Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Maa võõrandamine nõuab delikaatset lähenemist

    Maanteeameti europrogrammide osakonna juhataja Urmas Konsap ütles reedeses Äripäevas, et Eestis tuleks analoogselt Soomes kehtivale seadusele lubada alustada tee-ehitusega, kui maade võõrandamine on alles käimas.
    Äripäev ei toeta seda mõtet ? see annaks riigile vabad käed eramaade sundvõõrandamiseks.
    Maa võõrandamine tuleb toimetuse meelest kõne alla kõige viimase lahendusena, siis, kui muud alternatiivid on osutunud tehniliselt teostamatuteks. Projekteerijad peavad andma maksimumi, et võimalikult vähe häirida looduskeskkonda ja inimeste elu.
    Vahel juhtub, et ka parimas projektis jääb uuele teele ette elamu, kellegi kodu. Põhiseadus ütleb, et eraomand on puutumatu. Mõistus ütleb, et üksikisiku huvid peavad taanduma üldsuse huvide ees. Loobumine kodust on aga väga delikaatne küsimus ja uute tee-ehitusprojektide käigus tuleb maaomanikele vähemalt samasuguse tähelepanuga läheneda, kui geodeedid tulevase tee aluspõhja uurivad. Paistab aga, et maanteeametil sellist kavatsust ei ole.
    Euroopa Ühtekuuluvusfondi rahastatavad tee-ehituse projektid toovad kaasa mahuka maade võõrandmise. Näiteks üksi Jõhvi-Tartu-Valga mitme teelõigu remont nõuaks 81 hektari võõrandamist omanikelt. Reedeses lehes muretsevad Konsap ja maanteeameti peadirektori asetäitja Peeter Skepast, et seetõttu võivad tee-ehituse projektid venima hakata. ?Piisab kas või ühest probleemsest maaomanikust, kui kogu projekt seisma jääb,? ütles Skepast.
    Muidugi - pahatahtlikke kiusuajajaid on alati. Neil ei tohiks olla võimalust nurjata riikliku tähtsusega projekti. Ent ka sellised inimesed peavad saama kaitsta oma õigusi kohtus ning ka nende jonni saab erandjuhul murda ainult kohus.
    Maanteeamet on ajahädas. Euroopast on tee-ehituse miljardid juba käega katsuda, võiks seega uute teede rajamisega alustada. Ent amet unustas ühe ?väikese? seiga suurejoonelise teede-ehituse juures - Eesti maaomanikud. Läbirääkimised nendega on jäänud viimase minuti peale. Selleks, et tulemuses 100% kindel olla, tahetaksegi ehk toeks seaduseparandust, mis massilisele sundvõõrandamisele rohelist tuld näitaks.
    Konsapi sõnul selgub maa võõrandamise vajadus alles projekti eeluuringute käigus. Samuti kinnitas Konsap Äripäevale, et eelprojekt kooskõlastatakse kõigi maaomanikega, kelle huve projekt mingil moel riivab - ühtki tehingut ei tehta inimese nõusolekuta.
    Võõrandamiste maht ja eriti jutt vajadusest seadust muuta, jätab toimetuse siiski valvsaks. Samuti see, et maanteeametnikud ei ole ette valmistanud lahendusi, kuidas kavatsetakse inimestele heastada kodu kaotus.
    Konsap ütles ajakirjaniku pärimisele vastates, et küsimus on rahas, selles, kui suurt ?pappi? on nõus riik välja käima. ?Vastus lihtne - hind saab olla ainult põhjendatud ja mõistlik,? ütles ta.
    Vastus pole nii lihtne. On inimesi, kes väärtustavad kodu rohkem kui raha: kui talus on üles kasvanud kümme põlvkonda, pole raha veenev argument. Ametnikel peab olema varuks paindlikke alternatiive, et leida mõistlik kompromiss.
    Praegu tundub, et maanteeamet tahab sõita buldooseriga maaomaniku aiavärava ette ja siis lihtsalt teatada, et ?me oleme Tallinnast ja me maksame? . Sellise taktikaga jääb amet loomulikult hätta. Ehk selline suhtumine tekitabki ?probleemseid? maaomanikke?
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Balti indeks tõusis jõudsalt
Balti reguleeritud turul ja Balti alternatiivturul First North tehti kokku 6309 tehingut nind kogukäive oli Balti aktsiaturul 2 943 668,06 eurot.
Balti reguleeritud turul ja Balti alternatiivturul First North tehti kokku 6309 tehingut nind kogukäive oli Balti aktsiaturul 2 943 668,06 eurot.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.