Ka e-pood nõuab logistikat ja turundust

Madli Kents 10. juuni 2004, 00:00

Mööblipood On24 pakub oma tooteid interneti teel juba neljandat aastat. Ettevõtte juhatuse liige Peep Kuld peab internetipoodi arukaks ettevõtmiseks, mis toob kasu nii firmale kui ka kliendile. ?Internetipoes on suurem valik ja tavapoega võrreldes piiramatu müügipind. Samuti on netikaubamaja mugavaim ja kiirem viis sobivate toodete leidmiseks. Lõpuks pole vaja kauba koju transportimist ise organiseerida,? selgitab ta. Paljudel toodetel on Kulla sõnul veebist ostes ka soodsam hind, sest internetipood ei pea kandma kulusid müügipindade ülalpidamiseks.

?Meilt ostes on kliendi põhiline probleem selles, et soovitud mööblieset ei saa enne ostmist katsuda ja n-ö elusast peast näha. Tegelikult puututakse sama probleemiga kokku ka tavamööblipoodides ? kaup tuleb ikkagi tellida kataloogipildi alusel,? selgitab Kuld. Mööblipood On24 lahendas probleemi nii, et klient võib kauba ilma ühegi põhjenduseta tagastada. Siiani on seda võimalust väga vähe kasutatud, kinnitab Kuld. Kuigi internetipood on firmale tasuv ettevõtmine, soovitab Kuld enne e-äri lahenduse loomist siiski tegevusplaan läbi mõelda. ?Kes arvab, et internetipood on ainult piltide ja hindade ülesriputamine ja et raha hakkab tulema, eksib rängalt. Kliendile nähtav osa meie ärist on ainult üks eeldus eduka internetipoe toimimiseks. Sellele lisandub kõik see, mis peab olema ka tavapoe pidamisel ? logistika, klienditeenindus, andmebaasid, turundus, finantseerimine,? selgitab ta.

Internetilahendusi pakkuva GifStudio.ee projektijuhi Antti Looduse sõnul tegutseb Eestis arvestatava käibega umbes paarkümmend e-poodi. ?Seda, et e-äri Eestis õitseks, öelda ei saa, sinna läheb veel aega,? nendib Loodus. Silma paistavad need poed, kes on ennast haakinud mõne kuulsa portaali külge või on endale reklaamiga nime teinud, kinnitab ta.

Samas on Looduse hinnangul märgata kasvavat huvi internetipoodide vastu. Turule on tulnud mitmed ettevõtted, kes pakuvad n-ö igamehe e-äri lahendusi ehk taskukohase hinnaga e-poe sisumootoreid, mis võimaldavad avada e-poe ka neil ettevõtjatel, kellele seni on olnud üle jõu käinud osta keerukat internetikaubamaja tarkvara, räägib Loodus.

Eesti e-poodide varjusurma üheks põhjuseks peab ta nigelaid internetipõhiste tootekataloogide tootetutvustusi ja -kirjeldusi. ?Ei tasuks koonerdada tootepiltide, mõõtmete, kirjelduste ja muu sarnasega. Kuna e-poes toodet katsuda ei saa, siis peaks selle kliendile korvama põhjaliku veebipõhise tootetutvustuse ja korraliku pildimaterjaliga,? õpetab Loodus.

Oluline märksõna internetikaubamaja juures on ka kliendisõbralikkus. Selleks, et internetipoe skeptikuid e-ärisse teisiti suhtuma panna, tuleb Looduse arvates pöörata rohkem tähelepanu mugavusele, kiirusele ja kodulehe arusaadavusele. Sealjuures ei tohi e-pood tunduda ebausaldusväärne.

E-pood on hea võimalus ka firmadele, kes müüvad kaupu ja teenuseid oma kontoris kataloogi alusel, sest interneti teel avaneb võimalus müüa tooteid seal, kuhu paberkataloog ei jõua.

Kiiresti rikastuda soovijatele Loodus internetipoodi ei soovita. ?Internetimüük pole lihtsam kui tavaelus. Ka siin on klient kuningas ja ootab kiiret ning asjalikku tagasisidet ja abi. Viimane aga jätab soovida nii mõnegi e-poe puhul, eriti kui kontaktandmeteks on vaid e-posti aadressid,? selgitab ta.

Veel ei soovita Loodus internetipoodi toiduainete müüjatele ning neile, kes tegelikult ei viitsi sellega tegeleda. ?Hinge vaakumas nn internetikaubamajadega, mida külastatakse kümme korda päevas, internetti risustada ei tasu,? sõnab ta.

Levinumad e-äri lahendused võib jagada kolme kategooriasse. Peamised kategooriad on:

- Mahukad ja keerukad internetikaubamajad. Need programmeeritakse algusest lõpuni vastavalt kliendi soovidele.

Nende üleehitus ja spetsiifika on üldjuhul erinev. Selliste lahenduste hinnad algavad paarikümnest tuhandest ja lõppevad sadade tuhandete kroonidega.

- E-poe tarkvara. Valmiskirjutatud e-poe tarkvara, mis jaguneb omakorda keerukamateks ja lihtsamateks lahendusteks. Hinnad jäävad mõne tuhande kuni mõnekümne tuhande krooni vahele. Sellise lahenduse miinuseks on valmiskirjutatud koodide hilisema muutmise keerukus või puudub see võimalus üldse. Eestis on juba esindatud välismaa e-poe tarkvarade edasimüüjad.

- Ettevõtte internetipõhine tootekataloog koos ostukorviga. Seni on see veel vähetuntud lahendus. Programmeeritakse algusest lõpuni lähtuvalt kliendi soovidest ja toodete spetsiifikast. Pakub laialdaselt võimalusi sobitada seda firma ekstraneti ja teiste internetipõhiste lahendustega.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 14:31
Otsi:

Ava täpsem otsing