Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Ehitusettevõtted seatakse riigihankel osalemiseks tugevuse järgi ritta

Anne Oja 07. oktoober 2004, 00:00

?Ma arvan, et see nimekiri on kasulik ikka suurtele, et väikesi konkurentsist kõrvale tõrjuda,? ütles väikese ehitusfirma Martin Ehitus OÜ tegevjuht Mart Kontus. Tema sõnul toob ükskõik millisesse nimekirja kandideerimine väikeettevõttele lisakulutusi ja nõrgestab tema majanduslikku seisu.

Ehitustööde riigihangete lihtsustamiseks mõeldud tunnustatud pakkujate ametlikku nimekirja pääsemiseks on aluseks muu hulgas omakapital, käive, töötajate arv ja töötajate palk ning sinna pääsemine on tasuline. Ehitusfirmasid viide eri tugevusklassi jagava nimekirja tingimusi reguleeriv määrus on arutusel valitsuskabinetis. Esialgsete kavade kohaselt lisanduvad ehitustöödel tunnustatud pakkujate ametlikule nimekirjale lähiaastatel ka ettevõtete nimekirjad teistes riigihankevaldkondades.

Tuleva aasta riigieelarves nimekirja pidamiseks raha ette nähtud ei ole. Seetõttu hakkab sissepääs maksma kuni 15 000 krooni, millele lisandub kohustuslik aastamaks. Kohustust nimekirja kuuluda pole.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ehitus- ja elamuosakonna eksperdi Tuulikki Laessoni andmetel on teiste riikide kogemus näidanud, et sellisesse nimekirja soovib saada kolmandik ettevõtetest. Praegu tegutseb Eestis 4336 registrisse kantud ehitusettevõtet.

Laesson selgitas, et ehitusettevõtete piisavale omakapitalile, sotsiaalmaksule ja tehnilisele kompetentsile lisandub nõue kinni pidada ärieetikast ja heast ehitustavast. ?Need on natuke kõrgemad nõuded kui muidu,? ütles Laesson.

?See on väga tõsine samm, mil peaks olema tuntav efekt,? lausus riigihangete ameti juht Ülo Sarv ja lisas: ?Neid tunnustatud nimekirju peaks olema rohkem, ka kõigis muudes valdkondades.?

Sarv märkis, et nimekirja pidaja võtab vastutuse riigihangetel osaleva ettevõtte jätkusuutlikkuse, lepingutest kinnipidamise ja töö kvaliteedi eest. Sellest tulenevalt lihtsustub ka asjaajamine. Igale ametiasutusele pole enam tarvis pakki pabereid viia, piisab riigihangete avalikku nimekirja kandmise faktist.

?Mis iganes valitsus teeb, on valitsuse pädevuses, ma ei pea seda paslikuks kommenteerida,? ütles suures mahus riigihankeid korraldava Riigi Kinnisvara ASi juht Tiit Ottis ja lisas, et riigihangete seadus ning valitsuse määrused on Riigi Kinnisvarale täitmiseks. Ottis rääkis, et lisaks kavatseb Riigi Kinnisvara varasemast täpsemalt määratleda, mida nad pakkujatelt saada tahavad. ?Põhilised probleemid tulevad projekteerimise kvaliteedist ja erainvestorid on selle lahendanud,? ütles Ottis.

Ehitusettevõtete nimekirja loomise põhjenduseks toob riigihangete seaduse muutmise seadus Euroopa Liidu riigihangete direktiivi. Riigi- ja omavalitsusasutused eelistavad nimekirjadesse kantuid eelkõige nende hangete puhul, kus ostusumma jääb allapoole kohustusliku riigihanke piiri.

Kodulehekülje andmetel 90 ehitusfirmat koondava ehitusettevõtjate liidu juht Tarmo Lige kommenteeris: ?Iga mõistlik ettevõte, kes osaleb riigihangetel, hakkab kuuluma sellesse nimekirja. Pole kuulnud, et keegi rahul poleks.? Lige sõnul eraldab nimekiri ausa ettevõtja ülejäänutest, mis annab ostjale kindlust ning vabastab pakkuja suurest vaevast end korduvalt tõestada. ?Kui pakkumisi tuleb saata ühe päeva jooksul viis, siis viiesentimeetrise paberipaki korduv paljundamine koopiamasinas pole otstarbekas,? ütles Lige.

?On väga hea, kui ta tehakse,? kiitis Eesti suuremate ehitusfirmade sekka kuuluva Harju Ehituse juhatuse esimees Aare Neudorf loodavat ehitusnimekirja. Kõik teavad, kes on Merko, kuid väiksemate ettevõtete puhul on soovituslikest nimekirjadest palju kasu, rääkis Neudorf, kelle sõnul asus mitteametlik nimekiri seni ehitusettevõtjate liidu juures.

Vastab riigikontrolli tegevusriskide auditi osakonna auditijuht Olav Lüüs

Kuidas ametlik nimekiri riigihangete korraldamist mõjutab? Kui nimekirja pidajaks valitakse oma kohustusi hästi ja ausalt täitev isik, siis on nimekirja tekkimisel kindlasti positiivne mõju. Ettevõtjaile on hea see, et meie nimekirjas olles ei pea nad teistes Euroopa Liidu liikmesriikides tõestama oma kvalifikatsiooni samade näitajate alusel.

Kas see muudab riigihanke protsessi läbipaistvamaks? Nimekirja tekitamine iseenesest ei peaks mõjutama hankeprotsesside läbipaistvust, nimekiri seondub pakkujate kvalifitseerimisega.

Millised on sellise nimekirja peamised ohud? Nimekirja koostamisel ja pidamisel on peamiseks ohuks see, et nimekirja pidaja võib mingitest mõjuritest tingituna takistada-pidurdada osa ettevõtjate kandmist sellesse nimekirja ja vastupidi ? lülitada nimekirja ja hoida nimekirjas ettevõtjaid, kes selles oma viletsate näitajate tõttu ei tohiks olla.

Täna peame lootma, et ministeerium valib nimekirja pidama pädeva ja ausa isiku ning teostab vajalikku järelevalvet.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 14:47
Otsi:

Ava täpsem otsing