Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Virtuaalne integratsioon tõstab tootlikkust

    Kulude vähendamine ? tarnijate arvu vähendamine alandab tehingute kogumaksumust, sest mida vähem on juhitavaid ärisuhteid, seda vähem on ka nendega kaasnevaid kulusid. Koos info liikumise parendamisega kahanevad ka koordineerimise, info vahendamise ja juhtimise kulud. Tänu paremale info liikumisele on tarneahelas saavutatav väiksem nõudluse kõikumine.
    Efektiivsuse tõusu on võimalik saavutada ka tarnijate ja klientide konsolideerimise kaudu. Tavaliselt tähendab konsolideerimine konkreetsete klientide või tarnijatega seotud mahtude kasvu, tekib mastaabiefekt. Samuti võimaldab virtuaalne integratsioon vähendada tarneahelas bürokraatiat. Vertikaalne integratsioon seevastu on reeglina seotud suure bürokraatia ja kõrgete püsikuludega.
    Kui kaasata tarnija tootearenduse varasesse etappi, muutub võimalikuks ka uute toodete kiirem turuletulek ning väheneb toote omahind. Logistikakulusid on võimalik vähendada nii transpordis, ladustamises kui ka varude juhtimises.
    Väärtuse suurendamine ? kulude kokkuhoiuga samavõrd tähtis on tarneahela juhtimise (TAJ) kaudu saavutatav toote väärtuse tõus. TAJs kasutatav massiline toodete kohandamise kontseptsioon ühendab kahte esmapilgul vastandlikku arusaama ? efektiivset masstootmist ja konkreetsele tarbijale kohandatud toodet. Kummagi parimaid võimalusi ühendades pakub TAJ massilist kohandamisvõimalust läbi kliendibaasi vähendamise või konsolideerimise.
    Näiteks tegutsevad pakendifirmad igale tootja ja hulgimüüja kombinatsioonile sobiva pakendi valmistamiseks ühtse meeskonnana toiduainete tootjate ja edasimüüjatega. Väärtust võib lisada ka, pakkudes kliendile integreeritud lahendust läbi toodete ja teenuste omavahelise sidumise. Mainitu on kergemini saavutatav tarneahelasse ühendatud äriüksustega, kes on oma jõupingutused lõpptarbijale fokuseerinud. Ühine probleemide lahendamine pakendi- ja lõpp-produktide tootjate, vedajate ja edasimüüjate vahel võimaldab välja töötada pakendilahenduse, mis tagab toodete säilimise veo- ja ladustusprotsessides, võimaldab hulgimüüki ning toodete paigutamist poeriiulitele.
    Jaotusvõrgu konkurents ? nii kulude vähendamine kui ka tootele väärtuse lisamine teenivad konkurentsieelise saavutamise eesmärki. Traditsiooniliselt tähendab konkurents äriüksuste vahelist võistlust konkreetse kliendi tellimuste saamiseks. Kuid virtuaalne integratsioon võib tekitada äriüksuste vaheliste piiride küsimuse. Koos tarnijate ja klientide konsolideerimisega tõstatub sageli küsimus, kes kellega täpselt konkureerib. Näiteks autotööstuses on allhankija koostetehasele allikas konkreetse automudeli osade saamiseks. Selline partnerlus võib moodustada suure osa allhankija teatud perioodi müügist. Seega sõltub tarnija mitte ainult oma kliendi edust, vaid ka kliendi konkreetse toote müügiedust.
    Tarbekaupade sektoris, kus piiratud arv suuri tootjaid varustab kindlaid müügikette, kellel omakorda on kindlad suurtarnijad, saab TAJ kasutada läbi terve tarneahela. Seevastu näiteks nailonitootjail on küll palju kliente, kuid ükski neist pole olulise turuosaga. See seab virtuaalse integratsiooni rakendamiseks tervesse tarneahelasse takistusi. Tarbekaupade puhul võimaldab lõpptarbijale lähemal asuva võrgu kontsentreerumine ja hüpermarketite tekkimine kontrolli kogu tarneahela ulatuses ning loob TAJ-le soodsa pinnase.
    TAJ võimalused ning ohud ? TAJ on haldamis- ja juhtimiskontseptsioon, mille tunnusteks on klientide ja tarnijate arvu vähendamine, nende konsolideerimine, hindade kontroll ja koordineerimine, varude juhtimine, pidev andmevahetus, ühendatud infosüsteemid, probleemide ühine lahendamine ning tarnijate esindajaile firmasiseste töökohtade loomine.
    Tarneahela partnerite valikul tuleb suurt tähelepanu pöörata nende professionaalsetele oskustele. Eristavaid kompetentsusi omavaid tarnijaid tuleb oma ettevõttega siduda tugevamalt kui teostusvõimet vähem mõjutavaid firmasid. Äriüksust teistest eristav kompetentsus on oskusteave, mis võib anda unikaalse konkurentsieelise. Selleks võib olla nii brändi positsioon, tootja spetsiifiline oskus või üliefektiivne viis tööd organiseerida.
    Saksa autotootja Mercedes ja tema tarnija Bosch on hea näide teineteist täiendavatest oskustest, sest mõlemal firmal on eristuvad oskused usaldusväärsete toodete valmistamisel. Firmadel võib olla rõhuasetus ka omavahelisel koostööl ja seeläbi eristumisvõime saavutamisel. Procter & Gamble?i ning Wal-Marti puhul on eristumisaluseks fakt, et firmad on ühendatud ühtsesse infosüsteemi.
    Enamikul firmadest on otstarbekas koostada klientidest ja tarnijatest struktureeritud ülevaade. Kliendibaasi võib jagada partneriteks, suurteks ja väikesteks klientideks. Tarnijad võivad olla kas partnerid, kaastootjad või allhankijad. Tarnijad, kliendid ja partnerid ühendatuna ettevõtet eristava kompetentsusega moodustavad üheskoos virtuaalse äriüksuse.
    Samas võib virtuaalne integratsioon tuua kaasa ka jõuvõtteid ja konflikte ning need võivad tekkinud sünergiat kahjustada. Võimalikke konfliktpunkte on mõistlik ennetada mängureeglite täpse määratlemisega. Kõigile olulistele tegevustele tuleks üheskoos kehtestada ühesed hindamiskriteeriumid, samuti oleks õiglane, kui läbi tarneahela toimingute tekkinud kasumi jagamisel lähtutakse terviklikust kulumudelist. Infovahetuse operatiivsuse tagamiseks tasub juba koostöö algfaasis luua toimivad andmeedastuskanalid. q
    Autor: Ain Tulvi
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.