Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Naftasõltuvuse vaevad

    Nafta kallineb, kuid auto- ja naftamüüjad teavitavad naerusui, et häda pole midagi: autosid ja kütust ostetakse ikka sama vuhinaga kui ennistki. Tarbija on inertne ja üksteise käitumist matkivas maailmas ei maksa imestada, et hiidvõimsusega kulgurid jätkuvalt kaubaks lähevad.
    Miks kütusehind tarbimiskäitumist niivõrd ei mõjuta, kui eeldada võiks? Tavateadvuses käsitletakse kõrget kütusehinda pigem ikka ajutisena, kuigi selleks puuduvad argumendid.
    Inimesed pole oma käitumises kuigi ratsionaalsed vaid hoopis vahetud. Nad reageerivad vahetult reklaamimeediumile või liigikaaslaste otsustele ning käitumisele.
    Tarbimise objektiivseks piirajaks on raha ning, et hinnata kas ja kui suures ulatuses kütusehinna tõus mõjutab tarbijate käitumist peaksime lähtuma inimeste säästude ja sissetuleku analüüsist.
    Kütusehinna jätkuv tõus võib meid järgneva aasta jooksul ligi 5?8 miljardi krooni ulatuses vaesemaks teha. Õigem oleks küll öelda, et peame kulutama oma aega ja jõudu sedavõrd rohkem väliskaubanduse puudujäägi korvamiseks. See aga tähendab aastas pooleteist nädala jagu lisatööd igale tööealise, mida tervist, kodust elu ja tähelepanuvõimet kahandamata on aina raskem leida.
    Inertsist on inimesed mobiilsuse nimel loobumas ka oma säästudest. Vaevalt et harjumusest kulutatud autosõidukilomeetrid majanduskasvu sedavõrd hüppeliselt juurde tekitaksid, et säästude hulk säiliks või kasvaks. Sellise majandusinertsi ja nappide võimaluste äkiline teadvustumine võib esile kutsuda äkkseisaku.
    Eesti majandus on energiamahukas (ühe krooni lisaväärtuse teenimiseks kulutavad eestlased kordi rohkem energiat kui meie konkurendid Euroopa Liidus keskmiselt) ning energiahinna tõus tabab meid kõigis olulistes majandusvaldkondades. Kahjuks oleme jätnud kahe silma vahele võimaluse vähendada sõltuvust naftast. Juba aastaid on olnud ilmne, et bioloogilise päritoluga kohalike mootorikütuste tootmine võinuks mitmekesistada nii meie põllumajanduse olukorda, kui olla ka kütusehinna tõusu majandusmõjude leevendajaks. Nüüd, kui olud liigagi ilmsed, on meie põllu- ja metsarahva eest seisvad poliitikud küll ärganud. Pelgalt õigete asjade tegemisest ei piisa, kui neid ei tehta õigel ajal.
    Kohalike bioloogilisest toormest loodud mootorikütuste tootmine ei pruugi kütusehinna leevendust tuua. Defitsiidis maailmamajandus neelaks iga kohapeal toodetud vähegi soodsama hinnaga masinarüüpe. Nii on läinud küttepuudega ning põlevkiviõligagi.
    Oleks palju öelda, et Eesti energeetika ja mobiilsuse alane innovatsioon on soiku jäänud. Seda pole olnudki. Tõsi ? trammidele ja trollibussidele on ehitatud energiat säästvad pooljuhtmuundurid ning 1990ndate aastate algupoole on Maailmapanga sõbralikult tungival pealekäimisel märkimisväärne osa Eesti kaugküttesüsteemidest viidud kohalikule kütusele. Ja sellega ongi nagu kõik.
    Tinglikult võiks tänulik olla autolembestele kodanikele, kes aasta-aastalt on kaasa läinud autotööstuse moega ja soetanud uuemaid ning sageli väiksema kütusekuluga sõidukeid. Pole meil aga mikrojõujaamadega säästlikku ühistransporti. Pole ka linnaplaneeringuid, mis inimestel väiksema ringisebimisega toime võimaldaksid tulla. Teede ja asjakohase infrastruktuuri puudumise tõttu on pealinnas jalgratas jätkuvalt tüütu kaaslane. Raudteed teevad heameelt naftakaupmeestele, mitte aga reisijaile. Veduriehituseski oleks näiteks biokütusel töötava turbiiniga vedur oluliseks naftasõltumatust toetavaks uuenduseks. Näiteks Rootsis on sellised juba olemas.
