas mais kehtima tagasiulatuva jõuga.
Seaduse pikaldane vastuvõtmine tekitas Soomes parajat segadust. Rahul ei olnud ei toll ega autoostjad. Soome tolli peadirektor Tapani Erling kurtis, et uus seadus tõi tohutult tööd juurde, sest tollil tuleb maksude nõudmiseks tegelda autode väärtuse määramisega. 23 000 rahulolematut autoostjat esitas pärast seaduse vastuvõtmist tollile kaebuse ja taotles maksude täiendavat alandamist.
Uue automaksuseaduse mõjul kasvas ka uute autode müük umbes viiendiku. Kokku oli Soomes mullu uute sõiduautode registreerimisi 147 419, mis ületas kuhjaga autokaupmeeste aasta alguse müügiprognoosi. Eelmise aastaga võrreldes suurendasid müüki kõik automargid, välja arvatud Volvo ja Chrysler. Kui sissetoodud autodest olid populaarseimad luksuslikumad mudelid, nagu Mercedes-Benz, BMW, Audi ja Volvo, siis uute autode müügi tippkolmikusse kuulusid Toyota, Volkswagen ja Ford.
Eelmise aasta lõpul oli Soomes kokku 3,98 miljonit autot, neist sõiduautosid 2,26 miljonit. Et välismaalt jätkub suhteliselt vanade autode toomine, siis oli sõiduautode keskmine vanus Soomes 10,4 aastat.
Tänu maksu alanemisele elavnenud autokaubandusele lisandus eelmisel aastal selles sektoris 1300 uut töökohta, ütles Soome autoala keskliidu tegevdirektor Pentti Rantala. ?Kui seadust ei oleks muudetud, siis oleks töökohtade arv vähenenud,? kinnitas ta.
Euroopa Komisjon näeb vaeva, et ühtlustada autohindu kogu ELi territooriumil. Viimase aastaga on autode netohinnaerinevus liikmesriikide vahel kahanenud 10,6 protsendilt 8,6-le. Mullu oktoobris jõustunud erimäärus kaotas tootjate ainumüügiõiguse. Lõplikult kaovad ELis autokaubanduse piirangud 2005. a oktoobris.
?Autohindade ühtlustumine ELis sunnib autotootjaid Soomes hindu ilmselt tõstma, sest seal on autode netohinnad 10?15% madalamad kui Euroopas keskmiselt,? ütles Soome autoimportijate liidu tegevdirektor Pekka Puputti Kauppalehtile. Kuid ta möönab, et see ei tähenda automaatselt hindade 10protsendilist tõusu, sest tegevuse tõhustamine ja konkurents avaldavad hinnale kindlasti alandavat mõju.