Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Talvisele merele paneb punkti jäätee

    Lumi tuhiseb üle jäätunud mere, pekstes teravaid helbeid otse näkku ning külm tuuleiil paneb ihu võdisema. Samas on rannal avanev vaatepilt neid ihulisi kannatusi väärt ? kuldkollane päikeseloojang silmapiiril, jää ragin kaugel merel, luigelend õhtutaevas ning saarenuka tagant tasapisi lähemale hiiliv hämarus. Kõik kokku moodustab talvise jäise idülli inim­tühjal rannajoonel.
    Talvine Hiiumaa erineb tohutult suvepuhkustega tuttavaks saanud väikesaarest. Lumme mattunud Eesti suuruselt teist saart ei pruugi esma­pilgul ära tundagi, eriti veel kui sattuda sinna lumetormi tipphetkel.
    Suundusime Hiiumaale talvist nädalavahetust veetma just selleks, et näha saarekese teist palet ning saada osa talvistest mõnudest. Neid jagus, eriti temperatuuri osas. Nimelt valisime ööbimiskohaks kõrvalise matka­onni Kõpu poolsaarel, mis külitab peaaegu merekaldal. Läbi lumise ja hangedes metsa onni poole sõites tekkis korduvalt tunne, et kahekümnele külmakraadile lähenevat temperatuuri arvestades mõned rändurid vist mandrile tagasi ei jõuagi.
    Maja kütmine oli omaette elamus, kõige soojem hakkas küttepuude raiujal. Kõik teised käisid toas paksude talveriietega ning imetlesid lae alla tõusvaid hingeaurupilvi. Tõsise vaevanägemise tulemusena suudeti esimeseks hommikuks toatemperatuur tõsta kolme soojakraadini, teisel hommikul oli juba kuus kraadi sooja. Selle eest kolmas hommik ? mil kogu saarel möllas lumetorm ? osutus erakordselt külmaks. Magamiskottidest ei tahetud ninagi välja pista, kuna esimene julge ärkaja tuvastas toas vaid kaks soojakraadi. Põranda kõrgusel valitsesid aga suisa miinuskraadid.
    Külmast hoolimata seiklesime kõigil päevadel agaralt mööda saart ringi. Kohustuslikus korras kiikasime Hiiumaa sõjaväerajatisi, mis oma komplekssuselt vast võimsaimad Eestis. Kõpu poolsaarel Ristnas turnisime radarimägedel ja leidsime katakombidest vist sõja ajast vedelema jäänud koera muumia. Samas piirkonnas paikneb ka Eesti omapäraseim sõjaväe kasutuses olnud tulejuhtimistorn, mille tippu meiegi raskusi trotsides tõusime. Vaade tornist on küllap sama vägev kui Kõpu majaka katuselt.
    Tahkuna poolsaarel kolistasime ringi maa-alustes kaitserajatistes ning proovisime vallutada punavägede kunagisi tulepunkte. Et aga tunnelisuud on valdavalt varisenud või varjatud, siis õnnestus kahjuks reaalselt pääseda vähestesse kohtadesse.
    Ristna neeme tipul jalutades rullusid lained veel hooga randa, samas kui saare teisel küljel oli meri jääga kaetud. Kahjuks panime Hiiumaale minnes liialt lootust hüljeste nägemisele. Olime me siis ise liialt lärmakad või lihtsalt tähelepanematud, aga hülgeid nägime vaid laevaga Hiiumaa poole sõites. Hiljem rannas hiilides ja jääpealset piieldes jäid armsad loomakesed kõigi kurvastuseks nägemata.
    Talvised saared ja jäised olud nakatasid kõiki rändureid. Sestap võtsime järgmise sihtpunktina ette poolmüütilise Tondisaare Võrtsjärve lõunaosas. Poolmüütilise seepärast, et oleme juba aastaid plaaninud sellele saarele minekut, seni aga jäid plaanid eri põhjustel katki. Nüüd aga võtsime külastuse tõsiselt käsile ning kuna Võrtsjärve jää oli parajalt paks, siis korraldasime saarele jalgsirännaku.
    Tondisaarele jõudmine kulges suuremate viperusteta. Teele jäi küll paar lahvandust ning kohati jääle kogunenud kõrged lumevaalud raskendasid edasipääsu, ent see ei heidutanud ega sundinud tagasi pöörduma. Kaugemal võis jää peal näha ka tumedaid täpikesi, kes lähemal vaatlusel osutusid külma trotsivateks kaluriteks.
    Saar ise üllatas rändureid oma väiksusega. Kaartide ning kuulujuttude põhjal ootasime midagi palju enamat ning olime valmis sinna ööbimagi jääma. Kohapeal aga selgus, et väike maalapike oli kaetud vaid hõreda võsaga. Siiski leidsime saare keskelt väikese matkaonni. Ja onni juurest kolm mootorsaanidega selli, kes veidi enne meid saarele saabusid. Onnike oli neil juba soojaks köetud ning vorstikesed tulel särisemas.
    Tondisaar on elupaigaks kormoranidele ehk lindudele, keda kalurid südamest vihkavad. Nende pesasid oli saar täis, eriti hulluks pidavat olukord muutuma kevade poole, mil saarel pesavaba lapikestki ei leiduvat. Lisaks kõigele olevat kormoranide väljaheited sedavõrd happelised, et rikkuvat nii riided kui ka naha. Õnneks jäi meil see väide sel korral testimata.
    Tagasitee Tondisaarelt mandrile läks lihtsamalt, kuna lai rada oli juba sisse tallatud. Ent pole head halvata ? terav päike ja lõikav tuul muutsid liikumise piinarikkaks. Kel vähegi võimalus, jättis vaid ninaotsa kapuutsist välja ning üritas end võimalikult väikeseks liikuvaks pallikeseks muuta.
    Viimaks taas puude vahele tuulevarju jõudes hinnati üksteise külmakahjustusi keskpäraseks ja määriti leevendavaid salve külmast võetud kohtadele.
    Talv ja jää kuuluvad Eestis kokku. Kui õnnestub kõik need komponendid siduda veel mõnusa ajaveetmisega, siis on huvitav ja tegusid täis talvepäev või nädalavahetus garanteeritud.
    Kõigele talvise merega seotule paneb muidugi punkti autoga jääteedel liiklemine. Kel vähegi võimalust ning jääteed mööda sõitmine proovimata, siis soovitan seda soojalt. Õigem oleks vist öelda, et soovitan jäiselt.
    Alati tasub eelnevalt kontrollida, kas jäätee on ikka ametlik ning kas ja kuidas ilmastikuolud seal sõitmist soosivad. Näiteks meil selgus alles tagantjärgi, et üks tee, millele me sattusime, eksisteeris vaid nii-öelda mitteametlikult. Sinna lubati autodega minna vaid reisijate omal vastutusel. Uudistest kuulsime hiljem, et päev enne meid oli samal jääteel üks auto läbi merejää vajunud.
    Kõik need tähtsad üksikasjad tulid aga niisiis ilmsiks alles tagantjärgi, mil me põnevus­värinaid juba kindlal Noarootsi kaldaliival maandasime.
    Samas pole ametlikel jääteedel liikumine sugugi ohtlik, kuna iga tee alguses üles pandud infotahvlil on täpselt ära märgitud tingimused, kuidas tuleb teel käituda ja millal on ohutu jääle sõita. Nii seisab seal, et jääteele võib minna vaid valgel ajal.
    Kes neid reegleid ei järgi, see on merel omal riskil ning ei saa ka kedagi peale enda õnnetuses süüdistada. Noarootsi ja Haapsalu vahelisel teel meil igal juhul mingeid komplikatsioone ei esinenud, ent lõbusa ja uudse ajaveetmise kindlustas pooletunnine autoreis üle Haapsalu lahe jää küll.
  • Hetkel kuum
Ekspert: ärme rabista kohustuslike e-arvete jõustamisega
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Ettevõtetel tasub juba praegu lepingus paika panna arve esitamise viis, muidu võib valitsusest riigikogu menetlusse saadetud eelnõu järgi enese teadmata nõustuda e-arve esitamise kohustusega, kirjutab äriõiguse ekspert ja kauaaegne ettevõtjate õigusnõustaja, advokaadibüroo RASK partner Annika Vait.
Robloxi aktsia langes 20%
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Veebimängude platvorm Roblox tegi läbi kahe aasta suurima languse, kui pärast nõrkade prognooside avaldamist taandus ettevõtte aktsia umbes 20%, vahendas Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Õigel ajal loobumist takistab edasipürgimise kultuur
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
„Loobumine millestki või millegi lõpetamine on üks raskemaid otsuseid ja üks põhjustest on meid ümbritsev visaduse ja edasipürgimise kultuur“, ütles koolitaja Heiti Pakk saates „Teabevara tund“.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eesti elanik pääses Iraani hõivatud laevalt
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Täna pääses vabadusse aprilli keskel Hormuzi väinas hõivatud laeva MSC Aries pardal viibinud Eesti elanik. Ta on teel Eestisse ja tema perekonda on heast uudisest teavitatud.
Läks lahti: Rootsi tõi intressi allapoole ja lubab lisa
Rootsi keskpank otsustas alandada intressimäära 0,25 protsendipunkti võrra, 3,75 protsendile, et elavdada majandust ajal, mil majandusaktiivsus on nõrk, aga inflatsioon läheneb eesmärgile.
Rootsi keskpank otsustas alandada intressimäära 0,25 protsendipunkti võrra, 3,75 protsendile, et elavdada majandust ajal, mil majandusaktiivsus on nõrk, aga inflatsioon läheneb eesmärgile.