Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autosõltuvus ajab tänavad umbe

    Eesti maaelanikest töötab oma koduvallas ainult 52%, ülejäänud käivad tööl eelkõige suurlinnades, kasutades sinnasõiduks sageli isiklikku autot. Majandusgeograafid ei usu siiski, et Eestis tekib linnriik nimega Tallinn, kus käib tööl enamik elanikest. Geograaf Tiit Tammaru kinnitab rahvastikuministri büroole tehtud analüüsis, et lisaks Tallinnale on ka Tartu muutunud selliseks tõmbekeskuseks, kuhu käiakse tööl kaugemalt kui oma maakonnast.
    Tartu Ülikooli Pärnu Kolledži direktori Garri Raagmaa sõ on talutav igapäane pendel umbes ünd autosõ tö ja tagasi. Seega on Paide ja Haapsalu juba kaugevõ pealinnas töäiseks. Lisaraskusi tekitab Tallinna liikluses valitsev kaos, pealinna on raske sisse päeda ning seal ei ole kusagil parkida. Raagmaa tunnistab, et autota pole hõalt asustatud Eestis võlik moodsas majanduses enam toimetada.
    Autostumise probleem kerkibki tõsiselt esile eelkõige pealinnas, kus seda võimendab linna geograafiline asend ? kesklinna paiknemine Ülemiste järve ja Soome lahe vahelisel kitsal alal.
    Säästva Eesti Instituudi projektijuhi ja Eesti Rohelise Liikumise juhatuse liikme Mari Jüssi sõnul on küsimus suhtumises. Tema arvates on Eestis inimestest tehtud autosõltlased, sest muud transpordiliigid on vähe kasutusel.
    ?Ühistranspordi kvaliteet peab kiiresti tõusma, ei piisa ainult sellest, et vanu busse vahetatakse uuemate vastu,? märgib Jüssi, kelle sõnul on Tallinna häda ka see, et linnajuhtimises on omavahel lahutatud linnaplaneerimine ning ühistranspordi- ja liikluse planeerimine. ?Transpordi küsimustele peaks lähenema hoopis liikluse vähendamise aspektist,? kinnitas Jüssi. Kiire tulemuse võiks tema hinnangul saada maksude kasutamisest transpordi korraldamiseks ? näiteks London ja Stockholm, kus maksustatakse ummikuid ehk mingi tänavalõigu läbimine on tasuline.
    Teine variant on tõsta kütuseaktsiisi. Garri Raagmaa kinnitusel tähendati Rootsis 1990ndate aastate keskel pärast kütuseaktsiisi tõusu, et paljud inimesed loobusid oma maamajadest ning kolisid linna.
    Autostumine toob lisaks keskkonnaprobleemidele kaasa ka otseselt mõõdetavaid rahalisi kulutusi. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) transpordi ja logistika osakonna nõuniku Heldur Vaheri sõnul on ainuüksi riigimaanteede ehitus-, remondi- ja hooldetööde raha kasvanud Eestis ligi miljardi kroonini aastas. Vaher toob näiteks Tallinna, kus oleks tarvis välja ehitada mitu mitmetasandilist ristmikku, kuigi linnal selleks raha ei jätku.
    Kindlasti peaks ehitama korraliku ümbersõidu Tartu maantee, Peterburi tee ja Järvevana tee ristumiskohta, kus juba praegu võib sõiduajale lisada tipptunnil 15?20 ummikus ootamise aega. ?Pärast Ülemiste uue kaubanduskeskuse rajamist võib liiklejaile soovitada vaid marsruudi vahetamist,? märgib Vaher.
    Mari Jüssi sõnul ei lahenda uute kiirteede ja ristmike ehitus autostumise probleeme. ?Igatahes, mida linnas vaja ei ole, on teede laiendused ja mitmetasandilised ristmikud, see toob ainult probleeme juurde,? kinnitab ta. Jüssi kinnitusel tuleks teedeehituseks mõeldud raha suunata hoopis ühistranspordi arendamisse. Kiirteed ei lahenda ka regionaalprobleeme. Raagmaa rõhutab, et kui jätta välja väikesaared ning tõelised ?põrgupõhja metsakülad?, ei ole ääremaad Eestis mitte geograafiline, vaid pigem sotsiaalne nähtus. Hästi arenevad ja taandarenevad alad paiknevad sageli kõrvuti. Mari Jüssi usub aga, et kiirteed viivad äärealadelt välja lisaks paremale tööjõule ka ettevõtluse.
    Eksperdid on siiski ühel meelel, et Eesti massilisele autostumisele aitavad tõhusalt kaasa valitsuse liigsed lootused erasektori imettegevale jõule ning transpordiäris tegutsevate ettevõtete vähene kontrollimine.
    Majanduse üldisele arengule on eduka tuleviku tagamise seisukohalt ühistranspordi arendamine kindlasti odavam, kui võidelda keskkonnakahjustuste, liiklusummikute ja õnnetustega ning ehitada juurde üha uus ja uusi teid.
    Autor: Indrek Kiisler
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.