Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kodulehe sisu hinnast olulisem
Firma, kelle kohta on teave kättesaadavam ja kellega suhtlemine hõlpsam, võidab nii klientide kui ka koostööpartnerite poolehoiu. Kaubamärki Aspit kasutava OÜ Tein tegevjuht Andreas Sipsakas märgib, et ettevõtted on seda põhimõtet järgides muutnud oma kodulehti üha enam kasutajasõbralikuks, informatiivseks ja atraktiivseks. ?Varem toimis pigem põhimõte, et teeme odava kodulehe, mis siis, et samasuguse kui konkurendil. Ettevõtted, kel on aga juba pikem ajalugu ja kogemus, ei telli enam odavat lehte, vaid otsivad kvaliteetsemat lahendust,? sõnab ta.
Enne kodulehe tellimist tuleks selgeks teha veebikülje eesmärk. Sellest oleneb ka lehel avaldatav info ning selle esitamise võimalused ? kas on vaja tootekataloogi, siseveebi ehk intranetti, kliendisektorit vms. Sipsakas tõdeb, et kindlat nimekirja asjadest, mida korralik koduleht peab sisaldama, pole olemas. Siiski võiks lehel olla info ettevõtte ajaloo ning pakutavate toodete ja teenuste kohta, otsingumootor ning lisaks võiks külastajaile pakkuda teemakohast lugemismaterjali.
Selle, mis osadest koduleht koosneb, võiks veebikülge telliv ettevõte eelnevalt paika panna ? nii säästavad mõlemad pooled aega, kinnitab Sipsakas. Ka peaks firma varem välja otsima pildid ja tekstid, mida ta soovib oma lehele riputada. ?Tihti juhtub nii, et lehe raam saab valmis kuuga, kuid ettevõttel läheb kaks-kolm kuud selleks, et vajalik materjal kokku saada,? tõdeb Sipsakas.
Mahukama eelarve korral võib ettevõtte sisekommunikatsiooni parandamiseks tellida ka intraneti. Kliendisuhete lihtsustamiseks võiks kodulehele üles panna firma tootekataloogi koos internetis maksmise võimalusega. ?Eriti uhke variant on luua ühendus tellija lao ja arveldussüsteemiga. Nii näeb klient oma tellimusi ja arveid reaalajas,? kirjeldab Sipsakas.
Kõige uuem võimalus on tema sõnul see, et firma saab interneti kaudu suhelda reaalajas oma klientidega, kes parasjagu viibivad tema kodulehel. ?See võimaldab kliendil kohe küsida, kui miski ettevõtte puhul talle arusaamatuks on jäänud,? selgitab Aspiti juht.
Soovitud lehe ja selle tegemiseks mõeldud raha vahel tuleb leida kompromiss. Kodulehtede hinnad algavad 5000 kroonist ja küündivad täiuslikumate lahenduste korral enam kui saja tuhande kroonini. Hea kvaliteediga lahenduse saab Sipsakase sõnul alates 15 000 kroonist, odavama veebiküljega jääb risk, et leht ei näe hea välja. ?Hinnaga saab mängida disaini juures ? hind võib väheneda 5000?10 000 krooni ? ning sisuhalduse vahendite osas. Need on suurusjärgus 1000?10 000 krooni. Samas on disain ja asjalikud sisuhaldusvahendid just need, mis moodustavad hea lehe,? selgitab ta.
Lõpuks tuleb määrata, kes vastutab firmapoolse projekti eest ? kas kodulehe sisu hakatakse looma ise või ostetakse see teenusena sisse. Samuti tuleb selgeks teha, kas sekretäril on aega pidevalt infot uuendada. Täienduste tegemist silmas pidades soovitab Sipsakas tellida kodulehe, millel on võimalik ise materjali toimetada. ?HTML ja muud staatilised lehed peaksid jääma ajalukku,? lisab ta.
Ka Fosgate Grupp OÜ juhatuse liige Veiko Kruustük peab oluliseks, et veebilehe omanik saaks kodulehte ise administreerida. ?Kui on vaja kiirelt mõni uudis lisada ja kodulehe tegijat ei saa kohe kätte, siis see on rahaline kaotus, kui uudised ei jõua õigeaegselt külastajateni. Kodulehe tegija tahab samuti iga täiendamise eest tasu. Mõistlik kokkuhoid on see, kui tellida kohe alguses korralik leht,? räägib ta.
Kodulehti valmistavad ka madalat hinda pakkuvad üksiküritajad. ?Hind sõltub ikkagi lehe sisust, kuulduste järgi saab sellise kodulehe 1000?5000 krooniga. Tavaliselt pole need lehed administreeritava sisuga,? selgitab Kruustük.
Lauri Lajal, OÜ Eesti Pakend tegevdirektor: Koduleht on tänapäeval juba enamiku firmade jaoks paratamatu või iseenesestmõistetav asi. Suur osa inimesi, kes firma kohta midagi teada tahab või uurib, vaatab esimesena just firma veebilehte. Kuigi iga lehe eesmärk on pakkuda adekvaatset infot, on paljas teave tihti igav. Meil on plaanis muuta oma koduleht sõbralikuks ja toredaks kohaks, kus on midagi nii vanematele inimestele kui ka lastele. Kuna koduleht on hetkel just täiendamisel, siis rakendame ilmselt ka mõningaid spontaanseid ideid, aga esialgsed mõtted on juba kasutusel. Näiteks lisame kodulehel tähtsa info kõrvale ka tsitaate lasteraamatutest, mis kunagi ei unune.
Kodulehe tegijad leitakse tihti ikka tuttavate seast või sõprade soovitusel. Nii saime ka meie oma lehe valmistaja. Koostöö on siiani väga hea, sest suudame üksteisele pakkuda just seda, mida kumbki osapool soovib.
Autor: Madli Kents