Nikolai Teel kasulikud tuttavad

Sirje Niitra 03. märts 2004, 00:00

Suuremahulise kütusepesu organiseerimises süüdistatuna on täna vahi all vaid FGNi juhataja Nikolai Tee ja tema firmas läbiotsimise ajal olnud kaks töötut. Ühtegi teist isikut kahtlustatavana üle kuulatud pole.

Maksu- ja tolliamet jälgis FGNi tegevust juba eelmise aasta algusest. Eelmisel kevadel oli Nikolai Tee ka kütusesolkimises süüdistatuna uurimise all, kuid lugu sumbus teadmata põhjustel. Tänavu 7. veebruaril võeti FGNi valduses olnud tanklatest, millest üks asus Tapa Transi territooriumil kõrge tara taga, ära üle 100 tonni juba pestud kütust, hulk kanistreid ahjukütusest värvi väljapesemiseks kasutatava väävelhappega, kaalud ja 47 kütuseproovi.

Kahjulike jääkainetega kütust leiti ka Tapal Männiku tanklas, kus FGN kaks mahutit oli rentinud. Tee on kohtuniku määrusega pooleks aastaks vahi alla võetud, kuid tema kaitsja Karin Antsov advokaadibüroost Kuklase & Partnerid on vahistamisotsuse vaidlustanud.

Äripäev tutvustab inimesi, kellega Tee on mingil kombel olnud seotud või üritanud äri ajada.

Äripäev on kirjutanud politseijuhi Robert Antropovi isa Arvo ja vend Artur Antropovist, kes müüsid osaluse Tapa Transis Nikolai Teele ja kohaliku maksuameti juhile Tiit Hallikmale, kes nüüd on sellest ametist koondatud.

Tee on ka Hallikma juhitava konsultatsioonifirma Tarkelon Invest omanik. Tapa Transi omanikeringi kuulus veel teinegi Lääne-Viru maksuameti mees ? nõunik Jaanus Mutli.

?Solkkütuse äri oli puhtalt Tee idee. Oleks teadnud, poleks kunagi temaga tegemist teinud,? on Hallikma öelnud.

Tapa Trans, mille omanike hulka kuulusid 2002. aasta algusest 14. augustini 2003 Arvo ja Artur Antropov, rentis ASile FGN maad tankla rajamiseks 22. oktoobril 2002.

Antropovid müüsid osaluse autobaasis Teele ja Hallikmale 14. augustil 2003, mil Robert Antropov oli saanud politsei peadirektoriks. Tolliamet jälgis salakütuseäri Tapa Transi maal eelmise aasta algusest.

Tapa Transi nõukogusse kuulub ka Ühispanga Rakvere kontori juhataja Ivo Järvala. ?Nikolai Teega oleme mõned korrad kohtunud,? teatas Järvala. ?Olen teadlik, et teatud osa Tapa Trans OÜ territooriumist on antud rendile FGN ASile. Avastatud illegaalsest tegevusest ei olnud ma teadlik.?

Oma ühes varasemas intervjuus märgib Tee FGNi koostööpartneritena mitmeid tuntud kütusefirmasid, täna ütlevad nende juhid, et nad sellist meest ei tunne.

N-Terminali juhatuse esimees Endel Siff ütleb algul, et ei tea FGNi ega selle juhti, kuid hiljem, kui on pabereid kontrollinud, teatab, et FGN on viimati ostnud neilt bensiini ja diislikütust 2001. aasta augustis.

Kütusefirma BKE juht Oleg Ljadov kostab esmalt samuti, et pole sellisest firmast nagu FGN ega isikust nimega Nikolai Tee kuulnud. Hiljem meenub talle, et Tee üks firma, mis tegutses Rannamõisas, läks pankrotti ja jäi tema firmale võlgu.

Ka Tartu kütusefirma GSG Oil, keda Tee samuti aasta tagasi praeguse koostööpartnerina mainib, ei tunnista Teed. Ettevõtte juht Dmitri T?erkassov ütleb: ?Pole sellisest firmast kuulnud ja ei usu, et me sellega kunagi koostööd oleks teinud.?

Tee pakkus aasta tagasi oma firmas osalust ka Tapa linnale, tahtes vastu kinnistut linna territooriumil kütusehoidla rajamiseks.

Tapa linnapea Kuno Rooba hinnangul oli tegu ulmelise projektiga, millest linn loobus, sest see poleks olnud linnaelanike huvides. Esimest korda kohtus linnapea kütuseärimehega siis, kui see omandas linnalt Tapa Mõisa.

?Müüsime selle talle teatud tingimustel, mis on tänaseni täitmata,? märkis ta. Nimelt lubas mees investeerida mõisasse, kuid tänaseks on teinud seal vaid veidi haljastust ja lammutanud ühe hoone.

Rooba iseloomustab Teed kui hoolitsetud välimusega viisaka käitumisega härrasmeest, kes püüdlikult eesti keelt kõneleb. Kohalikust elust ärimees tema sõnul ühelgi kombel osa ei võtnud.

Läbiotsimine FGNis ei tulnud talle üllatusena. Linnapea sõnul oli linnaelanikele ammu teada, et kohaliku autobaasi territooriumil midagi kahtlast toimub.

