Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Raudteesaaga pole veel lõppenud

    Miski siin ilmas ei seisa paigal. Nii väitis Newton ja ega meilgi ole põhjust teisiti arvata. Meie rahvuslik kogutoodang on väike ning majanduse tulevik ja arenguvõimelisus sõltub paljudest mõjuritest. Üks olulisemaid on riigi üldine maine. See on olnud siiani hea. Avatud majanduspoliitika tõi kaasa usalduse, mis lõi soodsa pinnase investeeringute saabumiseks. Sellest tulenevalt on meil põhjust rahul olla.
    Osa majandusprotsesse, näiteks SKP kasv, liigub meil soovitavas suunas ja meeldiva tempoga. Samas hakkab ilmnema tagasilööke, mis tulenevad eelkõige nii Eesti-sisestest äriloogikatest kui ka majandusse investeerivate struktuuride vastandlikest arusaamadest. Pole kaugel aeg, kui Eestist hakatakse rääkima kui mittelääneliku ärikultuuriga maast. Usaldus kaob üsna kiiresti.
    Pean siinkohal silmas raudtee ümber toimuvat. Eesti toimis raudteed erastades seniseid Euroopa traditsioone eirates. Soodus pinnas selleks oli olemas. Mitu välis- ja kodumaise osalusega firmat soovisid Eesti raudteel tegutsema hakata. Võimalus selleks tekkis, kuna riik soovis seni mitte eriti toimivat äriettevõtet kasumit tootma panna ning tagada äri jätkuvus kindlate reeglitega, stabiilsetes tingimustes.
    Erastamiskonkurss kandis vilja, mitte küll soovitud osalejate hulga osas, ja võistlus parimale pakkumisele võis alata. Pärast pikka arutelu valiti välja optimaalne, tingimustele vastav võistleja. Protsess päädis uue tegevuse alustamisega. Mitte et tingimused oleks praegusele erastajale meeldinud, aga need andsid võimaluse tegevuse arendamiseks. Seatud tõkked hoidsid eemale sellised investeerijad, kes poleks pärast erastamist kehtestatud raamidest hoolinud.
    Ainult üks näide. Kohtumispaik üks Moskva kõle ministeeriumihoone. Teede- ja sideminister Jürgenson seletab põlevil silmil majandusminister Frankile Eesti Raudtee erastamisega seotud tingimusi, kohustusi ja piiranguid. Pooletunnise arutelu kokkuvõtteks teatab blaseerunud ilmega Vene valitsuskabineti liige, et nüüd ta saab aru, miks Aksjonenko (Vene raudteeminister) Eesti raudteed ära ei osta. Nii jäigi.
    Nüüdseks on kujunenud uus olukord. Siblimine paarisajakilomeetrise raudteejupi ümber on omandanud uued mõõtmed. Firma, mille tegevuse tulemusel on liiprid Eestis läbipaistvalt teenima pandud, on saanud valitsuse põlualuseks. Ettevõte kuulub seejuures kolmandiku osas riigile ja toob talle igal aastal dividendidena sisse kümneid miljoneid kroone.
    Kas on loogiline, et keegi vähendab enda tulusid? Heast tahtest kellegi teise suhtes. Nii juhtus, kui majandusministeerium otsustas mullu raudtee veomahte jagada, soosides idapoolseid vedajaid ja seeläbi loobudes vabatahtlikult miljonitest kroonidest riigieelarve tuludest.
    Eurodirektiivid masohhismi sellises ulatuses küll ei nõua.
    Päris märuliks on läinud viimasel kuul. Räägitakse lausa raudtee natsionaliseerimisest, mis on nüüd küll vaibumas osa aktsiate tagasiostu jutuks.
    Arusaamatu, mis mängu majandusministeerium mängib, sest meie vene sõpradel pole mingit vajadust panna raha kinni raudteejupi alla, mille ostmisel umbes paari miljardi krooniga oleks tasuvus 30 aasta ringis. Transiidiäris on see igavik.
    Kokkuvõtteks võib öelda, et toimub tegevus, millel pole majandusloogikaga mingit pistmist. Seejuures on eriti piinlik Reformierakonna positsioon. Raudtee erastamisel aktiivsed oravad räägivad nüüd keskerakondlasest majandusministri riigi huvide eest seismisest.
    Kommentaarid on liigsed. Usalduse võitmine on raske, aga seda lihtsamalt ja kiiremini võib selle kaotada.
  • Hetkel kuum
Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
USA tarbijate kindlustunne langes kuuga ligi 13%
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Michigani Ülikooli tarbijauuringu tulemused näitavad tarbijate muret, et inflatsioon, tööpuudus ja intressimäärad võivad edasi liikuda ebasoodsas suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.