Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jäätmed otsivad endale head peremeest

    Jäätmekäitluse valdkonna käesoleva aasta kõige tähtsamaks sündmuseks on üle Eesti toimuvad olmejäätmete veo konkursid. 241 kohalikku omavalitsust peavad korraldama hinnanguliselt 140 konkurssi ? mille tarbeks toodetud paberite (loe: jäätmete) hulk on muljetavaldav. Protsess on seaduse sunnil käivitunud, kuid liigub vaevaliselt, ja seda eelkõige seaduse lünklikkuse tõttu: seadus ei arvesta piisavalt Eesti olusid. Korraldatud olmejäätmete veo eesmärk on seaduse seletuskirjast lähtuvalt: a) piirata ?peremehetute? jäätmete hulka; b) korrastada jäätmevedu; c) parandada keskkonnakaitset.
    Oluline osa eramajadest, eriti väljaspool Tallinna, ei ole jäätmekäitlussüsteemiga tänaseni veel liitunud. Kuigi tulevikus peaks Eestis olema kaheksa suurt europrügilat, on meil mustmiljon n-ö eraprügilat ehk kodust prügihunnikut, kuhu ladestatakse omavoliliselt jäätmeid, mida tuleks näiteks materjalina taaskasutada või keskkonnaohutult käidelda.
    2005. aasta on olmejäätmete veo konkursside läbiviimiseks keeruline ka seetõttu, et lähenevad kohalike omavalitsuste valimised. See on aeg, kui tahetakse teha ainult populaarseid või väga populaarseid otsuseid. Paraku toob korraldatud olmejäätmete vedu väga paljudele jäätmekäitlussüsteemiga mitteliitnud inimestele lisakulu ja ka ärritab valijaid.
    Teine suurem probleem on seotud liiga väikeste veopiirkondadega. Eestis on jäätmeseaduse kohaselt veopiirkonna suuruseks kuni 10 000 inimest. Näiteks Tallinnas on seetõttu 33 veopiirkonda ja konkursid peaksid toimuma peaaegu ühel ajal kõigis piirkondades.
    Ühest küljest nõuab konkursside selline läbiviimine väga palju aega, on kulukas ja ebaefektiivne, teiselt poolt ei anna see ka paremat tulemust. Näiteks Tallinnast kaks korda suuremas Stockholmis on vaid 12 piirkonda ja konkursid toimuvad eri aastatel. Praegu liigub ka seadusandja selles suunas, et suurendada veopiirkonda 30 000 elanikuni, mis on ühe pressauto maht. Paberi ja biolagunevate jäätmete veopiirikonnad peaks olema veelgi suuremad, sest kogused on väiksemad. Optimaalsed veopiirkonnad vähendavad ebamõistlikke kulusid, mis otseselt mõjutavad tarbija rahakotti.
    Korraldatud olmejäätmete vedu on oma olemuselt mõeldud elukondlike jäätmete efektiivsemaks käitlemiseks. Elanikkonna jäätmeteket on suhteliselt lihtne prognoosida ning sellest tulenevalt määrata sobivad konkursitingimused.
    Ettevõtetele see süsteem ei sobi põhjusel, et väga paljudel firmadel tuleb oma jäätmekäitlusprobleemid lahendada terviklikult ja üle Eesti. Omavalitsustel ei ole võimalik konkurssi tingimustesse sisse kirjutada iga ettevõtte spetsiifilisi vajadusi.
    Näiteks jaekaubandus- või bensiinitanklate kett tahab kindlasti üle-eestilist lahendust, mitte omada igas maakonnas või koguni igas vallas erinevat partnerit. Tänapäevane hotell soovib, et jäätmekäitlus oleks organiseeritud vastavalt Rohelise Võtme reeglistikule. Õllesummeri korraldajad vajavad üritusega seotud lühiajalist erilahendust.
    Seadust tuleb muuta selliselt, et korraldatud olmejäätmete veo alla kuuluvad ainult elukondlikud jäätmed. Ettevõtete jäätmekäitlusprotsessi reguleerib seadus niigi oluliselt rangemalt, näiteks tootjavastutuse süsteem ning võimalus ettevõtet trahvida kuni 50 000 krooniga.
    Korraldatud olmejäätmete vedu peaks oluliselt vähendama n-ö peremehetuid jäätmeid, mis omakorda eeldab jäätmetekitajate suhtumise muutumist. Looduses lagunevad ühekordsed mähkmed näiteks 75 aastat ja õllepurk üle 300 aasta. Jäätmekäitluse siht on valikkogumine, maksimaalne taaskasutus ja minimaalne ladestamine, kuid esmalt peame jäätmed üldse jäätmekäitlusprotsessi saama.
  • Hetkel kuum
Vahemere vaatlus | Kuidas nad seal Lõuna-Euroopas Ukraina sõjast aru saavad? Ega ei saagi
Keskmisel maailmakodanikul on raske mõista, et üks riik võib 21. sajandil alustada Euroopas sõda lihtsalt selleks, et territooriumil suuremaks saada, ohverdades seejuures omaenda inimeste heaolu, kirjutab Äripäeva Lõuna-Euroopa kolumnist Lauri Vahemeri.
Keskmisel maailmakodanikul on raske mõista, et üks riik võib 21. sajandil alustada Euroopas sõda lihtsalt selleks, et territooriumil suuremaks saada, ohverdades seejuures omaenda inimeste heaolu, kirjutab Äripäeva Lõuna-Euroopa kolumnist Lauri Vahemeri.
Melinda French Gates lahkub Gatesi Fondist, jätkab heategevust 12,5 miljardi dollariga
Melinda French Gates teatas, et astub tagasi Bill & Melinda Gates Foundationi kaasesimehe positsioonilt. Viimane tööpäev on ametlikult 7. juunil.
Melinda French Gates teatas, et astub tagasi Bill & Melinda Gates Foundationi kaasesimehe positsioonilt. Viimane tööpäev on ametlikult 7. juunil.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Parima juhi finalist: kiirem otsus on parem kui vale otsus
Suurim viga, mida juhtimisel teha, on aeglane otsustamine, rääkis parima juhi konkursi finalist ja Swedbanki juht Olavi Lepp.
Suurim viga, mida juhtimisel teha, on aeglane otsustamine, rääkis parima juhi konkursi finalist ja Swedbanki juht Olavi Lepp.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohommikus kaassaatejuht Olavi Lepp: kui palju peaks riik kärpima ja millal hakkab majandus tõusma
Teisipäevases hommikuprogrammis teeb külalissaatejuhina kella 8st 9ni kaasa parima juhi konkursi finalist ja Swedbank Eesti juht Olavi Lepp.
Teisipäevases hommikuprogrammis teeb külalissaatejuhina kella 8st 9ni kaasa parima juhi konkursi finalist ja Swedbank Eesti juht Olavi Lepp.
Pankrotis kastirataste tootja vara paisati oksjonile
Pankrotis jalgrattatootja Hagen Bikes ASi vara on pandud müügile pankrotihaldurite oksjonikeskkonda.
Pankrotis jalgrattatootja Hagen Bikes ASi vara on pandud müügile pankrotihaldurite oksjonikeskkonda.