Tapa Transi praegune tegevjuht Urmas Oras on Tapa linnavolikogu liige. Nikolai Teega oli pidevalt ebameeldivusi, lausus mees, kuid ei täpsustanud, milliseid.

Lääne-Viru politseiprefektuuri kriminaalosakonna komissari Ilmar Ojasooga käis Tee koos kalal ja palus talt abi probleemide tõttu Tallinnas.

?Kas just sõbrad, aga head tuttavad küll,? vastas politseinik sellekohase küsimuse peale.

Ojasoo rääkis, et Tee käis tema juures abi palumas, kui tal oli Tallinnas pahandusi. ?Ta kurtis, et tal tahetakse poolteise miljoniga nahk üle kõrvade tõmmata ja asjad ei liigu ning palus abi,? selgitas ta.

Ojasoo ütles end teadvat, et Tee tegeles kütuseäriga ja omas bensiinijaama Tallinnas. Et mees oli osanik ka Tapa Transis, ta enda sõnul ei teadnud.

Kohaliku ajakirjaniku sõnul käis Ojasoo teda palumas, et ta kirjutaks FGNi 10. aastapäeva puhul Tee ärist tasulise reklaamartikli.

Selle aasta algul müüs Tee oma aktsiad Tapa Transis ning need omandas politseist nooruspattude pärast minema löödud praegune Väike-Maarja volikogu liige Madis Niinemets.

Maksu- ja tolliameti andmetel leiti 7. veebruaril toimunud operatsiooni käigus Tapa Transi territooriumil olnutele lisaks kaks 25 tonni suurust kütusepesuks ettenähtud kütusemahutit ka Niinemetsale kuuluvalt kinnistult Harjumaal, kus need olid peidetud hobusetalli taha. Niinemets ise on öelnud Virumaa Teatajale, et ei teadnud midagi Tapa Transi territooriumi toimunud kütusesolkimisest.

Tänaseks on selgunud, et Nikolai Teele kuuluva kütusefirma FGN nõukogus istus mõnda aega koguni kunagine rahandusminister Mart Opmann.. Tõsi, pärast ministriks olekut.

Detsembris 1997 andis Mart Siimanni valitsus, mille koosseisu ka Opmann kuulus, Nikolai Teele kodakondsuse.

Opmanni sõnul tuli kusagil kolme aasta eest tema juurde üks Riigikogu liige, kelle nime ta ütles end mitte mäletavat, ja tutvustas teda Nikolai Teega.

Kütuseärimees pakkus eksministrile, kes tollal töötas Investeerimispangas, puhkemajanduse projekti vedamist ning tahtis sellele ka rahalist tuge 2?2,5 miljonit krooni.

?Käisin ka Viitnal vaatamas, oli väga huvitav koht suurte tiikidega, kus oli plaanis rajada hotell ja hakata kala kasvatama,? rääkis ta. Opmann ütles, et lahkus FGNi nõukogust, kuna projekt hakkas venima. ?Kütusega pole ma kunagi kokku puutunud,? pidas ta vajalikuks lisada.

FGNi 10. aastapäeva puhul ilmunud reklaamis rääkis Nikolai Tee, et kütusesolkimine on põhjustatud euronormidest.

Kütusesolkimine algas Eestis siis, kui kehtestati euronõuded, rääkis Tee täpselt aasta tagasi Äripäevas reklaamina makstud artiklis.

?Need normatiivid on kummalised, nad on liiga ranged. Lääne turul pole Eesti normidele vastavat kütust alati müügiski. Sellest algabki nn solkimine, müüjad püüavad kütuse meie normidele kuidagi vastavaks teha,? rääkis Tee. ?Minu arvates pole kütuseturg vaba, vaid teenib teatud struktuuride isiklikke majandushuve.?

?Viimase 2-3 aasta jooksul on turg stabiliseerunud ja läbipaistvaks muutunud. Tarbijad on targemaks saanud, oskavad analüüse nõuda. Samuti on kindlamad toll ja maksuamet,? lausus Tee. ?Kütuse liikumine punktist A punkti B on selgelt näha, musta äri on vähe järele jäänud. Väikesi tegijaid süüakse seaduste abil turult välja ? normid ja kõik muu selline.?

Tee tollal ilmunud sõnade kohaselt on naftasaaduste ja vedelkütuste ärile perspektiivi maksimaalselt kümneks aastaks. ?Tasapisi valmistume selleks olukorraks. Tahame täpsemalt teada, mida klient eelistab, millised on ühe või teise kütuseliigi perspektiivid, kas suureneb bensiini või diisli vajadus jne,? rääkis Tee.

Tee tunnistas, et sellesuunaline töö homme vilja ei kanna, aga tulemuste põhjal oskab ta end õiges suunas pöörata.

FGNi 10aastasele sünnipäevapeole lubas Tee kutsuda koostööpartnereid. ?Algusest peale oleme koostööd teinud BKE ASi ja N-Terminaliga,? rääkis Tee. ?Töö käigus saime tasapisi uute partneritega tuttavaks, täna on veel tihe koostöö GSG Oiliga, Saurix Petroleumiga ja paljude teiste firmadega.?

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing