Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Sadam, seadus ja teadus

    Eestimaa Looduse Fond (ELF) on tänaseks lõpetanud kohtuvaidluse pidamise nii keskkonnaministeeriumi kui ka Tallinna Sadamaga süvasadama rajamise pärast Küdema lahte Saaremaal. ELF ja Eesti Roheline Liikumine (ERL) korraldasid selgitamiseks mõne nädala eest ka pressikonverentsi.
    Et kohtuvaidlusest loobuti, ei tähenda, et keskkonnahoidlike inimeste seisukohad sadama osas muutunud oleks. Lihtsalt ühel hetkel sai enam kui selgeks, et inimeste seadustest tulenev tõde ja loodusseadustest tulenev tõde võivad ja saavadki olla täiesti erinevad. Selles pole miskit ette heita kohtutele, vaid ikkagi seadusteloojatele.
    Täna veel kehtiva keskkonna­mõjude hindamist sätestavate seadustega polegi võimalik kohustada arendajaid arvesse võtma nende tegevuse pikaajalisi ja laiemaid, kui pelgalt ehituspaik, mõjusid. Uus seadus on Riigikogus ka juba vastu võetud ning peaks ka varsti jõustuma. Seegi kinnitus vana seadustiku kohatusest.
    Minu veendumuseks on jätkuvalt, et niivõrd pealiskaudsete ja eklektiliste arvamuste ning hinnangute alusel, nagu seda Küdema lahe sadama puhul on senini tehtud, ei ole otstarbekas sadamaehitusega nagu ka kruiisiturismi propageerimisega alustustada. Teaduslikult ei kanna keskkonnamõjude hindamise käigus tehtud uurimused välja neid järeldusi, mida keskkonnamõjude hindajad Saaremaa sadama puhul on teinud. Kohus leidis siiski, et dokumente ja uuringuid on ometi piisavas koguses. Tõepoolest pole ju põhjust arvata, et kohtul oleks pädevust või ka kohustust hinnata tekstide teaduslikku taset. Ideaalis ju seda võiks teha, kuid esmakohustus on kohtul seaduslikkuse kaalumine ning auklik ja puudulik seadustik ei võimaldagi ju muid otsuseid.
    Tallinna Sadamaga 2004. aasta jooksul peetud läbirääkimistes ilmnes, et sadam on valmis arvesse võtma ehitustegevuse käigus neid ettepanekuid, mida ELF ja ERL neile tegid, ja muutma ka üldtingimusi: teostama linnustikuseiret teaduslikult korrektse programmi alusel, korraldama adekvaatse ja prognoosivõimelise hüdrodünaamilise mudeli ranniku­mereprotsesside hindamiseks ja ennustamiseks ja kasutama sadamarajatiste loomisel ning opereerimisel säästlikke ehitus- ja energiatehnoloogiaid.
    Komistuskiviks sai neis asjus aga keskkonnaministeeriumi kangekaelne seisukoht, kes ei nõustutud osalema kolmanda osapoolena kohtuvälises leppes. Ministeerium leidis, et nemad on teinud kõik õigesti ega kavatsegi oma seisukohti muuta. Vaatamata asjaolule, et kui Tallinna sadam nõustub oma sadama rajamise tingimusi säästlikumaks ja keskkonnasõbralikumaks muutma, peaks ministeerium olema lubatu järelevaatajaks. Kodanikuühendused lihtsalt ei saa korraldada ei järelevalvet ega lepitu rikkumisel karistamist, kuna see on ju riigi pärusmaa. Tänaseks on see jäänud Tallinna Sadama vabaks tahteks kokku­leppes kirjeldatut kas täita või mitte.
    Vaatamata kohtuvaidlusest loobumisele on sadamaehitusega Saaremaale kaasnev keskkonnamõju hinnang jätkuvalt puudulik. Tehtud uuringud ei võimalda prognoosida, milline on sadama mõju Küdema lahe idaosa madalamatele kohtadele, kus paiknevad lindude pesitsusalad. Pole ka mudelit, mille abil prognoosida piisava täpsusega võimaliku kütusereostuse kulgu ja tõrjet.
