Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Seadus kohustab kaupmehi pakendit kokku ostma

    Tootjate ja kaupmeeste liitude koostöö on saanud tegelikkuseks Eesti Taaskasutusorganisatsiooni (ETO) ja Eesti Pandipakendi (EPP) loomise kaudu. Kaupmeeste ja tarbijate jaoks on oluline, et süsteem oleks lihtne, töökindel, turvaline, täpne, informatsioon õigeaegne, logistikalahendused häireteta. Laiema kogumisvõrgustiku loomise eesmärgil on kaupmeeste arvates vajalik kaasata taaraettevõtted joogipakendite kogumise süsteemi. Suure osa joogipakenditest on kogunud senini taarapunktid. Samas, joogipakendite kogumisele kaasa aitamiseks peavad taara­ettevõtted oluliselt panustama tingimuste parendamisele, et näiteks elamispiirkondades tarbijaid teenindada.
    Ette tuleb ka pakendi­seaduses toodud mõistete ja kohustuste erinevat tõlgendamist. Pakendiseaduses vajab täpsustamist pakendiettevõtja mõiste. Pakendiettevõtja on seaduse alusel isik, kes pakendab kaupa, veab sisse või müüb pakendatud kaupa. Kui lähtuda mitmete teiste maade kogemustest, siis pakendiettevõtja on tootja, importija või pakendaja ja kõik teised on majandustegevuses osalejad, kes peavad kaasa aitama. Kaubandussektor sorteerib ja kogub praegu veo- ja rühmapakendit, vajadusel ka joogipakendit.
    Eestis on püütud pakendiprobleemi lahendada kaupmeestele kohustamisega tasuta kõik müügipakendid vastu võtta. Kaupmeeste protestide tulemus on seaduses mitmete paragrahvide juurde lisatud ?välja arvatud isik, kes müüb?.
    Senini on tagasihoidlikuks jäänud lõpptarbija teavitamine. Elanikel puudub teave, mida teha ja kuidas peaks oma seniseid harjumusi muutma ning millisteks kujunevad tingimused.
    Kaupluse töö eesmärk on tarbijate teenindamine ja vajalike kaupadega varustamine. Pakendi ja pakendijäätmete küsimuse lahendamistele saab kaubandusettevõte kaasa aidata, kuid kauplus ei saa muutuda prügi kogumise punktiks. Seda seisukohta toetab ka Euroopa jae- ja hulgikaubandusettevõtteid ja organisatsioone ühendav keskliit EuroCommerce.
    Seaduse loomisel ei arvestatud tarbija huve, vaid prooviti leida lahend, mis rahaliste vahendite taha ei takerduks. Seega lihtne, pakendiettevõtja on ka see, kes ?müüb? ? seadusesse ja asi lahendatud.
    Kahjuks nii ei saavutata eesmärki, mida seadus peaks täitma. Seaduse loomisel tuleb esmalt läbi mõelda, kes on selles protsessis osalised ja kes missugust rolli täidab. Ei saa jätta kõrvale tarbijat ja temaga mitte arvestada. Ei saa panna tarbijaid liikuma prügikottidega poe suunas ja tekitada kauplustest prügilaid.
    Tuleb leida lahendused, mis toimiksid. See aga omakorda tähendab, et tarbija peab saama oma sorteeritud pakenditest lahti vahetult kodu läheduses.
    Avalik sektoril, munitsipaalvõimul, haridussüsteemil ja avalikkusel on taara taaskasutuses väga tähtis roll. Mistahes seadus või tagatisrahasüsteem ei pane inimesi nii palju taarat tagasi tooma, kui ühiskondlik arvamus ja inimeste veendumus, et see on hea asi. Selleks aga tuleb tarbijat kasvatada ja teavitada. Muidu tuleb nii välja, et pidevalt on kaupmees süüdi, et taarat tagasi ei tooda ? ju organiseeritakse tagasivõttu kehvasti või tagatisraha ei ole piisav.
    Pannes tagasiostu vastutuse igale müügipunktile, kus taarat müüakse, saame karjakaupa jaburaid olukordi. Keegi ei taha taarakottidega kõndida läbi Viru keskuse keldrisse toidupoe juurde (kellel ju lasub seaduslik kohustus tagasivõttu organiseerida). Samuti ei soovi mitte keegi näha taara vastuvõtu kohta iga R-Kioski kõrval. Ja mitte kellelgi pole kasulik organiseerida taara vastuvõttu kuskil 5. korruse terrassil, kus teostakse suvemüüki.
    Kogu süsteemi ülesehituse mõttekus on küsitav. Vastavalt uuringutele on väga üksikud inimesed valmis poodi või kioskisse või kaubanduskeskusesse suurte taarakottidega minema. Valdav enamik kodanikest sooviks prügist vabaneda kodu lähedal ja on valmis ka prügi iese eelnevalt sorteerima.
    Vanasti laulsime ?maa tuleb täita lastega?, nüüd siis ?maa tuleb täita pakendite vastuvõtu punktidega?. Kas see on tõepoolest parim lahendus, kui näiteks Tallinna kesklinna poodide, kioskite ja ka söögikohtade lähedale kerkivad pakendite vastuvõtukohad? On see üldse mõeldav muinsuskaitse, rendihindade ja linna üldmulje mätta otsast vaadates?
    Pakendiorganisatsioonide paljusus ei ole hea. Oluline on, et kaupmehed koonduksid ühe pakendiorganisatsiooni alla.
    Millised on tingimused? Kaupmeestel on küll niipalju jõudu, et omavahel kokku leppides tingimused väga soodsaks kaubelda. Meieta ei ole ju ka pakendiorganisatsioonil kusagilt pakendeid saada.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Robloxi aktsia langes 20%
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Õigel ajal loobumist takistab edasipürgimise kultuur
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eesti elanik pääses Iraani hõivatud laevalt
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Maris Jesse: hulgifirmad püüdsid meeleheitlikult apteeke endale hoida salakokkulepete pärast
Hulgimüüjad tahtsid nii meeleheitlikult apteegiomandust säilitada seepärast, et see andis võimaluse väga tugevateks mitteametlikeks läbirääkimisteks ravimimüüjatega, rääkis endine sotsiaalministeeriumi asekantsler Maris Jesse.
Hulgimüüjad tahtsid nii meeleheitlikult apteegiomandust säilitada seepärast, et see andis võimaluse väga tugevateks mitteametlikeks läbirääkimisteks ravimimüüjatega, rääkis endine sotsiaalministeeriumi asekantsler Maris Jesse.