    Tegemata tegusid on energia ja mobiilsuse vallas palju. Miks meie siis midagi ei tee, kuigi meie lähemad ja kaugemad naabrid, kes naftast veelgi rohkem sõltuvad, on oma ühiskondades need teod juba ära teinud või neid lõpetamas?
    Kohapealsetel poliitolendeil ? kellele me ju ühiskonna üldised mured korraldada oleme andnud ? on kahjuks omaenese majandus- ja varaasjade korraldamisega sedavõrd tegemist, et energia- ja transpordivaldkond ei kipu meenuma. Äärmisel juhul jätkub tähelepanu Slantsõ linna kaevurite tarvis või siis tühje tekste valimisreklaamidele.
    Mõistagi ei saa pikaajalised kavad sündida lõpmatutest aruteludest, kus argumendiks vaid jooksvad hinnad. Ainult rahas mõeldes ei jõua me kuigi kaugele ja vaid rahanumbritest lähtuvalt tehtud otsused muutuvad nii majanduslikuks kui sotsiaalseks koormaks.
  • Hetkel kuum
Martin Rajasalu: kaasaja äri-Kolumbused mõtlevad tehisarust
Tehisintellekti rakendamine ettevõtluses pole mugav, odav ega valutu, aga vananenud tehnoloogiast kinni hoides ei pruugi äri homme enam olemas olla, kirjutab töötajakogemuse ja juhtimistarkvara idu Moticheck tegevjuht ja kaasasutaja Martin Rajasalu.
Tehisintellekti rakendamine ettevõtluses pole mugav, odav ega valutu, aga vananenud tehnoloogiast kinni hoides ei pruugi äri homme enam olemas olla, kirjutab töötajakogemuse ja juhtimistarkvara idu Moticheck tegevjuht ja kaasasutaja Martin Rajasalu.
Visalt kõrgel püsiv USA inflatsioon sunnib aktsiaturud ettevaatlikkusele
Ehkki meemiaktsiad tõusid teisipäeval hüppeliselt, siis aktsiaturg laiemalt kerkis pigem vähe, kuna investorid seedivad oodatust kõrgemat tootjahinnaindeksit ja valmistuvad tarbijahindade numbriks, mis avalikustatakse kolmapäeval.
Ehkki meemiaktsiad tõusid teisipäeval hüppeliselt, siis aktsiaturg laiemalt kerkis pigem vähe, kuna investorid seedivad oodatust kõrgemat tootjahinnaindeksit ja valmistuvad tarbijahindade numbriks, mis avalikustatakse kolmapäeval.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Juht, kumba kardad, kas läbikukkumist või hoopis edu?
Hirm ebaõnnestumise ees on uuringute kohaselt ettevõtjate peamine hirm ja professionaalse arengu takistaja, ent samavõrra kardetakse – üllatus! – ka edu.
Hirm ebaõnnestumise ees on uuringute kohaselt ettevõtjate peamine hirm ja professionaalse arengu takistaja, ent samavõrra kardetakse – üllatus! – ka edu.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Tallinna linnameedia 40 ametikohta kaovad
Tallinna linnavalitsus kustutab linnameedia osakonna ja koondab 40 ametikohta, sest väljaannete Pealinn ja Stolitsa ja linna teleuudiste tootmine lõpeb.
Tallinna linnavalitsus kustutab linnameedia osakonna ja koondab 40 ametikohta, sest väljaannete Pealinn ja Stolitsa ja linna teleuudiste tootmine lõpeb.
Lips läbi: skandaalne vitamiinifirma varises pankrotti
Läinud reedel kuulutas Tartu maakohus välja skandaalse Investoriteliiduga seotud olnud vitamiinitootja Medical Pharmacy Groupi ehk Meravita pankroti.
Läinud reedel kuulutas Tartu maakohus välja skandaalse Investoriteliiduga seotud olnud vitamiinitootja Medical Pharmacy Groupi ehk Meravita pankroti.