Nahaga kaitstud raamatute võlu

Tiina Kolk 30. november 2004, 00:00

Nahk intrigeerib sellepärast, et ta on olnud elus materjal. Elu kaitstes ja piiri või kaitsekihti elusorganismi ja ümbritseva vahele luues on ta säilitanud tundlikkuse võimalused ka pärast aktiivse eksisteerimisperioodi lõppu. Erinevalt teistest elututest materjalidest nõuab nahatöö väga põhjalikku ja kõrgetasemelist viimistlust. Halvasti ja lohakalt valmistatud materjalid ? nii pargitud nahk kui ka tooted jätavad eemaletõukava ja mõttelageda mulje.

Eriti nukker tundub see tänapäeval, kui mõttetuteks näpuharjutusteks leidub küllalt odavaid ja kohaseid materjale. Kuigi eksootilistelt loomadelt pärinev nahk võib tekitada põnevust ja ootusi, on reptiilidelt pärineva naha loodus ise nii täiuslikult komponeeritud, et see vajab vaid raamistust.

Tõeliselt intrigeeriv on ikkagi puhta pinnaga ilus sile vasikanahk, mis annab piirituid võimalusi. Seda võiks võrrelda puhta valge paberiga, kus midagi peale formaadi ei piira ja kõik fantaasiad on lubatud

Suurimaks väljakutseks ongi olnud keskpärase välimusega nahale uue võimaluse andmine sobivates toodetes. Möödunud materjalivaesed ajad ja respekt naha vastu on õpetanud kasutama peaaegu kõiki kättesaadavaid pargitud materjale. Kuid töö selliste vahenditega on nõudnud kordades rohkem aega, oskusi ja teatavat vaistu, et saada särav tulemus, mõtiskleb naha- ja köitekunstnik.

?Üle tuhande aasta tagasi sai raamat meile tuttava vormistuse ? tekstiga kaetud lehed kokkuköidetuna kaitsvate kaante vahel. Keset suhteliselt odavate massitoodanguna trükitud raamatute keskel oleme unustanud raamatu eelkäija ? käsitsi valmistatud köite,? ütleb ta.

Raamatut loetakse, kasutatakse? Luksuslik köide ? nauding raamatugurmaanidele. Kaunis köide teeb tarberaamatust kunstiväärtusega luksuseseme.

Köide on kunstiteos, mis lisaks lugemisnaudingule ja silmailule pakub ka füüsilise kontakti elamuse.

Tiina Piisang on ühelt poolt piiramatu fantaasialennuga looja, teisalt pedantne teostaja, kes perfektse lõpptulemuse nimel (nii idees kui ka töös) ragistab ajusid ja rügab ateljeevaikuses. Näiteks teeb ta käsitsi kaltsupaberit, millele trükib peale pilte ja õmbleb lisandeid. Värvib kaanenahku aniliinvärvide ja liimvärvidega, kaunistab neid vabatikandiga. Ta õmbleb ? nagu klassikalises köites ette on nähtud ? kõik lehed korralikult läbi kas nööridele või paeltele. Nöörid või paelad on pandud kaante sisse raamatuploki külge.

Absoluutselt igast lehest peaks nõel läbi käima, sõnab kunstnik. Kui on tohutult paks raamat tohutult õhukesest paberist, siis võib mõne poogna vahele jätta, sest niit ajab sellise raamatu paksuks.

Tehnoloogilises plaanis, võib nädala ajaga korraliku köite teha, kui pole mingit mustrit, kus esilehed on tikitud ja kui kõik materjalid on valmis, seletab Tiina.

?Me vajamegi enda ümber kauneid esemeid ja kunsti, hea raamatu ümber pandud luksuslikud materjalid ei ole kunagi liiast ega mõttetud. Kaunis köide on austusavaldus tekstile, autorile ja meeldiv lugejale,? filosofeerib Tiina Piisang.

Köite juures on kõik oluline ? tekstiga sobiv kujundus, materjalide valik ja nende kooskõla. Kujundus kannab endas vihjeid sisule, aga ei pea seda otseselt illustreerima, kuid võib anda emotsionaalseid viiteid ja eelhäälestust tekstile. Nauditavaks ei tee köidet ainuüksi kaane kattematerjal ja kompositsioon, vaid tihti avanevad võlud alles raamatut avades ? eeslehe paberite värvi ja faktuuri valik, köitmise viis, teostuse korrektsus ja viimistlus.

Nii nagu ehete puhul hoomame materjali ilu ja meeldivusega koos teostuse nõtkust ning peenust, on sama ülioluline ka luksuslikes köidetes.

Raamatu köitmine on paljude oskuste ja keeruliste tehnikate valdamise sümbioos. Inglased on teinud tänapäeva köitekunstist viimase peale lihvitud perfektsete soorituste rea, kus midagi pole juhuse hooleks jäetud. Sellest on saanud mängu ilu nautlejate elukutse ja hobi. Täpsus ja korrektsus saab idee teostajaks, võimendajaks, materialiseerijaks, väljendajaks. Muide, Tiina Piisang võitis möödunud aastal Suurbritannias väärikal köitekonkursil auhinna. Tema tööpuu kannab juba head vilja.

Läbi köite ajaloo on kasutatud palju erinevaid materjale ? pärgamenti, puud, väärismetalle, elevandiluud, vääriskive, nahka, paberit, tekstiile. Materjalide valik laieneb pidevalt, materjalide kombinatsioonid võtavad uusi vorme, edastades autori elamusi, visioone ja kogemusi, muljeid, sõnumeid köite objektides ja installatsioonides

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:49
Otsi:

Ava täpsem otsing