    Majanduslikult, aga veelgi enam poliitiliselt pingestatud tegevuskavade puhul (mida ka pikaajaliselt vaevu tasuv kruiisisadam seda on) on sisulise dialoogi pidamine sageli sootuks välistatud ning kohtu­asi võetakse ajada vaid viimases hädas. Selles vaidluses osalemisel sai mulle selgeks, et ainsad kodanikuühendused, mida võimulolijad eelistavad näha, on koalitsioonierakonnad. Nüüdsest on vastutus Saaremaale rajatava sadamaga neil, kes seda väga-väga ehitada tahavad. Nagu ka neil, kes selleks on keskkonnamõju hinnangu nimelise ülistuslaulu kirjutanud. ELF ja ERL on oma kriitika ja tähelepanekud välja öelnud ja proovinud neid ka kohtu­mehhanismi kaudu täidetavaks muuta. Nende kodanikuühenduste seisukoht oli ja jääb ikka samaks: küsimus pole mitte selles, kas olla sadama poolt või vastu, vaid selles, millistest mõtetest ja arusaamadest lähtuvalt sadamat asutakse rajama.
    Praegused avalikkusele välja öeldud arusaamad tekitavad aga väga suure tõenäosusega ülimalt problemaatilise sadama ja turismiäri! Probleemide ilmnemisel küsitagu siis aru ja vastutust Saare maavalitusest, Mustjala vallast, keskkonnaministeeriumist, Tallinna Sadamast ning Tallmacist.
    Ja veel: ega olukorras, kus kogu poliitiline tähelepanu on keskendatud võimupositsioonide hoidmisele-muutmisele, pole võimalik ka kodanikuühendustel mingit sisulist dispuuti riigivõimu esindajatega pidada. Hea köielkõndija on juba iseenesest huvitav vaatepilt ja temalt oleks liig nõuda, et ta köiel käies ka maitsvaid pannkooke küpsetaks ja samal ajal arukat juttu ajaks. Arusaam, nagu oleks looduskeskkond majanduse osa (või vähemalt tugi), mitte majanduskeskkond ökosüsteemi osa, on visa kaduma ning loodusseadusi eiravad riigiseadused vaid pärsivad sellise mõttelaadi kadumist. Ja abisaamise koht pole mitte niivõrd kohus kui kool.
  • Hetkel kuum
Tarmo Toiger: IT-sektorist kostab appihüüdeid. Asi ongi tõsine Nortal muneb endiselt kuldmune
Palgaralli ITs jätkub, mis on juba tõsine oht sektori ettevõtete konkurentsivõimele, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga programmeerimise konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Palgaralli ITs jätkub, mis on juba tõsine oht sektori ettevõtete konkurentsivõimele, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga programmeerimise konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Dow ja S&P 500 võtsid hoo maha, meemiaktsiad said jõudu juurde
Esmaspäeval oli kauplemine üsna tasane, investorid ootavad inflatsiooniandmeid ja jaemüüjate tulemusi; tagasihoidlike majandustulemustega meemiaktsiad seevastu sööstsid kõrgustesse.
Esmaspäeval oli kauplemine üsna tasane, investorid ootavad inflatsiooniandmeid ja jaemüüjate tulemusi; tagasihoidlike majandustulemustega meemiaktsiad seevastu sööstsid kõrgustesse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Eesti mõjukaim finantsjuht: need kolm õppetundi muutsid mu karjääri
Ühel mu tiimiliikmel oli kujunenud sügav depressioon ja ma olingi viimane inimene, kes teada sai, meenutab Sunly finantsjuht Lili Kirikal finantskonverentsi laval ühte valusamat hetke oma karjääris.
Ühel mu tiimiliikmel oli kujunenud sügav depressioon ja ma olingi viimane inimene, kes teada sai, meenutab Sunly finantsjuht Lili Kirikal finantskonverentsi laval ühte valusamat hetke oma karjääris.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Tartu ja Pärnu saavad kümneid miljoneid jalgrattateede ehitamiseks
Euroopa Liidu toel eraldatakse Pärnu linnale 12 miljonit eurot ja Tartu linnale pea 14 miljonit eurot jalgrattateede rajamiseks.
Euroopa Liidu toel eraldatakse Pärnu linnale 12 miljonit eurot ja Tartu linnale pea 14 miljonit eurot jalgrattateede rajamiseks.
Raadiohitid: Roosaare koduturu aktsiatest ja lahkuv juht kinnisvarast
Nädala hittides domineeris investeerimine: investor Jaak Roosaare tegi tiiru ümber koduturu aktsiate, Marko Oolo analüüsis tehnoloogiaaktsiaid. Investor Toomas võttis kokku tulemuste hooaja ja Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt lükkas ümber Toomase kriitika.
Nädala hittides domineeris investeerimine: investor Jaak Roosaare tegi tiiru ümber koduturu aktsiate, Marko Oolo analüüsis tehnoloogiaaktsiaid. Investor Toomas võttis kokku tulemuste hooaja ja Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt lükkas ümber Toomase kriitika.