Uute ja kasutatud autode turul teravneb konkurents

ÄP 20. oktoober 2004, 00:00

Kui Tiit Arge rajatud nn autokaubamaja ja Inchcape Motorsi (omandas Mazdade siinsed jaemüüjad Esma Auto ja Vilojeti) tegevus välja arvata, siis on autode jaekaubandus Eestis võrdlemisi vaikselt ja rahulikult arenenud ? võrreldes terava konkurentsiga jaekaubanduses tervikuna. Värsked tuuled peaks panema puhuma aga kaks siinsele autoturule sisenevat suurt välistegijat ? Soome Catamount ja Saksa A2-Autowelt.

Äripäev tervitab konkurentsi teravnemist nii uute kui ka kasutatud autode turul Eestis.

Liberaalses turumajanduses tundub veidi kohatu sõnapaar ?ametlikud edasimüüjad? ehk need, kes on senimaani uusi ja suurt osa kasutatud sõidukitest müünud-vahetanud ja kes uusi konkurente hea meelega ei näe. AMTELi (Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu) juhatuse esimees Jaak Uudla kahtleb Catamounti tegevuse seaduslikkuses. Tõsi, AMTELi koondunud autokaupmeeste ?ametlikkus? seisneb Euroopa Liidu direktiivis, millega autotootja määrab teatud kriteeriumide järgi edasimüüjad (sertifitseeritud firmad), kes tohivad tema toodangut turustada. Need kriteeriumid on seotud peamiselt uute autode salongi sisustuse ja garantiiperioodiga.

Vaieldamatult on uute autode puhul Euroopa Liidu direktiivi täitmine kohustuslik, ent direktiiv ei laiene kasutatud autodele. Kui Soome Catamount või Saksa A2-Automaailm ostavad uue auto kõigepealt enda nimele ja müüvad selle siis kliendile, on tegu juba kasutatud autoga. Klient saab de facto uue auto, kuid on de iure siiski kasutatud auto omanik. Catamount lubab pakkuda kuni 20protsendilist hinnasoodustust võrreldes ametlike edasimüüjatega.

Arvame, et kliendile tuleb anda valikuvabadus, kuid kindlasti teavitada teada kõikidest autoostuga seonduvatest asjaoludest adekvaatselt. Ei saa välistada, et salongihinna märkimisväärne soodustus tähendab näiteks lühemat garantiiperioodi, tagasihoidlikumat varustust või näiteks kõrgemat liisinguprotsenti või liisingu suuremat esialgset sissemakset ? auto tegelik hind sõltub paljudest teguritest.

Leho Siimsen, Fakto Grupi juht, prognoosis ?Äriplaan 2005? konverentsil, et 2005. aastal jääb uute autode müügimaht samale tasemele kui sellel aastal. Seega ei saa autoturule tulijad arvestada turu kasvuga, vaid uute autode turuosa ümberjagamisega, kus loevad nii hind kui ka hilisem pakutav teenindus/teenused.

Siimsen prognoosis veel, et kasvab väikeautode, mahtuniversaalide ja maasturite müük ning väheneb väike-keskautode, keskautode ja luksusautode müük. See tähendab, et kliendi ostusoov on muutunud palju konkreetsemaks, kindlaid vajadusi silmas pidavaks, et autost on saanud tarbeese (mitte ?auto peab olema suur, sedaan ja punane?).

Rohkem kui uutele autodele panustavad uustulnukad kasutatud autode turu elavdamisele. A2-Autowelti müügiplatsile tulevad vaid firma oma autod ja kõigil neil on eeskujulik hoolderaamat. Kui õnnestub klientidele pakkuda kindlustunnet, et tegemist on korralike, garantiiga autodega, siis võivad nad haarata turgu just uute autode müüjatelt. Praegu eelistatakse uut autot tihti seepärast, et pole teada, mis elu on kasutatud auto elanud, nt enne Kadaka autoturule toomist, mis sõite sõitnud.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing