Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tööliste ettevalmistus vajab firmade ja koolitajate koostööd

    Tänapäevane käsitlus kaupade ja teenuste kvaliteedi tagamisest pole uus, hansalinnade traditsiooni kohaselt tingis kaubavahetus samalaadsed ?mängureeglid? mitmesugustele käsitööühingutele juba keskajal, mida tänapäevaselt nimetatakse vahel saksakeelest mugandatult ?tsunfti seadusteks?.
    Eesti transpordi- ja logistikaettevõtete töötajad olid sunnitud omandama uued oskused, teadmised ja hoiakud (nn tsunfti seadused), mis tulenesid valdkonna tegevuse ja seda reguleerivate õigusaktide rahvusvahelisusest. Taasiseseisvumise järel pidid ettevõtted arvestama rahvusvahelisi konventsioone, seadusi, määrusi, üldtunnustatud äritavasid jne enne, kui need Eestis ametlikult jõustusid.
    Siit tuleneb minu arvates ka üks võimalikke selgitusi, miks nii sageli kuuleme põhjendatud ja ka põhjendamata kriitikat kutsehariduse aadressil. Tööturu kolm erinevat osapoolt ? ettevõtted, töötajad ja õppeasutused ? tunnetasid muutuste olulisust erinevalt. Tulemuseks oli see, et osa transpordi- või logistikaettevõtteid on tegevuse lõpetanud ja nende asemel on uued ettevõtted.
    Kuid mis on saanud mõnedest töötajatest ja õppeasutustest, kas töötajad otsivad vastavalt oma haridusele olematuid töökohti ja kas õppeasutused koolitavad selliseid spetsialiste, keda vajati kümme aastat tagasi? Paraku on tänaseni säilinud liiga suur erinevus tööturu erinevate osapoolte muutuste tunnetuses ja vahel elatakse nagu erinevates ajastutes.
    Kiired muutused on kaasa toonud vastuolu tööalase ettevalmistuse ja tööturu tegelike vajaduste vahel, mis peamiselt väljendub õppeasutuste õpikeskkonna ja õpetamise pädevuslikus mahajäämuses ning vahel ka ettevõtete hoiakutes kutseharidusele. Täna on õnneks edukamad tööandjad mõistnud, et ettevõtte edu ja jätkusuutlikkuse tagab tehnoloogiliste- ja finantsressursside kõrval kindlasti intellektuaalne kapital.
    Nendest kolmest eeldusest väärib esiletõstmist kindlasti töötajate ettevalmistus nii tasemeõppes kui ka täienduskoolitus. Meil on võrdlemisi hästi käivitunud kutsekvalifikatsioonisüsteem ja läbi kutsenõukogude kutsete omistamise võimalused. Iseküsimus on see, millisel määral ja kuidas hakkavad logistika- ja transpordiettevõtted väärtustama kutsetunnistust omavaid töötajaid. Kuid minu arvates pole see hetkel kõige aktuaalsem küsimus.
    Kutseõppe valupunkt on pigem töötajate järelkasvu tagamine nii kvantitatiivses kui ka kvalitatiivses kontekstis. Transpordi- ja logistikasektori ettevõtetes esineb juba täna oskustööliste puudus. Võib-olla on see tingitud kutsehariduse madalast mainest ja õppurite aegunud arusaamadest oskustöölise töö iseloomu ja maine kohta.
    Kutseõppeasutuste õppekavadest leiame sellised levinumad õppekavade nimetused nagu autode ja masinate remont, autojuht, autolukksepp, traktorist, autojuht, teede- ja metsamasinate juht, autolukksepp, kaubakäsitlus, veokorraldus, laomajandus jne.
    Kutsealase ettevalmistuse ülesanne õppekava sisu ja õpetamise metoodika seisukohalt on teadmiste, oskuste ja kogemuste omandamine, millega kaasneb valmisolek erialaseks ja ametialaseks tegevuseks. Teine pool kutsealasest ettevalmistusest on riigi tellitavate õppekohtade arv õppekavade lõikes, mis peaks tagama oskustöötajate järelkasvu transpordi ja logistikasektori ettevõtetele.
    Käesolevaks õppeaastaks oli koolitustellimus transporditeenuste osas kokku 370 õpilast. Õnneks on õppekohtade arv veidi suurenenud, kuid ikkagi on lähiaastatel oodata oskustööliste puuduse suurenemist ja seoses sellega mitmete probleemide süvenemist eelkõige kutseliste autojuhtide, bussijuhtide ja laotöötajate mittepiisavas järelkasvus.
    Eespool toodud oskustööliste ja ka muude kutsealade ettevalmistust mõjutab alates 2008. aastast õpilaste eaklasside vähenemine. Kui praegu asub kõrgkoolidesse ja kutseõppeasutustesse õppima vanuserühm, kus sündimus oli 24 000?25 000 last aastas, siis edaspidi on õppijaid ca 13 000?15 000 õpilast aastas, mille tulemusel väheneb madala populaarsusega kutseõppekavade omandajate arv katastroofiliselt. Seega saab ohuks ühetaoliste hariduskohortide domineerimine, mis ei vasta tööandjate vajadustele.
    Autor: Enno Lend
  • Hetkel kuum
Martin Rajasalu: kaasaja äri-Kolumbused mõtlevad tehisarust
Tehisintellekti rakendamine ettevõtluses pole mugav, odav ega valutu, aga vananenud tehnoloogiast kinni hoides ei pruugi äri homme enam olemas olla, kirjutab töötajakogemuse ja juhtimistarkvara idu Moticheck tegevjuht ja kaasasutaja Martin Rajasalu.
Tehisintellekti rakendamine ettevõtluses pole mugav, odav ega valutu, aga vananenud tehnoloogiast kinni hoides ei pruugi äri homme enam olemas olla, kirjutab töötajakogemuse ja juhtimistarkvara idu Moticheck tegevjuht ja kaasasutaja Martin Rajasalu.
Kangekaelselt kõrgel püsiv USA inflatsioon surub nafta hinda alla
Kuna USA majandusandmed näitavad, et inflatsioon on endiselt kõrge, siis nafta hinnad langesid ning West Texas Intermediate odavnes 78 dollarini barrelist. Hinnalangusele aitab kaasa, et mõned OPEC+ tootjad soovivad tootmisvõimsuse suurendamist.
Kuna USA majandusandmed näitavad, et inflatsioon on endiselt kõrge, siis nafta hinnad langesid ning West Texas Intermediate odavnes 78 dollarini barrelist. Hinnalangusele aitab kaasa, et mõned OPEC+ tootjad soovivad tootmisvõimsuse suurendamist.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Juht, kumba kardad, kas läbikukkumist või hoopis edu?
Hirm ebaõnnestumise ees on uuringute kohaselt ettevõtjate peamine hirm ja professionaalse arengu takistaja, ent samavõrra kardetakse – üllatus! – ka edu.
Hirm ebaõnnestumise ees on uuringute kohaselt ettevõtjate peamine hirm ja professionaalse arengu takistaja, ent samavõrra kardetakse – üllatus! – ka edu.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Tallinna linnameedia 40 ametikohta kaovad
Tallinna linnavalitsus kustutab linnameedia osakonna ja koondab 40 ametikohta, sest väljaannete Pealinn ja Stolitsa ja linna teleuudiste tootmine lõpeb.
Tallinna linnavalitsus kustutab linnameedia osakonna ja koondab 40 ametikohta, sest väljaannete Pealinn ja Stolitsa ja linna teleuudiste tootmine lõpeb.
Lips läbi: skandaalne vitamiinifirma varises pankrotti
Läinud reedel kuulutas Tartu maakohus välja skandaalse Investoriteliiduga seotud olnud vitamiinitootja Medical Pharmacy Groupi ehk Meravita pankroti.
Läinud reedel kuulutas Tartu maakohus välja skandaalse Investoriteliiduga seotud olnud vitamiinitootja Medical Pharmacy Groupi ehk Meravita pankroti.