Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas kaitsta riigiettevõtteid poliitikute kähmluste eest?

    Postimehe teatel valmistab Res Publica ette seadusemuudatust, millega riigi äriühingute juhtimine võetakse ministritelt ära ja antakse Riigikogule või riigikantseleile.
    Äripäev seda ideed ei toeta, sest see suurendab veelgi riigifirmade juhtimise politiseeritust ning ebaefektiivsust.
    Suured ja riigile kuuluvad infrastruktuuriettevõtted eesotsas Tallinna Sadama ja Eesti Energiaga on juba praegu liigselt politiseeritud. Seda näitab puhkenud vaidlus Tallinna Sadama sadamatasude tõusu üle. Äriühingute juhtimise delegeerimine Riigikogule muudab olukorra segasemaks.
    Praegu on olemas üks persoon, kes vastutab. See persoon on minister, kelle on ametisse nimetanud Riigikogu. Res Publica ettepanek ei muudaks sisuliselt midagi. Ühe inimese asemel koosneks Tallinna Sadama aktsionäride üldkoosolek 101 liikmest või siis nende valitud esindajatest.
    Res Publica ideel on üks tugev argument. Seadusemuudatus aitab vältida huvide konflikti. Praegu juhib majandusminister üldkoosolekuna Eesti Energiat ja Tallinna Sadamat ning samal ajal valitseb neid ettevõtteid kontrollivate energiaturu inspektsiooni ja veeteede ameti üle. Teoreetiliselt peaks järelevalvet teostavad inspektsioonid ja ametid olema oma tegevuses iseseisvad.
    Huvide konfliktile viitab veeteede ameti tegevus. Nimelt otsustas amet jätta kinnitamata sadamatasude eeskirjad, mis lükkab edasi sadamatasude tõusu. Veeteede amet otsustas oodata ära konkurentsiameti hinnangu sadamatasude muutmise kohta. Veeteede ameti otsuse taga nähakse piltlikult öeldes majandusminister Andrus Ansipi kõrvu, sest Ansip on sadamatasude järsu tõusu vastu.
    See võib nii olla, aga võib ka mitte olla. Toimetusele on veenev konkurentsiameti positsioon. ?Kui kellelgi on üldse võimalik välja tulla 50% suuruse hinnatõusuga, siis peab ta olema turgu valitseval positsioonil,? kommenteeris Tallinna Sadama tegevust konkurentsiameti peadirektori asetäitja Aini Proos. Konkurentsiameti kohus ongi hinnata, kas hinnatõusu taotlus on põhjendatud.
    Delegeerides riigifirmade juhtimise Riigikogule, võime kasu asemel riigi äriühingutele hoopis kahju tekitada. Poliitiliselt on muidugi sadamatasude järsku tõusu lihtne põhjendada. Operaatorite kasumid on liiga suured ja neilt tuleb osa raha ära võtta. Samamoodi võib poliitikutel tekkida kiusatus sekkuda elektri hinna kujundusse. Elektri kallinemine ei meeldi valijatele ja seda torpedeerides on lihtne poliitilist kapitali koguda.
    Oleme Res Publica idee vastu seetõttu, et ettepaneku põhjuseks on puhkenud tüli sadamatasude ümber. Ühe firma nõukogus tekkinud konflikti lahendamiseks soovitakse teha muudatust, mis puudutab kõiki riigi äriühinguid.
    Samuti ei toeta toimetus ideed asutada uut riigiasutust, mis hakkaks kureerima riigi äriühingute või inspektsioonide juhtimist. Tegemist oleks liigse bürokraatiaga. Selle ameti juhi näol tekiks juurde üks magus poliitiline ametikoht.
    Äripäev on veendunud, et kõige parem lahendus on riigi äriühingute erastamine või infrastruktuuriettevõtete puhul vähemusaktsiate börsile viimine. See samm aitab poliitikute mõju riigi äriühingutele vähendada ning jätab infrastruktuuriettevõtted puutumata poliitikute omavahelistest kähmlustest.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Robloxi aktsia langes 20%
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Õigel ajal loobumist takistab edasipürgimise kultuur
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohommikus: juhtimisest, kinnisvarast ja kliimaseadusest tööstusele
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Reedene raadiohommik vaatleb äsja avalikustatud kliimaseadust, kuid juttu tuleb just selle mõjust tööstusele. Räägime, kuidas mõjutab kavandatav seadus Heidelberg Materials Kundat ehk endist Kunda Nordic Tsementi. Samuti tuleb juttu sellest, kuidas läheb ettevõttel praegu.
Soome tööstustellimused kahanesid pea viiendiku
Soome tööstused said märtsis 19,1 protsenti väiksemas mahus tellimusi kui aasta tagasi, teatas riigi statistikaamet.
Soome tööstused said märtsis 19,1 protsenti väiksemas mahus tellimusi kui aasta tagasi, teatas riigi statistikaamet.